POZNÁMKA NA OKRAJ:

Ochrana zákazníků, neboli O kalkulovaném podvodu

8. 12. 2009 / Uwe Ladwig

Prý roste počet osob, které cílevědomě zneužívají při koupi zboží možnost koupený výrobek vrátit, která existuje k ochraně zákazníků. Proto žádá Martin Wansleben, šéf Deutschen Industrie- und Handelskammertages DIHK, střechové organizce organizace německých průmyslových a obchodních komor, aby bylo právo zákazníků vracet koupené výrobky omezeno. O tomhle problému něco v téhle poznámce...

Poprvé jsem o tomto jevu slyšel před lety u známého optika a byl jsem z toho udiven a taky tak nějak šokován. Vyprávěl mi totiž o těch krásných mladých ženách, které kupují "pro přítelkyně" v pátek drahé sluneční brýle a v pondělí je vrátí, protože se "jí nelíbily". A protože některé z nich tenhle trik na víkendovou party u něho zkoušely častěji, přestal některým těm dámám prodávat cokoliv. Pak jsem se dozvěděl z informací o výprodeji u firmy Quelle, že zákazníci vracejí až 40% všech zásilek, u textilu dokonce každou druhou a v případě džín až vracejí až 70%. Ale to jsem zatím ještě netušil, že někteří lidé si zřejmě něco pořád objednávají v zásilkových obchodech, určitý čas to používají a pak to vrátí, aby dostali zpět peníze. Gólem přitom ale bylo, když mi včera synovec tvrdil, že je to prý pro některé lidi v USA asi úplně normální. Golem z toho ale bylo, kdyz me vcera muj synovec rikal, ze to pri pro nekteri lide v US je asi uplne normalni. Vyprávěl mi o jednom Němci, který byl na krátkou dobu v Americe a po dobré radě známého vrátil před ukončením pobytu v USA hodně z toho, co si tam koupil pro svůj přechodný byt, včetně televize a pohovky na spaní, aby prý "nepřišel o peníze", protože při garážovém vyprodeji by asi na těch věcech vydělal o hodně míň.

Z informace ohledně výprodeje u firmy Quelle se dá vyvodit, že tato firma s vracením nepoužívaných, ale dokonce už i používaných, a proto dál neprodejných výrobků normálně počítala. Byly to asi kalkulované ztráty, které uhradili ti zákazníci, kteří nic nevrátili. Kdyby se ale počet těch zákazníků, která na základě práva vracet zakoupené zboží vlastně prodavače podvádí, zvyšoval tak, že by ztráty začaly být příliš vysoké, podle mého by změna právního ustanovení v této věci asi nebyla tím správným řešením, protože kdo by si pak už koupil v zásilkovém obchodě boty či kalhoty, kdyby je nemohl vrátit, pokud by si je oblékl a zjistil, že mu nejsou. Potěšující alternativou by možná bylo něco jiného. Některé věci by se po nějaké době už daly koupit jen v obchodech nedaleko našich bytů. Podle mého by to podpořilo alespoň atraktivitu některých nákupních ulic. Nebo byste si raději přesto kupovali zboží přes internet, kdybyste to zboží už neměli právo vrátit?

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 8.12. 2009