Standardní chyba při porovnávání kvality školství

21. 12. 2012

Zatímco v 50. letech maturovalo (odhadem) 20 % středoškoláků, v současnosti je to více než 70 %. Údajně "horší školství" je tedy ve skutečnosti pouze důsledkem posunu na Gaussově křivce z nadprůměru do hlubokého podprůměru.

Tato překvapivě banální chyba uvažování žel postihuje mnoho lidí, často vysokoškolsky vzdělaných. Většinou volají po "zkvalitnění vzdělávání", ale přitom jim jde pouze o to, aby "titul" (středoškolský, vysokoškolský) opět získal váhu, kterou mu oni sami přisuzují. Je tragikomické, že tento požadavek jde zcela proti demokratizaci vzdělávání a tedy jeho přístupnosti co největší části populace. Je pochopitelné, že jestliže nyní studuje na vysokých školách nějakých 65 % lidí z každého populačního ročníku, nemohou být všechny vysoké školy "centers of excellence". To ale neznamená, že lidé by neměli získávat vzdělávání a prodlužovat dobu strávenou ve škole. Naopak! Veškeré studie, které se zabývají vývojem vzdělávání, poukazují na nutnost vzdělávání prodloužit a daleko více dbát na je zvýšení jeho všeobecného podílu a odsun odbornosti do postsekundárního vzdělávacího stupně. Samozřejmě za předpokladu, že se "výkonové ukazatele" průměrného absolventa zhorší. Jak prosté...

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 21.12. 2012