25. 2. 2009
Ryk agenturHrůza! Zahraniční dělníci mají mít stejná práva!Pozn. JČ: V jiných zemích EU, např. v Británii, je dávno mají. Pokud to totiž zákon nezajišťuje, jde o otrockou práci, která destabilizuje ekonomiku dané země. Za tu destabilizaci ovšem nemohou zahraniční pracovníci, ale domácí politici S odstupem několika měsíců spustily české agentury práce povyk kolem návrhu směrnice Rady EU z června minulého roku, kterým by se měla regulovat činnost těchto agentur ve všech členských státech. |
Ostravská agentura rozeslala všem agenturám registrovaným na MPSV dopis, ve kterém varuje před touto "kudlou do zad". Z takto popsaného křiváctví viní odboráře, kteří jsou podle ní spřeženci nejen domácích, ale i evropských socialistů a komunistů. Podkladový materiál ČMKOS je k dopisu přiložen. Evropský parlament, říká agentura, nás chce v podstatě zrušit. Jak to chce udělat? Tím, že by jim byla stanovena povinnost zajišťovat takové podmínky práce a odměňování, které by byly srovnatelné -- ó hrůza! -- s vlastními zaměstnanci firmy, včetně přístupu k benefitům a výhodám, jež tito zaměstnanci mají. Zaměstnanci mají mít údajně zaměstnání jen na dobu neurčitou, platit je agentury mají i mezi přiděleními, zajišťovat jim zvyšování odbornosti, závodní stravování, závodní mateřské školky atd. atd.. Z dopisu dále cituji: Když přišla krize a zjistilo se, že zákon nepamatoval na propuštěné zahraniční pracovníky, mohou za to prý agentury. Z čeho, jak a proč by se měly o tyto lidi postarat, nikdo neřekne. Zákony ČR přitom hovoří jasně - propuštěný člověk pozbývá ztrátou zaměstnání právo pobytu na území ČR. Tečka. Kdyby nenávistné kampani vůči agenturám vévodila naše levice, beroucí agentury práce jako nutné zlo a novodobé otrokáře, pochopíme to. Co si však myslet o útočných výrocích pravicového ministra práce za ODS Nečase nebo dokonce o ministru vnitra Langrovi z pravicové ODS - (zpravy.idnes.cz 22.2.2009 13:28) ".....Langer slibuje jejich rozsáhlou kontrolu: "Hýbe mi žlučí, že na tom vydělaly obrovské peníze a teď se od toho odtahují. (...) Půjdeme po nich, už po nich jdeme."...". Má pravdu, víme minimálně o 6 agenturách na Ostravsku, v nichž kontrolní odbor Úřadu práce v únoru 2009 zahájil kontrolu. Důvod ? Žádný. Jen mají příkaz od ministerstva práce teď kontrolovat speciálně agentury. Tak si prostě náhodně vybrali. Že Zákon o zaměstnanosti a Zákoník práce je od října 2004 z hlediska agenturního zaměstnávání nesmyslný ví všichni. Ale nikdo s tím nechce nic udělat, jen se dále utahují šrouby - viz novela se zpřísněním podmínek zisku licence plus horentními pokutami za administrativní maličkosti platná od 1.1.2009. Nebo je normální, když ze 2,5 tisíc licencí agentur je více než polovina výrobních firem, nemocnic a jiných neagentur, které si licence pořídily jen proto, že zákon z roku 2004 zakázal do té doby normální půjčování pracovníků např. v rámci holdingu, akciovek, dcer, stáží a zvyšování kvalifikací atp.? Ano, nastala zcela jiná situace ukázalo se, že nejen montovny, ale i "půjčování" pracovníků jsou ve zdravém hospodářství cizorodým prvkem, stejně jako ty servisní "agentury", které si na zahraničních dělnících léta mastily kapsy. A pořádně: některé si z fakturované ceny práce odečítají 50 i více procent pro sebe, jejich otroci dostávají almužnu. Zdůrazňuji slovo některé. A protože předjímám, že se ty serióznější budou ohrazovat, že si srážejí za ubytování a další služby, je třeba se ptát, zda jsou účtované ceny přiměřené. Autor či autoři příznačně citují platný zákon. Ano, i on a lobby, které za jeho formulováním stojí, jsou nedílnou součástí problému. Fyzická osoba, která zve do ČR cizince, musí prokázat prostředky v řádu desítek tisíc na jeho obživu, ubytování a návrat. Agentura nic z toho nemusí. Stačí, když problém nainstaluje a zinkasuje. Navržená směrnice EU slibuje cizincům práci za důstojných podmínek, tuzemským pracovníkům likvidaci nekalé konkurence, která je ochotná pracovat za podmínek ponižujících a celému trhu práce narovnání do normální polohy, v níž budou pro všechny platit stejná pravidla. Její přijetí by samozřejmě mělo i další efekt: omezení až likvidaci zájmu některých agentur o lukrativní otrokářství. Činnost obskurních agentur je postavena jak na inkasu částek za zprostředkování (jsou vykazovány jako platby za servisní služby a přispívají k zájmu těchto agentur na fluktuaci pracovníků), tak na inkasu částí mezd. Věci by jenom prospělo omezení působnosti agentur práce pouze na získávání nových pracovníků tak, jak to platí v sousedním Německu. Logický důvod k existenci pijavic na zdravém trhu práce neexistuje. Pozn. JČ: Zprostředkovatelské agentury práce podle zákona EU i podle českého zákona nesmějí osobám, jimž sehnaly práci, účtovat za to žádný poplatek. V ČR - překvapení - tento zákon drze obcházejí tím, že účtují za různé "vedlejší" služby při zprostředkování práce. Je velká otázka, zda by to u mezinárodního soudu obstálo. Pozn. ŠOK: K mezinárodnímu soudu může svou při ovšem dát stěžovatel až poté, co vyčerpá odvolání na úrovní národní justice. Čili by musely rozhodnout minimálně soud první instance a soud odvolací. Pak případně soud dovolací. Na projednávání u mezinárodního soudu (u Evropského soudního dvora? či u Soudu pro lidská práva?) by si musel najmout stěžovatel i právní zastoupení, které také není zadarmo. Celková doba trvání takovéhoto soudního maratónu může být i deset let. Takže tuto radu asi nemyslí Jan Čulík vážně... |