Důkaz, "proč" potřebujeme (?) osm či kolik zdravotních pojišťoven. Aneb, čert nám je byl dlužen
12. 10. 2012 / Jiří Baťa
Na rozdíl od rčení: Vlk se nažral a koza zůstala celá, v tomto případě platí jednostranné: Vlk se nažral a s kozy nezůstala ani kost! Tak nějak lze posuzovat situaci ve zdravotnictví, resp. ve zdravotním pojišťovnictví. Toto konstatování má opodstatnění ve skutečnosti, že výdaje veřejného zdravotního pojištění přesáhly loni jeho příjmy o více jak pět miliard korun a poprvé od r. 2008 jsou všechny zdravotní pojišťovny v minusu.
Tento stav má své kořeny v nekontrolovatelném klausovském systému volné ruky trhu v devadesátých letech, kdy se, aniž by to situace vyžadovala, rozrostla síť soukromých zdravotních pojišťoven. Pokud se nemýlím, k dnešnímu dni je jich cca osm nebo devět a i když údajně dochází nebo došlo k fúzi dvou pojišťoven, situaci to neřeší, naopak, komplikuje. Do již zmíněného roku 2008 situace byla funkce pojišťoven vcelku přijatelná, konsolidovaná a jejich činnost relativně konzistentní.
Jenže v r. 2008-9 vláda M. Topolánka vzala veřejné finanční prostředky útokem a přijatými opatřeními chtěla nahradit miliardy veřejných peněz jak ze zdravotního pojištění, tak z důchodového zabezpečení, penězi z kapes pacientů a důchodců. Zavedla tzv. regulační poplatky a navýšení přímých plateb, zvýšení doplatků za léky, které postihly miliony zainteresovaných občanů.
V případě fondu na důchodové zabezpečení si pak M. Topolánek z tohoto fondu půjčil "na věčné časy" cca 40 miliard, o kterých sice prohlásil, že budou na účet důchodového zabezpečení vráceny, ale jak víme, dosud se tak nestalo.
Všechny tyto kroky jakoby otevřely stavidla úniku dalších veřejných finančních prostředků, a to jak formou korupce, tak různými machinačními formami a způsoby, např. tunelováním, předražováním státních zakázek, obcházení povinnosti vyhlašování veřejných zakázek a mnohé jiné, čímž se veřejné prostředky, notabene prostředky státního rozpočtu, ztrácely jako pára nad hrncem. To všechno a mnohé jiné důvody nás přivedlo až do současného stavu veřejných prostředků, resp. stavu finančních prostředků na příjmové (výdajové) straně zdravotních pojišťoven.
Již ne jednou jsem psal a pokládal otázku, zda stát s 10,5 miliony obyvatel potřebuje tolik zdravotních pojišťoven. Psal jsem rovněž o tom, že před rokem 1989, kdy ještě existovala Československá republika s cca 15 miliony obyvatel, existovala a plně zvládala své úkoly jediná pojišťovna. Existence několika, resp. 8 či 9 zdravotních pojišťoven nevede nijak ke zlepšení zdravotnictví v ČR, ale právě naopak.
Jenže zřízením několika pojišťoven nebylo v úmyslu zlepšit situaci ve zdravotnictví, notabene ve zdravotnictví, které i na svou dobu před r. 1989 bylo na vysoké úrovni, což snad bylo právě podnětem k zakládání zdravotních pojišťoven s cílem ne pokračovat v kvalitativním rozvoji zdravotnictví, ale především z něj (různými formami a různé, především osobní potřeby) těžit, ždímat finanční prostředky do zdravotnictví přicházející.
Počet zdravotních pojišťoven, které de facto za stejných podmínek poskytují své služby (až na nepodstatné výjimky), nepřinesly a nepřinášejí nic, za co by jim měli být pacienti nebo klienti vděčni.
Ale protože jak jsem již zmínil, pojišťovnám ani tolik nešlo o kvalitu poskytovaných služeb, jako o využití miliardových prostředků z povinného odvodu na zdravotní pojištění, které někdo tam nahoře "zodpovědně" přerozděluje na jednotlivé subjekty. Ty si pak podle vlastního uvážení s těmito prostředky hospodaří, nikoli však jako s prostředky jim svěřenými (neboť to nejsou jejich peníze, stejně jako je tomu v bankách) a podle toho jsou také evidentní výsledky.
Vezmeme-li v úvahu existenci stávajících cca 8 zdravotních pojišťoven, nebude těžké si představit, jaké režie každá z pojišťoven má. A nejen to, mnohé z pojišťoven investují do svých nákladných sídel, různých provozů včetně rekreačních, sponzorují různé aktivity apod. To poslední je sice bohulibá činnost, nicméně to i ostatní vyjmenované investice jsou prostředky klientů těchto pojišťoven a není mi známo, že by existovalo něco, co by jim (stejně jako bankám a podobným ústavům) dávalo právo takto svévolně s cizími finančními prostředky, vybraných od klientů, nakládat.
Chápu, že pro spravování a vedení agendy klientů je zapotřebí nějaký aparát, úředníci atd., na jejichž práci je potřeba jisté finanční prostředky. Ale za 1) vedení a administrativa je mnohdy zbytečně rozbujelá a za 2) že platy zaměstnanců jsou zcela jistě na hranici celostátního průměru platů (cca 25 tis. Kč/měs.) a příjmy managementu jsou pro obyčejného občana z říše snů.
Spočítáme-li, kolik toto všechno (investice, mzdy, odměny, režie atd.) odčerpá z prostředků, vložených klienty na zdravotní pojištění, násobíme-li to počtem zdravotních pojišťoven zjistíme, že jsou to miliony, ne-li miliardy ročně, které místo do zdravotnictví jdou do soukromých kapes nebo do investic, které buďto nejsou nutné, nebo účelné. Je však s podivem, že se touto situací nikdo seriozně nezabývá (pokud vím, kromě poslanců KSČM, jejich kritika se však jeví jako mlácení prázdné slámy).
Osobní zájmy, korupce, kmotrovské vztahy, lobbying, klientelistické vazby s vidinou osobních zisků mají navrch před účelem a posláním, pro které byly, když už tak už, pojišťovny zřízeny. Notabene před skutečným posláním, které má či by mělo sloužit především a jedině pro potřeby zdravotnictví a pacientů a to v plném rozsahu.
Znovu tedy připomenu existenci jedné zdravotní pojišťovny v ČR před r. 1989, která vše zvládala. Nikdy nedocházelo k tomu, že by se prostředků, vybraných od pojištěnců na léčení pacientů a provoz nemocnic nedostávalo (totéž platí u důchodového zabezpečení). Byly-li nějaké nedostatky, mohly se (po r. 89) bez velkých problémů a investic napravit, jenže novodobá šlechta si dala za cíl zdravotnictví napravovat a zlepšovat k obrazu svému. Proto se nedostává prostředků jak pojišťovnám, tak potažmo nemocnicím a co nejhorší, to vše s dopadem na pacienty. Hrozí reálná možnost rušení celých nemocnic či lůžkových částí, oddalování neakutních operačních případů a jiná opatření, jak zabezpečit pojišťovnám finanční prostředky.
To, že jsou dnes pojišťovny v mínusu, není vinou pojištěnců, ale vinou vlády a pojišťoven samotných. I největší zdravotní pojišťovna -- VZP je v mínusu(kolikátý rok posobě), pokud se nemýlím, 3,5 miliardy korun, nicméně pan ředitel Horák si v poklidu řediteluje dál. Kde jsou tedy všechny peníze, shodou okolností (co čert nechtěl) všech pojišťoven najednou? Jak se skutečně s penězi hospodaří, nebo to má znamenat, že pojištěnci neplatí?
A pokud neplatí, není za to někdo zodpovědný? Připusťme, že některé léčebné procedury jsou drahé, ale také se ptejme, kdo a proč nastavuje takové cenové limity? A pokud už jsou nastaveny a finančních prostředků se nedostává, neměly by to být především pojišťovny, které by měly činit úsporná opatření především sami u sebe? Je to hloupá otázka, stejně tak se ptáme, proč vláda, která zdražuje, škrtá a omezuje nezačne především sama u sebe. Ryby se rybník sami nevypustí, že ano.
Ale potom, o čem se bavíme? Situace, v níž se nacházejí všechny zdravotní pojišťovny budou mít jediný dopad a to na pacienty. Nepředpokládám, že by management pojišťoven šel domů bez výplat (možná i s odměnami), že zastaví (ne)výhodné investice, že výrazně omezí příjmy administrativy. Ono se vždy řešení najde: omezí se rozsah zdravotní péče, zvýší se poplatky a přímé platby u lékařů a v nemocnicích, nebo se některé úkony nebudou provádět vůbec atd.
V neposlední řadě je zde i možnost zvýšení odvodů na zdravotní pojištění, vždyť ta "rozežraná lůza" na to ještě pořád má. A když ne, tak je to jen jejich problém, že ano páni ministři Hegere, Kalousku, Drábku (dnes ještě stále ve funkci), potažmo celá vládo! Do pekel s vámi, nejste nám k ničemu než k vysávání peněz z našich kapes. Jen doufám, že páteční a sobotní volby vám vystaví potřebné vysvědčení, abyste se mohli co nejdříve sbalit a přestat škodit. Protože deficit 1,6 bilionu korun (157 tis. korun na každého občana v ČR) je víc než alarmující!
VytisknoutObsah vydání | Pátek 12.10. 2012
-
14.10. 2012 / OSN varuje před globální potravinovou krizí14.10. 2012 / Britští "generálové k pronajmutí" lobovali na ministerstvu obrany ve prospěch zbrojovek14.10. 2012 / Volby jako varování vládě14.10. 2012 / ČRo i ČT v předvolebních průzkumech nadhodnocovaly podporu pro pravicové a vládní strany14.10. 2012 / Vládní škrty, prováděné britskou vládou, stojí Británii dalších 76 miliard liber, varuje MMF14.10. 2012 / Demokracie asi činí české pravici problémy13.10. 2012 / Nečas řekl Smetanovi, že poškodil majetek jeho strany13.10. 2012 / ČR: V krajských volbách zvítězila ČSSD, KSČM je druhá nejsilnější strana, pravicové strany zaznamenaly výrazné ztráty13.10. 2012 / Gratuluji trhačům lístků, že pomáhají držet ODS u moci12.10. 2012 / Policie bude vyšetřována kvůli lhaní a falšování důkazů12.10. 2012 / Britská vláda může být terčem žaloby za systematické znásilňování žen sexuálním predátorem12.10. 2012 / Nobelova cena míru byla udělena Evropské unii14.10. 2012 / Volby 2012: Skoro 5 procent voličů z celkového počtu odevzdaných hlasů dalo neplatný hlas12.10. 2012 / O kácení památných stromů a o aroganci moci12.10. 2012 / Díky za pomoc12.10. 2012 / Jiří BaťaDůkaz, "proč" potřebujeme (?) osm či kolik zdravotních pojišťoven. Aneb, čert nám je byl dlužen11.10. 2012 / Volební lístky netrhat, je-li koho volit11.10. 2012 / Čtenost Britských listů stoupá11.10. 2012 / Posmrtný život existuje11.10. 2012 / Neumíráme hlady, ale daleko k tomu nemáme11.10. 2012 / Znásilňování žen jako válečná zbraň7.10. 2012 / Boris Cvek - Jan Paul o umění11.10. 2012 / Směšnost, nebo trapnost?11.10. 2012 / Šéfka MMF požaduje zastavení škrtů11.10. 2012 / Šlendrián KSČM10.10. 2012 / Financial Times: Politika škrtů nedopadne dobře10.10. 2012 / Rozpočtové škrty jsou zřejmě dobrý nápad10.10. 2012 / Inkviziční procesy aneb jak církev k majetku přišla10.10. 2012 / Čeho si škrti nevšimli4.10. 2012 / Hospodaření OSBL za září 2012