Politicky angažovaný kardinál

3. 7. 2013

Měl by se kardinál Duka vyjadřovat k politickým a společenským tématům? Samozřejmě že jako vrcholný představitel církve ano, zvlášť když je po jeho názorech společenská poptávka. Nemám panu Baťovi za zlé, že kritizuje, vyjádření pana kardinála pro ČTK a deník Právo, uveřejněné na Parlamentních listech. Kritiku je ale potřeba usadit do správného kontextu, píše Josef Nerušil.

Pan Baťa se mýlí, pokud si myslí, že "že pan kardinál se opakovaně staví do role člověka, na jehož názorech, soudech či postojích záleží, resp. by měly mít nějaký vliv na politické dění". Ne. Pan kardinál je do této role stavěn veřejností a médii. V případě kritizovaném panem Baťou se vyjádřil na tiskové konferenci, na které církve bilancovaly svou dosavadní pomoc při povodních, kardinál Duka se pak zabýval i otázkou kolik z (panem Baťou kritizovaného) majetkového narovnání v budoucnu půjde na podobné případy (připomínám, že katolické církvi stát vyplatí na majetkovém narovnání za zabavený majetek 47 miliard ve 30 splátkách po zhruba 1,5 miliardě ročně, navýšených o inflaci). Samotná tisková konference se ale obešla bez výrazného zájmu médií, to co na ní zaznělo -- pokud je mi známo -- nereflektovalo žádné médium. Přítomné novináře zato zajímal názor pana kardinála na současnou politickou krizi. Nechci hodnotit, ani soudit -- ale skutečnost je zkrátka taková, že vybrané miliony, nasazení několika stovek dobrovolníků a snaha o užitečnost v dnešní společnosti nikoho zřejmě nedojme.

***

Dovolím si ještě pár řádků ke kritice politické angažovanosti Dominika Duky. Pan Baťa zapomíná, že i kardinál Duka má volební právo a že člověk v jeho pozici zcela jistě bude patřit mezi ty, kteří si nenechají ujít žádné volby. Jako takový má právo na formulaci svých politických názorů -- u kterých se netají, že jsou konzervativní a pravicové (což není totéž, jako vládní či koaliční!), že o politické a společenské situaci přemýšlí a má na ni názor. K tématům, jako je sociální soudržnost, exekuce, svoboda apod. se kardinál vyjadřuje poměrně často. Na tom snad není nic špatně.

Do stranické politiky však Dominik Duka zasahuje minimálně. Krom vyjádření ohledně křiklavých projevů demagogie L. Zaorálka (z pozice Jaroslava Duky, nikoliv kardinála -- ať už si o této figuře myslíme cokoliv) si nevybavuji jediné samovolné vyjádření, které by mířilo na aktuální politickou situaci. Nikde nedával doporučení, kdo ve vládě být má či nikoliv; jaký zákon by se měl schválit, nebo neměl; nebo že podporoval demonstrace apod. Pokud se přesto někomu zdá, že se kardinál Duka příliš angažuje, měl by se zamyslet také nad oblastmi do kterých kardinál nejčastěji vstupuje. Všiml by si, že kardinál se neplete mezi politické strany, ale vystupuje na obranu lidských práv a svobod. To jsou také jeho celoživotní témata, jeho víra, kvůli které strávil několik let v komunistickém vězení, nemohl studovat a musel se téměř dvacet let živit u "lopaty". Nedivme se tedy, že je tak ostražitě brání.

Komu by svěcení hasičských vozů, sloužení mší za televize, nebo zádušní mše připadly divné, odpovídá pan kardinál na serveru Česká média.

Katolická církev stále ve společnosti představuje přinejmenším statisícovou skupinu. Nerozumím tedy, na základě jakého argumentu by měla být tato skupina vyloučena z věcí veřejných a politických. Církev není organizace, do které by bylo potřeba členské legitimace a která by vyžadovala bezpodmínečnou poslušnost. Naopak vyzdvihuje svobodu volby a institut odpuštění. Církev tu také není od toho, aby za zavřenými dveřmi kostelů "vysluhovala svátosti" a "uspokojovala tak náboženské potřeby věřících". Být katolíkem naopak vyžaduje zájem o věcí veřejné, angažovanost a vzdělání. Proto se mi jeví jako poměrně logické, že taková skupina také formuluje své společenské a politické požadavky---stejně jako to dělají obchodní komory, ekologické organizace či odboráři.

Ke vzdělání patří i čtenářská gramotnost, schopnost ověřovat zdroje a pracovat s nimi korektně. Jinými slovy -- pokud hovoříme o seriozní žurnalistice -- není možné vkládat někomu do úst výrok parafrázovaný novinářem. Věta "...i když současná koalice nabízela vládu s většinou hlasů s možnou novou premiérkou Miroslavou Němcovou (ODS)" je "významným a evidentním a šťouchancem" redaktora Parlamentních listů, nikoliv kardinála Duky, jak nám ve svém článku mylně tvrdí pan Baťa. Ale to jenom na okraj. Veďme zkrátka diskuzi korektně. Daleko více mě však zaujala příznačná věta pana Bati: "Jsem toho názoru, že pan kardinál Duka by se měl více a především věnovat věcem církevním, tj. duchovním, křesťanským a lidumilným, a politiku státu přenechat těm, kteří jsou k tomu povolaní". Skutečně by mě zajímalo, koho pan Baťa považuje za ony "povolané". Ty kteří mají tu správnou stranickou legitimaci a vyhovující názory?

Obávám se, že podobné názory jsou někde hluboko zakořeněné v generacích, které byly za komunistického režimu živeny přesvědčením, že církve a víra mají zůstat za zdmi kostelů a čekat tam na pozvolný a neodvratný konec vymřením. Hlásí-li se církve dnes o svá samozřejmá práva a svobodu projevu, je to správné, jakkoliv to mnoho lidí znepokojuje v jejich zaběhaných představách.

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 3.7. 2013