Co lze zažít s autem z půjčovny

21. 5. 2009

Tento týden jsem se dostal v České republice několikrát do riskantní situace díky půjčenému autu bez rezervy. Rád bych otevřel veřejnou diskusi na toto téma, píše Oldřich Maděra:

Půjčil jsem si u nejmenované půjčovny aut v Brně auto na několik dní. Zamluvil jsem si střední třídu, něco jako VW Golf, protože jsme byli jen dva, já a moje paní. První překvapení mě čekalo, když mi byl nabídnut sedmimístný Ford Galaxy 2.0 TDi s automatickou převodovkou s tím, že jiné nemají. Měl jsem možnost odejít pěšky s kufry nebo vzít nabízenou náhradu s pražskou SPZ. Protože byl večer a musel jsem dojet cca 50km, auto jsem pod nátlakem vzal.

Ačkoliv mám najeto něco přes 700 tisíc kilometrů s nejméně 25 typy aut, posledních 14 let bez nehody, nikdy jsem neřídil auto s automatickou převodovkou. Uvedené auto navíc brzdilo extrémně silně již při velmi mírném sešlápnutí brzdového pedálu. Zpočátku jsem v provozu na silnici v několika místech zabrzdil mnohem prudčeji, než jsem chtěl, a možná jsem tak ohrozil ostatní řidiče. Po několika hodinách jsem si však na auto zvykl a odjel již bez problémů zbytek cest.

Jezdil jsem s tím sedmimístným tankem celkem sedm dnů. Spotřeba byla cca o 50% vyšší oproti mému VW Golf 1.9 TDi s manuální převodovkou. Poslední den, těsně před odletem jsem měl u Rosic defekt. Auto začalo při jízdě smýkat ze strany na stranu. Zastavil jsem a zjistil, že mám prázdnou pravou zadní pneumatiku.

Našel jsem trojúhelník velmi mizerné konstrukce, který odlétával při průjezdu každého nákladního auta. Dal jsem ho za auto a několikrát sbíral z příkopy, když odletěl. Stál jsem polovinou auta na dvouproudém dálničním přivaděči a zoufale hledal rezervu. Pokud mě míjela např. dvě nákladní auta, zbývalo jen pár centimetrů.

Volal jsem asistenční službu. Pán mi sdělil, že musí napřed volat do půjčovny a obratem zavolá na můj mobil. Zavolal společně s centrálou půjčovny za cca 10 minut. Já jsem nadával, že auto nemá rezervu, že to odporuje povinnému vybavení. Do hovoru vstoupila paní z půjčovny a řekla mi, že v autě rezerva je, a to pod zadními sedadly, že to neumím najít.

Znovu jsem tedy pracně vyházel naše čtyři kufry na silnici za auto a snažil se odklopit sedadla a najít rezervu. Žádnou jsem nenašel.

Byl jsem v časovém stresu cca 4hod před odletem letadla s tím, že jsem plánoval oběd pro nás dva na letišti. Pokoušel jsem se proto hledat v návodu k obsluze auta. Zazářil jsem, když jsem našel text, že auto je vybaveno speciálními pneumatikami s možnosti dojetí až 80km s prázdnou pneumatikou. Naskládal jsem tedy vše zpět do auta a pomalu vyjel směrem k dálnici. Jel jsem velmi pomalu, cca 20-30km/hod. Asi 1km za místem, kde jsem stál se přivaděč zužuje do jednoho pruhu. Za mnou byla řada blikajících a troubících aut.

Nezdálo se mi to, protože auto se neustále smýkalo ze strany na stranu, a proto jsem zastavil cca 50m za vjezdem na dálnici v odstavném pruhu. Dal jsem opět výstražný trojúhelník a zapnul blikače. Volal jsem znovu do půjčovny a ptal se, jestli mohu pokračovat na prázdné pneumatice pomalu cca 20km k letišti. Bylo mi řečeno že ne, že na autě jsou obyčejné zimní pneumatiky (19. května!) a že pro mě přijedou. Opravdu přijeli za cca 20 minut a odvezli nás blíže k letišti k benzínové pumpě, kde jsme měli připraveno nové auto, tentokrát Citroen C4, opět s pražskou SPZ a opět se zimními pneumatikami! Vše jsem přeskládal do nového auta a vydal se do banky do Kr. Pole.

Po ujetí cca 5km od Slatiny za Husovickým tunelem jsem opět pocítil známé smýkání. Tentokrát levá zadní. Bohužel se to stalo zrovna v místě, kde se dvouproudá vozovka zužuje do jednoho pruhu jako přivaděč na výpadovku na Kuřim a Svitavy. Musel jsem jet na prázdné minimálně 200m, protože se nedalo nikde zastavit. Pneumatika byla úplně pročezána.

Volal jsem opět do půjčovny. Tentokrát mi přivezli do cca 20 minut Fabii, opět pražská SPZ, opět zimní gumy, se kterou jsem jel už přímo na letiště. Nakonec jsme přesto všechno šťastně dali oběd a odletěli do Londýna.

Nestihl jsem si však vyzvednout kartu v bance, která tímto propadla a nestihl jsem jedno obchodní jednání. Půjčovna sice několikrát pochybila, ale snažila se mi pomoci. Jejich pracovník se mi dokonce omluvil, což jsem přijal, proto neuvádím jejich jméno.

Chci na svém případu ukázat, jak nebezpečné je jezdit bez rezervy. Nevím, co bych dělal, pokud by se mi podobná věc stala na některé okresní silnici daleko od velkých měst. Rovněž důrazně varuji před nucením aut s automatickou převodovkou řidičům, kteží s tímto typem auta nemají zkušenost.

Pracovník půjčovny mi řekl, že platí zákon, že rezerva již není povinné vybavení. Může mi nějaký odborník říct, jestli je to pravda? Kdo to změnil a proč?

Oldřich Maděra

t.č. Irsko

Pozn. JČ: Na stránkách fiftyfifty.cz je uvedeno:

U dražších aut se stále častěji začínají objevovat pneumatiky, na nichž lze i po defektu ujet až 90 kilometrů. Rezerva tedy není potřeba. V případě, že má automobil kontrolku úniku tlaku v pneumatikách a je vybaven pneumatikami s konstrukcí umožňující nouzové dojetí, zákon rezervu nevyžaduje. To samé platí i pro auta, u nichž rezervu nahrazuje těsnicí pěna a malý kompresor.

Zdroj: ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 21.5. 2009