Etický rozměr filmů
6. 7. 2013
Dobrý poslech vám přeje Vladimír Kroc. Sváteční Radiofórum pro vás dnes vysíláme, jak už bylo řečeno, z Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Od roku 1944 tady v Karlových Varech zasedá Ekumenická porota, která hodnotí filmy nejen z hlediska jejich umělecké hodnoty, ale i etického nebo sociálního rozměru. Které snímky z poslední doby jsou na štíru s etikou a které by naopak mohly jít příkladem. I o tom budeme mluvit. Hosty jsou Helena Zvolská z Ekumenické poroty, Darina Křivánková z časopisu Instinkt.
A Jan Čulík z Britských listů.
Diskuse, která se vysílala v Radiožurnálu v pátek po 19. hodině. Přepis pořadu databáze Newton.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Nejprve možná, jaký je smysl existence vůbec právě této Ekumenické poroty. Začneme u Heleny Zvolské.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
No, smysl, jaký je smysl úplně, to vám asi neřeknu, to vám spíš řeknou ti, kdo to zřídili, já se snažím jenom tu práci dělat jako jak nejlíp dovedu. Ale pravda je, že třeba, když mě manžel tady představoval svým známým, jsme tady takhle chodili, tak se tak jako všichni jako podivně podívali, když jako řekl, že jsem z tý Ekumenický poroty, tak mě by spíš docela zajímalo, co si tak jako lidi pod tím představí, protože já už to vím, takže já s tím problém nemám, ale když to někomu říkám, tak jako mám pocit, že mě ti lidi mají za nějakého prostě páteříčka, co tam čeká, až se tam objeví nějaký krucifix, tak se zaraduje, ale jako dá bod, takže tak to není, my se prostě snažíme, snažíme najít na těch filmech něco, co je tak nějak jako, nechci říct duchovně, ale tak jako lidsky ...
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Povznášejícího.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Lidsky, lidsky jako hezkého nebo nějakým způsobem kladnýho, že v podstatě některý filmy tak vyřazují spíš takovou jako beznaděj a my se snažíme hledat právě ten opak.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A je to dobře vůbec vypichovat právě tu etiku, hodnotit to z tohoto pohledu, co si o tom myslíte, třeba tady zrovna recenzentka Darina Křivánková.
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
No, mě ten pohled připadá v podstatě elementární, že by tohle to mělo být jedno, jedno ...
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jako základ vůbec hodnocení filmu.
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
Neříkám, že základ, ale jedno ze základních kritérií při hodnocení filmu vlastně to znamená, jaké téma ten film nese a když bychom ta témata osekali úplně na kost, tak by nám vlastně z toho vyšlo, že prakticky každý film, který má nějakou myšlenku, dejme tomu, i nějak zohledňuje desatero, byť by se to jakkoliv vyslovovalo, tak to jsou prostě základní lidské principy, ke kterým se vztahuje každý film, který chce něco sdělovat.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A názor Jana Čulíka z Britských listů?
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Já nevím, já vzpomínám na Josefa Škvoreckého, který v jedné své literární recenzi citoval od Colina Wilsona, to je docela známý literární teoretik a ten poukázal na to ve své knížce Outsider už v 50. letech, že umělecké dílo je vždycky žalobcem života, obžalobou života, prokurátorem, zkuste si najít nějaká díla, která prostě pozitivně říkají, teda tady na tom světě je to opravdu takový krásný, že to jako není, není právě moc přesvědčivé, tak je vždycky otázka, jakým způsobem se prostě toto etické zpracovává, protože jestliže teda třeba vaše Ekumenická porota má takovou představu jakoby budeme muset říkat, jak všichni bychom měli dodržovat to desatero, tak o tom teda umělecká díla teda podle mě nejsou.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
A to je přesně ta blbost, co si myslí všichni.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
No, vidíte, tak to vysvětlete.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Takže zkusme to lépe vysvětlit, jaká jsou třeba kritéria hodnocení filmů, když vy už zítra budete vyhlašovat za Ekumenickou porotu nejlepší film festivalu?
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Tak u nás jde spíš o to, že vlastně ty filmy jsou hrozně mocný médium nebo vlastně i televize samozřejmě, prostě je mocný médium, a nějakým způsobem utváří tu společnost. A my vlastně chceme nebo hledáme filmy, který, který to dělají dobře, jo, protože my nejsme jenom věřící nebo zástupci nějakých církví nebo organizací křesťanských, ale jsme hlavně prostě lidi, co mají nějaký, dejme tomu, základní nebo prostě zkušenosti z filmu, jo, více nebo méně.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
A co pro ně dělá to dobře.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Já to řeknu, v podstatě, když si třeba, je škoda, že vy jste zrovna neviděl ten film Viva Liberta ...
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Viděl jsem ho. Viděl jsem ho.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
To jsem neviděl já.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
To jste neviděl vy, jasně. To jsou, to jsou vlastně dva filmy, jeden je Viva Liberta a druhý je XL, což jsou v podstatě, oba ty filmy mluví o takový tý zkaženosti tedy těch vrchních vrstev a tak nějak popisují tam těch ...
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Politiku teda, měli bychom to možná vysvětlit ...
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Politiku, dobře politiku, je tam vidět, jo, ano.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Než budete pokračovat, já řeknu, posluchačům, Viva Liberta je vynikající, myslím, italský film Ať žije svoboda, o vyhořelém politikovi, je to strašně aktuální pro dnešní politickou situaci, samý Kalousek.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Krásnej film.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Vyhořelý politik, který uteče z politické scény a oni najdou jeho bratra, který je dvojník a je nesmírně charismatický a lidem povídá pravdu a stane se šíleně populární politická strana, jde nahoru, hlavně taky říká lidem, víte, vy se musíte bít sami za svá práva. A jak jsme byli v tom velkém sále Thermalu a teď tisíc lidí prostě na tu italskou politiku reagovalo těch, já nevím, 500 z nich, 600 z nich Čechů, prostě potleskem, tam byly takové přesahy vůči české politice.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
A pak se podívejte na film XL, to je vlastně o tom samým, vlastně o politikovi, který tak nějak ukazuje, jak to v těch, v těch vysokých kruzích jako je, a ten film mně osobně se vůbec nelíbil. Byl tak beznadějný, tak jako zoufalý, že ...
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
My si teď ale povídáme o něčem, co ještě asi naši posluchači neměli možnost vidět, ale je to dobře, vy to uvádíte, jak jsem pochopil, jako příklad filmu ...
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Jde o to zpracování.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Kdybychom tedy se měli dostat k tomu, jakým způsobem hodnotí Ekumenická porota filmy, můžete říci ta kritéria, protože jste 4 v té porotě, jak diskutujete, musíte se přece nějak shodnout na principech?
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
No, tak principy, ty principy vlastně už tady byly řečený, že to musí být něco, co osloví člověka trošku do hloubky a musí to být dobře ...
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Ale jak už třeba namítla Darina Křivánková, tak to je, by to měl být každý film.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Musí být dobře zpracován, jo, já se snažím, protože tím, že my jsme i z toho filmovýho, v tý filmový oblasti, tak vlastně se to snažíme zhodnotit, jak se jim to povedlo říct, tu dobrou myšlenku, to znamená, když je dobrá myšlenka ve špatným film, tak je, jí to u nás houby platný, když to tak řeknu.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Ale vám se ten film XL nelíbil asi proto, protože to je prostě jenom záznam nějakých orgií a nějací politikové pořád chodí a prostě mají sexuální, prostě ...
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Ne, já jsem se u toho nudila, já jsem se u toho nudila.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Právě proto, že to není zaintegrováno do té politické struktury, když si vezmete slavné dánské televizní seriály, které se bohužel sem většinou nedostaly, celá západní Evropa je zná, tak to je zajímavé, protože to jsou thrillery, kde je právě zábavné, zábavné téma, těch filmů integrováno do analýzy politické korupce a vám to na tom islandském filmu vadilo, že to prostě byl jenom amatérský film o tom, jak někdo prostě je na nějakých mejdanech a tam, s odpuštěním, šoustá.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Mně na tom vadilo, že jsem se u toho nudila a přišlo mi to ...
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Že tam nebylo nic víc.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
... že to bylo prostě přestřelený, nebylo tam nic.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Tak posloucháme diskusi mezi Helenou Zvolskou z Ekumenické poroty a Janem Čulíkem z Britských listů. Teď se možná hodí připomenout, že u mikrofonu je taky Darina Křivánková z časopisu Instinkt. Tak teď už jsme zase zpátky v éteru, posloucháte Radiofórum, vysíláme z Karlových Varů, ze studia, které byste našli na Sadové kolonádě, z Mezinárodního filmového festivalu. Mluvíme o Ekumenické porotě, o její práci. Můžete, Heleno, teď říci, asi nemůžete prozradit, jaký je verdikt, vy už ho znáte?
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
To nemůžu, známe ho, ale nemůžu to říct, bohužel.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Alespoň váš názor, souhlasíte, musíte souhlasit, když jste jedna čtvrtina té poroty, nicméně jaký film vy byste vypíchla, tedy z té hlavní soutěže, ten, který opravdu má nějaké z vašeho pohledu etické poselství.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Bylo to hodně těžký, teda to rozhodnout, to musím říct, že jsme se dohadovali docela jako složitě, ale můj osobní, můj osobní favorit byl film /nesrozumitelné/, což je vlastně film o složitosti různých osudových věcí, který se stanou, je to vlastně o řidičce autobusu, která jednou malou chybou vlastně způsobí lidskou tragédii, která zasáhne strašně moc lidí a ten film jsme nebo já jsem ho vybrala kvůli tomu, že vlastně filmařsky byl naprosto úplně bezchybný, dokonalý, přišel mi, že řekl všechno, co měl říct, přitom to nebylo násilný, bylo to, bylo to takový decentní, moc se mi to líbilo, takže toto byl můj hlas, ale samozřejmě tam byly i jiný hlasy.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
A co takové filmy jako třeba ten Velký sešit maďarský, který je vyloženě etické téma, protože máte dva 12 nebo 13-leté kluky, ke konci 2. světové války, kteří prostě jsou vrženi do naprosté brutality, nejprve teda skrze ...
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
A ptáte se na můj názor nebo na názor poroty.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
No ne, na váš názor, na váš názor.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Mně se to nelíbilo.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Vám se to nelíbilo, proč?
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Mně to přišlo, že toho tam bylo moc, že to bylo takový trošku vytažený z reality, moc, prostě jsem tomu nevěřila.
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
To si vemte, pardon, že tam to bylo mnohem méně než je v té předloze, ten film se snažil ...
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Já vím, že to je bestseller jako ...
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
Ten film se snažil vlastně, protože ta vizualita jaksi bývá drastičtější než to, co je psáno na papíře, tak ten režisér ...
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Já jsem těm postavám nevěřila, a upřímně nevěřil jim nikdo z naší poroty, názor.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
To je zajímavé, protože já jsem vlastně slyšel názory, že to bylo dost přesvědčivé a pro mě osobně v tom bylo poučení, protože to ukázalo, ti kluci se totiž prostě opravdu zocelili, je to vlastně takové možná až metaforické nebo obecnější prostě poučení, podívejte se, jste-li v průšvihu, tak možná existují určité metody, jak se vůči tomu zocelit a mluvil jsem s Peterem Hamesem, to je britský odborník na český film a ten poukázal na to pěkně, že jsou tam dvě roviny u toho filmu, že ti kluci teda za prvé se chovají drsně vůči vnějšímu světu, ale zachovají si své lidství, jo, pokud se k nim někdo chová slušně v tom filmu, tak oni to opětují, což je, myslím, docela zajímavý téma.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A můžeme to brát třeba jako váš typ, pan Čulíku, na takový film, který by třeba vy, kdybyste, dejme tomu, zasedl v Ekumenické porotě, dostal váš hlas, ale ...
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
Já si tady trošku dovolím polemizovat, z těch chlapců se stanou vrazi, nejsem si jistá, jestli to znamená, že si zachovají lidství. Takže to, ten film je o tom, jak válka zničí lidskou morálku a to, to je i, to se dotýká i toho, když jsem na začátku mluvila o tom, že prakticky každý film, pokud nese nějaké téma, chce něco sdělit, tak v sobě nese určitou etiku, kterou nějak komentuje, ke které se nějak vyjadřuje a ovšem to ... a mnohem obvyklejší je ta cesta, kdy to jde skrze, řekněme, nějaké negativní emoce nebo poukázaní na ty negativní emoce a na ty negativní jevy, protože je to věc, která je vlastně do určité míry provokativní a v uvozovkách řečeno vlastně vděčnější, protože to přináší nějaký konflikt, nějaké reakce, které jaksi mohou vzbudit nějakou diskusi.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Kdybychom to otočili, třeba je tady v té hlavní soutěže a zatím myslím, že vede i hlasování diváků, srbsko-chorvatský film, který se jmenuje Knězovy děti a to je komedie, která si ale dělá legraci z církve, je to třeba věc, která se vás nějak dotýká, máte pocit, že to je, dejme tomu, že existují nějaké hranice, za které by se nemělo jít, protože tam myslím, že je to hodně ostré, ta kritika.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Z toho tématického pohledu si myslím, že to je bez problémů, protože ty filmy jsou prostě ze života, takovýhle věci se dějí, a pokud já si pamatuji, tak z naší poroty s tím nikdo neměl problém, jako že tam to je, my jsme měli třeba problém spíš s tím, že z toho filmařského hlediska toho tam bylo moc, že to bylo prostě tak jako naplácaný všechny možný jako hříchy, který může člověk mít, že jo, že tam byli pedofilové, byli tam, jo, všechno možné, bylo toho prostě moc najednou jako ...
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Biskup měl, byl obrovsky ulehčený, že, když se dozvěděl, že jeho kněz teda pouze údajně páchá prostě má sexuální styk ale nikoliv s malými dětmi a říkal, kdybyste byl pedofil, tak to bych vás musel přeložit, že.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
No.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jak to vidí Darina Křivánková.
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
No, na tom je, myslím, zajímavé, že tenhle ten film vede divácké hlasování a druhý je, tuším, italský film, který podobně pracuje s nadhledem a s nadsázkou a snaží se na ty problémy dívat trošku s pousmáním a přinášet tam ještě tenhle ten rozměr, z čehož plyne, že diváci o tohle to hodně stojí, protože, upřímně řečeno, těch filmů, které jsou nějak, řekněme, drastické, náročnější, není v nich příliš mnoho, takhle jako humoru, tak jich je tady většina.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Myslel jsi ten italský film o těch dvou politicích, nebo který, o té Viva Libertě ...
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
No, no, no.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Kéž by vešel do české distribuce, ale všichni tady mluvíme o těchto zahraničních filmech, já se tady zeptám na Hřebejka, jestli můžu, Líbánky, to není film, který nastoluje etické téma?
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Určitě jo, nám se líbil a byl mezi, byl mezi těmi jako filmy ke zvážení, jako jestli teda ano nebo ne.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Já jen připomenu, že ten film Jana Hřebejka je v hlavní soutěži a vlastně to hlavní téma, tak to je šikana a to, že vlastně ...
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Šikana homosexuálů, asi důležitý dodat.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A že ten čin člověka může dohnat i po letech a je to otázka, jestli má nést odpovědnost za to, co spáchal někdy před 15 lety ve věku 14 let.
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
To je právě to téma.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Ono je to totiž, ono je to trošku, promiňte, trošku stereotypní, protože to už je třetí film, kdy se objeví, nesmíme prozradit, asi ten příběh, protože ten film mimochodem je velmi napínavý, má velmi dobře napsaný příběh a je velmi překvapivý a nechceme to divákům zkazit, ale nicméně už je to třetí Hřebejkův a Jarkovského film, kdy vždycky je nějaký kostlivec ve skříni, který se objeví a tím se, tím se odhalí prostě, co se děje. Ale můžu říct ještě jednu větu, že pro mě na tom bylo zajímavé ... jako Hřebejk se dostává trošku někam jinam, v té české prostě hlavní podle mě pohled byl, že česká společnost vypadá na první pohled civilizovaně a úsměvně a všecko je dokonalé a pak se ukáže, že ono možná to všecko tak dokonalé není a vy říkáte, že je to o problému, že jako k těm, jako trestným činům nebo k té šikaně docházelo před mnoha lety, ale v závěru toho filmu ...
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
Ji jsem ještě nestačila říct nic, vy jste to ...
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Jenom jednu větu, v závěru toho filmu ten hlavní hrdina se začne chovat obdobně brutálně, takže se chová prostě podobně jako před těmi lety, takže ...
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
Ano, protože jako ten film se mimo jiné zabývá tím, jaksi co s člověkem, co se, co se děje s lidskou pamětí, jak lidská paměť jaksi deformuje to, co se odehrálo v minulosti a na kolik ho to ovlivňuje, na kolik on si je schopný uvědomovat svoji zodpovědnost, kterou prostě si přenesl za ta léta, oni se prostě Hřebejk s Jarkovským teďka v posledních třech filmech tématem paměti zabývali a jaksi implantovali ho do několika různých, různých příběhů a sevřeli do jednoduchých komorních dramat, myslím si, že to, ta sdělnost těch filmů je tam poměrně jednoznačná.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Hosty Radiofóra jsou Jan Čulík z Britských listů, Darina Křivánková z časopisu Instinkt a Helena Zvolská z Ekumenické poroty. V Radiofóru si povídáme na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech o hodnocení filmů z pohledu etického. My jsme také dali našim posluchačům otázku, co si myslí, že nás filmy učí a jestli je dobře nebo špatně, když se zobrazuje násilí a erotika ve filmech. Váš názor, začneme u Dariny?
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
No, tam jde strašně moc o to, jak se to dělá, v jakých souvislostech se to dělá, proč se to dělá, takže tohle to, tohle to se dá strašně těžko nějak zobecňovat, to je prostě vždycky ...
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A může škodit třeba příliš násilí ve filmech, může to ovlivnit nějakým způsobem třeba smýšlení mladých lidí podle vás?
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
Já si myslím, že když má člověk v sobě nějaké zdravé jádro, tak ho tohle to negativně ovlivnit nemůže, může mu to přinést jistou zkušenost, kterou on si potom v sobě nějakým způsobem zpracuje a zdravého jedince by to nemělo, nemělo nějak zásadně ovlivnit.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Nám k tomu napsala Renata Boháčová: "Schopný a inteligentní tvůrce jenom naznačí a inteligentní divák náznak pochopí, jenom blbec potřebuje všechno polopatě názorně ukázat, či na to koukat." To je jeden názor. Jarmila Hanah Čermáková píše: "Tyto prvky mohou být divotvorné, pokud se s nimi umí zacházet. Dnes jsou každý kýč převážně nefunkční, bezdůvodné, bez napětí a /nesrozumitelné/ prostě nuda, je nuda a nuda." Tak to jsou dva názory, které jsem ocitoval, co si o tom myslí Jan Čulík?
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Já bych řekl, že v podstatě, tak za prvé teda existují studie, hlavně na západě, které dokazují, že ono to devalvuje vnímání určitých věcí, když pořád vidíte v televizi useknuté ruce, tyhle ty věci nebo prostě opravdu drastické záběry, tak prostě lidi to začnou považovat za normální. Já bych chtěl říci k tomu to, že pornografie a násilí je vlastně dost podobné, jsou dost podobné v tom, že kromě uměleckého efektu ten divák na to reaguje také fyziologicky, každý umělec, každý tvůrce vlastně si teda musí dávat velký pozor, třeba když máte erotické scény, jestli opravdu to nebude jenom pornografie, jestli to diváka nebude jenom rajcovat kvůli tomu sexu a jestli teda ten umělecký obsah se z toho vytratí. A jinými slovy, musíte být opravdu dobrý umělec, abyste natočil erotickou scénu tak, aby měla nějaký umělecký význam, aby to přesahovalo a totéž platí o násilí. Já si myslím, že to umí jenom opravdu velcí umělci.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Helena Zvolská?
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
No, já bych souhlasila s tím názor kolegy Čulíka teda, akorát si myslím, že je taky důležitý, aby to nebylo samoúčelný, že prostě někdo to tam dává, protože ví, že to diváci chtějí vidět, to je takový to, že se i divák-úchyl přijde na svý, když to tak řeknu, a prostě, nebo divák-nemrava, nebo jak se to říkalo, ale tady jde taky o děti, protože nemůže se spoléhat na to, že všichni rodiče jsou tak jako odpovědní, že ty děti k tomu nepustí. Já třeba, když jsem šla třeba právě teďko do studia, tak jsem viděla takovou zajímavou věc, malej klučina, já nevím, 4 roky, měl hračku pistoli a střílel po holubech, běhal prostě po kolonádě a střílel holuby a když teda je všechny "postřílel", tak to nabídl svýmu ještě menšímu bráškovi s otázkou, chceš taky a on říká, jo, jo, jo, tak si to vzal a stříleli po holubech a pak i o sobě a já si myslím, že když by to neviděli, nevím, jestli to viděli v televizi, ve filmu, v počítači, nevím, a nemyslím si, že je to je jako v pořádku. Samozřejmě jsou filmy, kde to tam být musí, ale já myslím, že toho poslední dobou je docela jako moc, no.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Mě teď napadl jako příklad, ten film, který tady uvedl John Travolta Sezóna zabíjení. Kolegyně se mi svěřila, že ho neviděla celý, protože v některých chvílích zavírala oči, protože skutečně už tam té krve a toho násilí bylo pro někoho příliš. Zase zpátky k té otázce, právě u toho násilí, je to dobře nebo špatně, nebo máte pocit, pokud jste ten film viděli, že v některých okamžicích už to bylo samoúčelné, Darina.
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
Já jsem ho bohužel nestihla, takže nemůžu, nemůžu ho konkrétně komentovat, ale ona kolikrát scéna, která, kde se neobjeví ani kapka krve, je tam jen takový nějaký náznak čehosi může být, může s člověkem otřást mnohem víc, takže, takže tam, tam prostě je otázka toho, jak ten režisér se rozhodl s tím pracovat a zase na druhou stranu jako kina jsou plná filmů, kde skutečně neukápne ani kapka krve, to proto, aby ten film se dal promítat i mladším divákům, ale jaksi detonace, detonace tam probíhají od začátku až do konce a ten film je vlastně postavený celý na tom, že je násilný, ale je to takovéto násilí v uvozovkách, takové to, které vlastně vůbec nic neřeší.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Dobrý režisér ví, že nejhroznější hrůza je hrůza nedefinovaná, to znamená, že vy, vy, když do té, do toho obličeje té Polednice nevidíte, tak je to daleko strašnější, než když, prominutím, uvidíte, že je to Polívka, jestli si pamatujete tam, tam tu filmovou adaptaci a totéž, totéž se týká toho sexu. A bohužel jestliže tam máte jenom samé výbuchy a samé řezání rukou, nohou, tak nakonec, jak tady paní kolegyně říká, je nudné, nudné a nudné.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A k tomu filmu, nevím, jestli jste ho někdo viděl, pan Čulík ...
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Já si myslím, že je to trošku moc, no, podobně jako ten Antikrist, co tady byl před 2 lety, 3 lety, si myslím, jako možná asi bych to neměl říkat, protože jako tvůrce jeho považuje za jako jedno z nejvýznamnějších provokativních světových režisérů, ale myslím si, že prostě, aby někdo, někdo vrtačkou prořezával holení kost, aby to viděli v záběru v kině v detailu, že to není potřeba teda.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Helena Zvolská přitakává.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
No, já přitakávám k tomu, co řekli oba vlastně tady spolusedící, na druhou stranu tady v tom filmu, já jsem tady taky zavírala oči, musím se přiznat, že v některých věcech jsem si říkala, nepotřebuju to jako vidět, nočních můr máj dost i bez toho, ale vlastně na druhou stranu v tý Jugoslávii se děly strašný věci a v těch válkách se dějou strašný věci a vlastně na druhou stranu by to lidi asi měli vědět, aby věděli, aby to už neudělali, nějaký války.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Posloucháte Radiofórum, vysíláme pro vás z Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Povídáme si o práci Ekumenické poroty. Povězte, jestli máte dojem, že ve vzduchu visí nějaké morální etické téma, ke kterému třeba se začínají filmaři vyjadřovat, napadá něco Helenu Zvolskou.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
No, myslí to jako, že visí ve vzduchu obecně ve společnosti nebo tady na festivalu, jestli visí?
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Vlastně obojí, jestli už se to projevuje, anebo jestli máte pocit, že je nějaké téma, které třeba dá se očekávat, bude ztvárněno ve filmech na 49. nebo 50. ročníku?
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
No, tak v Čechách rozhodně visí politika, to musím souhlasit tady s kolegou, který to tady před chvilkou zmínil ...
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Ve vzduchu jako téma.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
... že ve vzduchu visí, ano, zatím téma ...
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Jedna novinářka mi říkala, že je divné a že je vlastně škoda, že čeští filmaři, tvůrci celovečerních filmů se vůbec v poslední době těmto filmům nevěnují a ...
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
Oni se jí nevěnovali tomuto tématu nikdy ...
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
A proč tomu asi je, to je docela zajímavá otázka.
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
No, to bychom se měli zeptat jich, ale já si myslím, že to je z jednoduchého důvodu, protože to neumějí, ale ...
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Ale máte třeba dokumentaristy Klusák a Remunda, Svobodu pro Smetanu nebo Spřízněni přímou volbou ...
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
No, ale to je dáno tím, ano, to je dáno tím, že dokument a hraný film je ...
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Je něco jiného.
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
... absolutně něco jiného, jako to, že se rok bude připravovat hraný film, tak mezitím jako politická situace udělá několik kotrmelců a ono to dopadne, ten film nemusí být splnit svůj účel, koneckonců, když se snažil Robert Sedláček udělat film o Čunkovi, tak nakonec ztroskotal na tom, že na něj nezískal peníze. Takže nakonec se toho tématu vzdal, protože by, protože věděl, že by ten film natočil až s takovým časovým odstupem, že by to téma už nebylo platné.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Ta témata musejí samozřejmě být obecná, tady zajímavé je, že i v soutěži, ale i mimo soutěž je tady v Karlových Varech celá řada filmů, kde probleskuje nespokojenost lidí s politiky, prostě politikové jsou obecně považováni za zkorumpované, nezmínili jsme se tady o francouzském, francouzsko-belgickém filmu 11,6, tedy miliard, což je ...
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Ten nebylo ale moc o politice.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
No, tak nevím, protože ...
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
O korupci.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Bylo to o člověku, který, zajímavé na tom bylo to, prostě nějakém bezpečákovi, který vozí bankovky do bank a který prostě 20 let pracoval naprosto bezúhonně a potom, potom prostě si vypracoval systém, kde ukradl, ale ne pro peníze, 11,6 miliard bankovek, ale, ale ...
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Oni ho naštvali, že jo, takže on prostě se taky jak rozhodl a vrátil jim to hezky.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Zajímavé v poslední třetině na tom filmu je to, že prostě celý národ, údajně to byl skandál ve Francii v roce 2009, který hýbal prostě Francií, celý národ prostě ho podporoval na Facebooku, na Twitteru, bezvadný, tys to těm sviním dal a tak dále, bezpečácká firma, která ty peníze rozvážela, udělala bankrot, protože se ukázalo, že oni, oni porušovali veškeré bezpečnostní předpisy a byli zkorumpovaní, takže jinými slovy, zase téma proti establishmentu, to je velmi zajímavé, jak to problesklo, viděl jsem, ne soutěžní, chilský film o jedné starší paní, která se snaží získat partnera a zase oni sedí v restauraci a venku v ulicích jsou demonstrace, jo, takže takovýhle filmů tady je celá řada, je to zvláštní, morálka, etika v politice se nastoluje nějak.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Mě napadlo, zeptat se Olivera Stona na Edwarda Snowdena, na tu aféru, kterou teď žije vlastně celý svět, dalo by se říci, on ho podpořil, pokud si vzpomínám, toho Manninga, teď nevím, jak se jmenuje křestním jménem, ale on říkal, že určitě je to téma na film, takovéto orwellovské sledování a vůbec tohle to téma, ale že je na to brzy, že on třeba J. F. K., tak to byla věc, kterou on zpracoval, to téma po 20 letech, že to téma vlastně přijde na přetřes až uzraje, že teď je to otázka pro žurnalisty a dokumentaristy.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
No, je to velký, je to pravda, je to velký problém, že technologie umožňuje vlastně vláda, teda špehovat všechno a jako někdo dneska dal na Facebook jenom citaci z českého zákona, že prostě je porušením zákona porušovat listovní tajemství ať emailů nebo papírových těch a jestliže pan Šándor v televizi říkal, vždyť je to vlastně v pořádku, že tím chráníme občany, tak on nezná zákon, a tohle to jsou vlastně velmi důležité otázky, které se budou muset řešit, že jo.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Než se rozloučíme, protože ten čas s vámi tady na festivalu utíká nějak rychleji, mám ten pocit, tak odmyslíme Ekumenickou porotu, zaměříme se vůbec na filmový festival jako takový a zajímal by mě váš tip, jestli máte nějaký osobní tip na vítěze té hlavní soutěže. Darina Křivánková tady se na mě dívá hodně skepticky?
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
No, tak můj tip je úplně irelevantní, ono bude záležet na tom, co se líbí Agnieszce Hollandové.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
My s ní budeme zítra mluvit tady v dopoledním Radiožurnálu, Jan Pokorný bude jí mít jako hosta, tak se může zeptat třeba.
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
Tak já si můžu jenom tak jako odhadovat, že by třeba se jí mohl líbit Velký sešit, dejme tomu.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
To je velmi profesionálně udělaný film, říkali jsme celou řadu otázek, já nevím, já jsem, jak tady koukám na ten seznam těch filmů, co jsem viděl, tak třeba je tady film Hodnota času, jiné téma, jak už jsem se asi trošku zmínil, velké je to o těch prostě starších lidech, těch charismatických šedesátnících, kteří prostě vyzařují zkušenosti a ještě, ještě fascinují ty mladé dívky, ale už je konec, jo, protože už teda opravdu se propadají do nemoci a tak dále, je film španělský, který se jmenuje Hodnota času o starém lékaři, který si prostě nechal zmrazit manželku, protože jí miloval, pak, že jí chce někdy oživit, ale pak se to, pak se to prostě toho vzdal a tak dále, velmi zajímavý film, měli jsme tu ten film Viva Liberta, Velký sešit, já nevím, asi, asi komedii Knězova dcera, to nedají.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
To asi ne, ale bude mít zřejmě diváckou cenu, to se dozvíme zítra.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Helena Zvolská, co si myslí?
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
No, já si vůbec nedovoluji tipovat a to z toho důvodu, že vlastně nevím, jak je to možný, ale asi, co já si pamatuji, tak nikdy se naše názory neshodovaly s názorem tý velký poroty, protože my holt nejsme ti filmoví kritici, my jsme obyčejní diváci a málokdy se trefíme, takže já i vůbec netroufám nějakým způsobem tipovat.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Za Ekumenickou porotu byla hostem Radiofóra na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech Helena Zvolská. Díky, na shledanou.
Helana ZVOLSKÁ, Ekumenická porota
--------------------
Na shledanou.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Děkuji Janu Čulíkovi z Britských listů. A také Darině Křivánkové z časopisu Instinkt.
Jan ČULÍK, Britské listy
--------------------
Na shledanou.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Hezký zbytek festivalu. Na shledanou.
Darina KŘIVÁNKOVÁ, časopis Instinkt
--------------------
Na shledanou.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Příjemný poslech dalších pořadů přeje Vladimír Kroc.
Vytisknout
Obsah vydání | Čtvrtek 4.7. 2013
-
6.7. 2013 / Počet mrtvých v Egyptě roste6.7. 2013 / Etický rozměr filmů5.7. 2013 / Evropské státy byly informovány, že na palubě bolivijského prezidentského speciálu je Snowden5.7. 2013 / Jan ČulíkFelliniovské vyznání kráse i banalitě života, tváří v tvář hrozbě blížící se smrti5.7. 2013 / Proglas4.7. 2013 / Situace v Egyptě stručně v bodech3.7. 2013 / Spojené státy přiznaly, že "byly v kontaktu s řadou zemí ohledně možného letu Edwarda Snowdena"4.7. 2013 / Záhady kolem kauzy Snowden4.7. 2013 / Průvod k výročí upálení Mistra Jana Husa3.7. 2013 / Státní pirátství v evropském vzdušném prostoru3.7. 2013 / Politicky angažovaný kardinál3.7. 2013 / Egyptská armáda plánuje, co po Mursím2.7. 2013 / Snowden hrozí odhalením dalších skandálů25.5. 2013 / Hospodaření OSBL za duben 2013