Polské "dcery kapitalismu" nabízejí sex

11. 3. 2010

Bývalá polská studentka kinematografie Katarzyna Roslaniec (29) studovala zvyklosti a jednání polských dívek v pubertě. Natočila pak zdrcující hraný film Galerianki, Dívky z nákupních center. Film byl uveden do polských kin loni na podzim a vyvolal v Polsku celonárodní debatu o rozkladu morálních hodnot v této konzervativní, katolické zemi 20 let po pádu komunismu.

Film je příběhem čtyř adolescentních dívek, které poskytují starším mužům sex za peníze a financují z toho svou drogovou závislost na drahých značkových oděvech a módních doplňcích. Získal takový kultovní status, že jeho DVD rodiče po celém Polsku svým dcerám konfiskují - funguje totiž jako návod k použití.

Vychází najevo, že katolické dívky, často ze středostavovských rodin, se prodávají za šálu od firmy Chanel či za dražší večeři. Mnozí v Polsku bědují, že konzumerismus zničil duši národa.

Funguje to tak, že dívky si vyberou potenciálního mecenáše, jdou za ním do obchodu a svedou ho tím, že si zkoušejí různé části oděvů. Sex poskytují za novou blůzku, nikdy za peníze. Většinou k sexu dochází na záchodech v nákupním středisku nebo v autě na parkovišti.

Roslaniecová charakterizuje "dívky z nákupních středisek" jako dcery kapitalismu. "Rodiče se jim někde ztratili v závodě o novou pračku nebo auto a málokdy jsou doma. Čtrnáctiletá dívka potřebuje hodnotový systém a ten se neutvoří bez vedení od rodičů. A tak dívky žijí ve světě, kde neexistují city, pouze cynická vypočítavost." Roslaniecová však poukazuje na to, že tento trend se nevyskytuje jen v Polsku.

Podle nedávné studie, jejíž vypracování zadal polský ombudsman pro děti, prodává 20 procent dětských prostitutů a prostitutek v Polsku své tělo za designerové oděvy, elektroniku či vstupenky na koncerty. Dívky v průměru se stávají prostitutkami v patnácti letech, chlapci ve čtrnácti.

Podle kritiků to dokazuje, že katolická církev v Polsku naprosto ztratila vliv na mladou generaci, pro niž jsou sex, alkohol a konzumerismus daleko přitažlivější.

Katolická církev se tolik bojí ztráty svého vlivu, že před několika lety postavila do jednoho obchodního střediska v Katowicích zpovědnici, kde se mezi předvánočními nákupy mohli nakupující nechat vyzpovídat.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 11.3. 2010