Murdoch chce přinutit svět, aby za zpravodajství na internetu platil

6. 8. 2009

Milionářský mediální mogul Rupert Murdoch utrpěl ponížení, když jeho globální imperium bylo ve středu nuceno informovat o svých obrovských ztrátách. Murdoch se rozhodl, že údajně způsobí "revoluci v médiích", tím, že zpoplatní internetové stránky svých deníků. V Británii k nim patří The Times a brutálně bulvární listy The Sun a News of the World. V Americe Murdoch vlastní mj. hospodářský deník Wall Street Journal.

Murdoch byl šokován drastickým poklesem příjmů z reklamy poté, co hospodářská krize zlikvidovala tradiční ekonomický movel západních deníků. Vyhlásil, že "éra deníků přístupných zdarma na internetu skončila".

"Kvalitní novinářská práce není levná," uvedl Murdoch. "Digitálná revoluce vytvořila mnoho nových a levných distribučních kanálů, ale materiály ke zveřejnění nejsou zadarmo. Zpoplatníme veškeré své zpravodajské servery."

Murdochova News Corporation zaznamenala pro finanční rok do konce června 2009 celkové ztráty ve výši 3,4 miliard dolarů.

Dosud je zpoplatněn přístup jen k deníku Wall Street Journal. Novinářský průmysl dosud zastává názor, že lidé nejsou ochotni platti za přístup na internet. Murdoch tvrdí, že je ochoten riskovat ve snaze přimět veškerý denní tisk na internetu, aby zavedl své zpoplatnění. "Jsem přesvědčen, že pokud budeme úspěšní, rychle nás budou následovat veškerá ostatní média."

Murdoch zdůraznil, že se News Corporation bude snažit zabránit tomu, aby její čtenáři odešli na zpravodajské servery, které jsou přístupné zadarmo, "tím, že naše zpravodajství bude lepší a bude jiné než zpravodajství jiných lidí."

Zpoplatněny mají být i tvrdě bulvární listy Sun a News of the World. Murdoch chce využít popularity "zpráv" o celebritách. "Kdykoliv máme exkluzivní zprávu o celebritách, počet přístupů na naše servery je astronomický."

Murdoch přiznal, že se jeho korporace bude muset zuřivě soudit, aby zabránila šíření svého zpravodajství a fotografií jinde.

Murdochovy britské deníky zaznamenaly v důsledku recese čtrnáctiprocentní pokles reklamy. Zisk novinového sektoru News Corporation poklesl ze 786 milionů dolarů na 466 milionů dolarů.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 6.8. 2009