Kodaňský summit proti globálnímu oteplování:

1200 limuzín, 140 soukromých letadel a hromady kaviáru

8. 12. 2009

Kodaňský summit proti globálnímu oteplování vyprodukuje tolik kysličníku uhličitého jako menší město, píše Andrew Gilligan v deníku Daily Telegraph.

V normální den pronajímá Majken Friss Jorgensenová, ředitelka největší kodaňské firmy s limuzínami, 12 vozidel. Během "summitu na záchranu světa" jich bude mít v provozu 200. Avšak celkový počet limuzín v Kodani už nyní překročil počet 1200. Jen Francouzi telefonovali minulý čtvrtek a objednali dalších 42. "Nemáme v Dánsku dost limuzín na takovouto poptávku," vysvětlila Jorgensenová. "Museli jsme si je nechat dovézt na stovky kilometrů z Německa a ze Švédska."

A celkový počet elektrických automobilů či hybridních vozidel? "Pět," vysvětlila Jorgensenová. My nemáme v Dánsku hybridní automobily, protože jsou nesmírně vysoce zdaňovány. Je to nesmyslné, ale je to tak velmi dánské."

Kodaňské letiště informovalo, že očekává během dopravní špičky nejméně 140 mimořádných soukromých letadel. To natolik překračuje kapacitu letiště, že letadla budou muset odletět být zaparkována na různých regionálních letištích v Dánsku, anebo do Švédska. Pak se do Dánska zase pro své VIPy vrátí.

Do Kodaně přijíždí 15 000 delegátů, 5000 novinářů a 98 vedoucích světových politiků. Přijedou také Leonardo Di Caprio, arcibiskup Desmond Tutu a princ Charles. Americký republikánský senátor Jim Inhofe přilétá jako šéf klimaskeptické delegace, která bude "usilovat o pravdu". Hlavní hotely v Kodani, všechny přeplněné - jedna noc v nich stojí 18 000 Kč - už připravují luxusní obědy i večeře.

Odbory dánských prostitutek nabídly sex zdarma všem 1400 delegátům na summitu, kteří se prokáží průkazkou účastníka.

Vládne tedy pokušení celou věc odmítnout jako absurdní cirkus. Mnoho účastníků v Kodani vůbec nemusí být, píše britský novinář. A namísto toho, aby politikové přislíbili rychlé a skromné snížení emisí uhlíku - řekněme o 2 procenta ročně, od příštího roku, za něž by byli osobně odpovědni, budou hovořit o grandiózních plánech na snížení emisí o 80 procent do roku 2050, kdy málokdo z nynějších politiků bude vůbec naživu.

Problémem není, zda klimatologové mají pravdu, že globální oteplování ohrožuje Zeměkouli - asi ano. Otázkou ale je, zda problém prezentují veřejnosti přijatelným způsobem. Apokalyptické předpovědi některých aktivistů i náboženské svatouškovství není atraktivní, a to může být vysvětlením, proč široká veřejnost nutně nesdílí naléhavost problému globálního oteplování tak, jak ho sdílejí účastníci kodaňského summitu.

Největší inspirací je město Kodaň samo. Je to město, které je plné skoro výlučně jen jízdních kol, plné starobylých, energeticky nesmírně výkonných budov a zdá se být zosobněním ekologického způsobu života bez puritanismu britských zelených.

Možná že ani ten velký počet limuzín není špatná zpráva. Znamená to, že přijíždí více vlivných politiků, což může znamenat, že tito lidé cítí, že právě v Kodani teď zrovna o něco jde.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 8.12. 2009