1. 10. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 10. 2008

Odcházení, aneb Směšné postavy ve směšném světě

Dramatická tvorba Václava Havla jistě není originální: je svého druhu velmi dovednou variantou především her jiných, známých v širokém povědomí jako absurdní drama. Celý evropský kontext tohoto fenoménu není jednolitý, obsahuje tvorbu podstatně různých autorů: nejznámější jsou patrně Samuel Beckett (1906-1989), Eugène Ionesco (1909-1994), méně již například Arthur Adamov (1908-1970). Nejblíže má Havlova dramatická tvorba v některých rysech k polemickým pokusům o antihry Eugèna Ionesca, výborného francouzského dramatika rumunského původu. Právě on velmi dovedně rozvinul základní princip, spočívající v repetitivnosti, nebo chcete-li opakování, základních motivů, a nejvíce fráze. Založil tím doslova celý systém...

Myslím, že není přesné nad novou hrou Odcházení zlomit hůl způsobem, jakým to udělal naposledy Jan Čulík. Domnívám se, že její nedostatky jsou zcela jiné, rozhodně jí ale nelze vytknout, že je to pouze "Havlův protest proti zkorumpovanosti dnešní politiky". To by totiž znamenalo udělat z ní toliko snadnou agitku, která reaguje na nejrozšířenější rys dnešního společenského neduhu, který s oblibou rozvádějí v nekonečných litaniích právě česká média. Havlova hra, která měla květnovou českou premiéru s vysokým puncem snobismu (možná tím jen naplnila ještě další rozměr, s kterým autor, jak ho trochu podezřívám, nějak potutelně počítal), tedy tato hra je na prvním místě osobní reflexí autora nad vlastním počínáním: možná neobratnou, nicméně dosti vydařenou polemikou nad vlastní neschopností ustát svou existenci ve změti osobních a společenských vztahů.

Bylo již dříve zmíněno, že tu Havel pracuje ve svém dramatickém kusu s dvěma ozvěnami: na Čechovův Višňový sad a Shakespearova Krále Leara. Ano, dramatik Havel se pokusil zasadit svůj osobní příběh do jakéhosi zániku jednoho světa, ve snaze ironicky jej okomentovat a pokusit se pochopit i svou vlastní roli v něm, jež místy přerůstá ve velmi osobní tragédii monarchy téměř shakespearovského ladění. Nejde přitom o to, do jaké míry je tato dramatická Havlova koketérie s velkými klasiky vydařená, rozhodně ale vyvrací tezi, že by šlo Havlovi pouze o kritiku současné politické korupce. Bude-li čtenář číst Havlovu hru pečlivě, uvědomí si, že autor nebojuje proti korupci, nýbrž že se jí snaží místy zaznamenat způsobem, v něm se může dokonce jevit jako klíčový prvek celého demokratického systému.

Role jedince ve světě, v tom malém i v tom velkém -- od malicherných intimností k velkým řečem pro auditorium -- je základním napětím postavy, ironicky nazvané dr. Rieger, až příliš podobné samotnému Václavu Havlovi. Je dávným ozvukem dr. Kopřivy z Havlova Larga desolato. Nemusí to být zas tak vtipné, a samotná ambivalence, s jakou Havel nabízí pohled i sám na sebe, je místy velmi úděsný. To už není ani náhodou filozof, ale spíše troska. To už dávno není disident, a z času disidentství mu už nezůstala téměř žádná rekvizita. Vynikne to nejlépe ve vztahu k ženám, ať už se jmenují Irena nebo Monika -- a znalci Havlova soukromí si mohou dosazovat konkrétní ženy a milenky - , nechybí mu ani v konfrontaci s postavou Kleina, trochu nešikovně parodující Václava Klause.

Čulíkova výtka, že se Havel nepokusil nabídnout recept na boj s rafinovanější podobou politiky současnosti, je přeci jenom zajímavá: ale pouze potud, pokud předpokládá, že o to měl autor usilovat. On ale o to prostě neusiloval, naopak, místy tu rozehrál trochu provinční parodii na systém, jemuž čouhá sláma z bot, není ani hrozivý, ale pouze směšný -- a směšné jsou i ty postavy. Do jaké míry upřímně nastavil autor zrcadlo sám sobě, se v tomto Havlově zrcadlovém bludišti dozvídáme až příliš často.

                 
Obsah vydání       1. 10. 2008
1. 10. 2008 Bankovní krizi způsobil nepružně ideologický tržní princip
1. 10. 2008 MMF: USA musí jednat proti úvěrové krizi
1. 10. 2008 Amerika a Rusko a loď s tanky, kterou zajali piráti
1. 10. 2008 Může být finanční krize Americe užitečná? Karel  Dolejší
1. 10. 2008 Bush: Záchranný balík pro banky "bude schválen"
1. 10. 2008 Americký Kongres zopakoval chyby ze třicátých let
1. 10. 2008 Velmi špatně
1. 10. 2008 Politika a management v krizové době, aneb Co když se neví, co se vlastně děje Uwe  Ladwig
1. 10. 2008 Ian Hislop: Tak George Bush je komunista?
1. 10. 2008 Podle šéfa BIS byl i Clinton kryptokomunista Miroslav  Polreich
1. 10. 2008 Jaderná energetika -- možnost řešení energetických potřeb? Ladislav  Žák
1. 10. 2008 Bailout - ano, či ne?
1. 10. 2008 Richard Stallman: Jste jen tvárnou hmotou v rukou firemních majitelů serverů a softwaru
1. 10. 2008 Politická zemětřesení a jiné záchvěvy půdy v Bavorsku Tomáš  Krček
1. 10. 2008 Odcházení, aneb Směšné postavy ve směšném světě Josef  Brož
1. 10. 2008 Evropský problém a americká inspirace Petr  Woff
1. 10. 2008 Škola otvírá Romům dveře do světa. Budou ale puštěni dál než za humna? Pavel  Pečínka
30. 9. 2008 John Gray: Éra americké nadvlády skončila
30. 9. 2008 Proč Sněmovna reprezentantů odmítla sanační balík?
30. 9. 2008 Radar v Česku bude jiný než ten na Kwajaleinu
30. 9. 2008 Zvláštní kouzlo "české státnosti"? Miloš  Dokulil
30. 9. 2008 Sbohem, finanční krize!
29. 9. 2008 Mnohem dále než kdekoliv jinde Marie Saša Lienau
29. 9. 2008 Sleduju ekonomiku už třicet let. Teď mám opravdu strach
29. 9. 2008 Ekonomická krize? Ne, hra o porsche Bohumil  Kartous
27. 9. 2008 Indické rakety Agni: Od regionálního odstrašení ke globální výzvě Štěpán  Kotrba, Lukáš  Visingr
26. 9. 2008 Co zbude za 40 let z Gruzie, Ukrajiny a z plen Michal  Vimmer
27. 9. 2008 Havlovo Odcházení v Londýně: Nic moc
28. 1. 2008 Odcházení od Václava Havla: Stará hra, která nevědomky nastoluje důležitý problém současnosti Jan  Čulík
27. 9. 2008 Daily Telegraph: Povrchní hra, kterou herci přehrávají
26. 9. 2008 "Byla to významná změna". A bude hůř... Petr  Bílek
25. 9. 2008 Kauza Bernard: Napsali jsme, že je politický turista, soud pravdivost tohoto názoru nepopřel Štěpán  Kotrba
11. 9. 2008 Hospodaření OSBL za srpen 2008