Andrej Babiš pokazil co mohl, nic však není ztraceno

4. 7. 2013 / Radim Hreha

Podnikatel Andrej Babiš je zřejmě sólový hráč, který nedůvěřuje nikomu, krom sebe sama. Zřejmě i proto byl na poli standardního byznysu mimořádně úspěšný. S jídlem roste chuť a tak vyslyšel nejspíš ne jen svůj vnitřní hlas o potřebě kultivace tuzemské politiky. V pozici veleúspěšného podnikatele a nejspíš i vlivem neadekvátní glorifikace členy jeho kamarily, celkem pochopitelně ztratil sebereflexi.

Jen tak mohl považovat mdlý debut svého politického hnutí ANO za důsledek nezájmu médií.

Skutečnou příčinou vrávorání jeho politického produktu je absence charismatického vůdce včetně nepřesvědčivého mediálního vystupování. Všechno nasvědčuje tomu, že Bakala postrádá politické ambice a pouze „splácí dluh“ dobrodincům jeho podnikání.

Andrej Babiš si však svou marionetu nevybral a v mediální sféře vystupuje jako slon v porcelánu. Jediný, kdo z jeho kotrmelců může mít radost, je šéfredaktor LN Dalibor Balšínek, jenž získal pro své "manažerské metody" ring volný. Prozatím. Že tento souboj pro něj nakonec nedopadne dobře, je nabíledni. Babiš by nikdy nebyl tak úspěšný, kdyby před lidmi typu Balšínka couvl.

Babiš - nechápu proč - považuje za mediální ikonu Karla Hvížďalu (Babišovou omluvou není ani fakt, že za stejný náboženský obraz ho považuje i vedení veřejnoprávního rozhlasu), s nímž by rád sepsal pro své vydavatelství etický kodex. Ten považuje šéf Agrofertu zřejmě za jakýsi nepřekročitelný žurnalistický étos, přesto, že pro české novináře je to jenom cár papíru. Takovým je nejen etický kodex Syndikátu novinářů ČR, nýbrž i ostatní kodexy včetně vydavatelství Economia. Z toho stačí citovat článek, jenž je redakcemi běžně ignorovaný: „Ti, kterých se týká zveřejňovaná negativní informace, musí vždy dostat možnost vyjádření.“ O relevanci etických kodexů nejlépe vypovídají soudy, konkrétně Městský soud v Praze není ochoten ani připustit dokazování o tom, že příslušný vydavatel nerespektoval vlastní etický kodex.

Není se proto co divit, že tuzemská žurnalistika je stejná žumpa jako zdejší politika. Na obou březích působí neschopní v symbióze se všehoschopnými a navzájem si náramně vyhovují.

Myslí-li to Andrej Babiš s čištěním Augiášova chléva doopravdy, měl by začít v teritoriu médií a to transformací MF Dnes nebo LN na skutečně nezávislé noviny. Nezávislé i na zvůli editorů. Ve kterých by stejný, významu relevantní prostor dostávala levice i pravice. To prozatím stačí.

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 4.7. 2013