12. 11. 2008
Jiný obchvat Prahy není správný, ostatně tenhle taky neZásadní chyby (patrně úmyslné) v argumentaci odpůrců jižní varianty jsou tvrzení, že schválená jižní varianta vede „přes Suchdol“ a že je dražší než varianta severní (ekologicky jsou totiž přijatelné obě). Skutečnost je taková, že vede „pod Suchdolem“, tedy tunelem, jak si obyvatelé správně vymohli, a proto je její výstavba dražší. Ekologové však musí počítat s celým životním cyklem stavby, tj. včetně jejího provozu. |
I malé dítě pochopí, že podstatně delší varianta znamená mnohem vyšší provozní náklady (té dálnice i aut na ní), ale hlavně mnohem vyšší emise skleníkových plynů, prachových částic a karcinogenních látek. Severní varianta ničemu nepomůže. Řešení? Přestat opakovat mantru ODS (papouškují ji skoro všichni i z jiných stran), že bez dálnic není hospodářského rozvoje, a ty prachy nasypat do zlepšení služeb ekologičtějších druhů dopravy, železniční a vodní a do modernizace překladišť. Není důvod, proč by vlak nemohl z Drážďan do Prahy dojet za hodinu (pořádným koridorem, ne dnešním, kde se v kaňonech Vltavy a Labe jezdí stovkou). Říkejme tomu suchdolskému řešení třeba nulová varianta s mostem pro místní dopravu. Autor je prezidentem Přátel přírody ČR a předsedou Komise strategie životního prostředí odborného záemí KSČM |