Vítejte ve službě ČSOB InternetBanking 24

Pozor, transakce do zahraničí se ve webové aplikaci "nepotvrzují"

28. 3. 2010

Americký básník a naturalistický spisovatel Charles Bukowski se kdysi na adresu finančních institucí vyjádřil s mírným sarkasmem: podle něj jsou banky a pojišťovny místa, kam si lidé ukládají peníze, a poté doufají, že je dostanou zpátky. Od té doby se mnohé změnilo -- zatímco Bukowski je 16 let po smrti, finanční ústavy díky ozdravným kúrám utěšeně vzkvétají. Avšak literární odkaz Bukowského a služby některých "ústavů" mají jednu společnou vlastnost: obojí je jenom pro silné povahy. Pochopil jsem to při obsluze elektronického bankovnictví ČSOB dne 25.03.2010. Ten den jsem byl totiž také zralý na ozdravnou kúru -- byť v poněkud jiném ústavu. Spíš než bílé límečky jsou tam v módě bílé pláště. Ale k věci, píše Vítězslav Priehoda.

Pokud, přátelé, jste šťastnými uživateli výše uvedené služby, zpozorněte.

Zvláště pokud provádíte transakce -- platební příkazy - z devizového účtu do ciziny. Aplikace ČSOB Internetbankingu 24 je totiž mimořádně sofistikovaná - ale pojďme po pořádku. Po mém odeslání potvrzujícího SMS kódu se na chvíli objevil krátký oznam, že platba byla bankou přijata, který jsem žel nezaregistroval. Vzápětí na mě vyskočila stránka, zda chci příkaz uložit jako vzor. To jsem udělal a čekal, kdy mi banka příjem platby potvrdí. Pochopitelně nic se nedělo. Po chvíli mi začalo vrtat hlavou proč a začal jsem pochybovat, zda jsem příkaz zadal správně. Fajn, řeknete si, není nic jednoduššího, než si to zkontrolovat. Přátele, také jsem si to až do včerejška myslel a podíval jsem se na příkazy čekající na zpracování. Ale -- ouha -- příkazy čekající na zpracování nejsou navázány na devizové účty, pouze na korunové. Takže tam nic nenajdete. Nevadí, pomyslíte si, zkontroluji si rozdíl mezi aktuálním a disponibilním zůstatkem a hin se ukáže. Rozdíl byl 0. Podíval jsem se do blokací a pohybů, také žádný záznam. Výborně, řeknete si, něco jsem zvoral a provedete příkaz znovu. Přesně jako já. Teď si ale všimnete zprávičky, že banka vaši platbu přijala. Znervózníte a rychle jdete hledat v aplikaci nějaké známky toho, že vám budou peníze strženy. Ale -- ouha po druhé -- v aplikaci žádný záznam. To už vám stéká po zádech studený pot a voláte helpdesk, přesně jako já. Možná narazíte na někoho více příjemného, než jsem měl tu čest, ale dovíte se nakonec to samé -- že toto chování je vlastnost aplikace ČSOB Internetbanking 24. (přeložím pro projektové manažery -- jde o tzv. aplikační fičúru). Podtrženo a sečteno: při provedení platebních příkazů z devizových účtů do ciziny (s následujícím dnem splatnosti) via ČSOB Internetbanking 24 nemáte z aplikace žádnou zpětnou vazbu (pro PM- tzv. feedback) co a kam jste posílali. A teď přijde to nejlepší. Tento stav trval asi půl hodiny. Poté mi přišel od administrátora nezabezpečený !! mail, kde mi potvrzovali příjem obou plateb, včetně kompletních údajů o účtech, výši plateb, zprávách pro adresáta, etc (pokud někdo rád odposlouchává poštu, chyběla už pouze adresa, rodná čísla, přístupová hesla a klíče od bytu :). a nakonec...poděkovali za použití služeb elektronického bankovnictví. ...No, aspoň že to. Ale - kvůli objektivnosti- skončilo to happyendem - duplicitní platba byla včas zachycena a stornována. Ještěže v těch bankách nesedí jenom projekťáci. A teď se rozloučím a půjdu dočíst knihu s velice aktuálním názvem: "Básně napsané před skokem z 8ho poschodí". Napsal jistý Charles Bukowski.

Re: ČSOB Elektronické bankovnictví - přijetí požadavku k provedení platební operace

Datum:
Thu, 25 Mar 2010 20:23:25 +0100
Komu: administrator@tbs.csob.cz

Vážení,

tohle snad nemyslíte vážně :

1) v aplikaci, která má klientovi umožnit plnou kontrolu nad svými devizovými transakcemi není o nich ani zmínka - ani v příkazech čekajících na zpracování, kde chybí devizové účty, ani v indikací rozdílu mezi disponibilním a aktuálním zůstatkem -, místo toho mi

2) posíláte nezabezpečeným přenosem údaje o transakci, které může kdokoliv odposlechnout

Možná jste si všimli, že jsem stejný příkaz zadal 2x -z důvodu, že vaše povedená plikace nedává žádný feedback. Mohu vás ujistit, že to nezůstane bez odezvy.

Vítězslav Priehoda

----- Original Message ----- From: administrator@tbs.csob.cz