18. 6. 2008
Euan Mearns, editor The Oil Drum: EuropeNepokoje nesníží ceny ropyPolemika k energetické strategii Evropské komise(Článek Andrise Piebalgse, evropského komisaře pro energetiku, zveřejněný na jeho blogu 6. června.) Minulé úterý jsem byl svědkem velmi smutné události. Belgická pořádková policie použila síly proti skupině francouzských a italských rybářů, pochodujících do vládní čtvrti Evropské unie, aby násilně protestovali proti vysoké ceně paliva. V důsledku násilí došlo k dopravní nehodě. Frustraci demonstrujících lze pochopit, ale demonstrace a pouliční střety jistě nejsou odpovědí na tento problém. Ceny ropy jsou vysoké a dále porostou. To nemůže změnit žádná demonstrace. |
V minulosti byla období relativně drahé surové ropy následována obdobími levné ropy podle dočasných vlivů jako byla první válka v Zálivu. Stejně tak dnes existují doačsné faktory, které mají vliv na ceny ropy, jako boom na komoditních trzích, geopolitická situace v některých produkčních oblastech, oslabování dolaru nebo zmatek na globálních finančních trzích. Avšak skutečné hnací síly eskalace cen ropy mají strukturální povahu. Všichni znáte zákon nabídky a poptávky. Jestliže nabídka klesá, ceny rostou. Jestliže existuje růst poptávky, existuje i růst cen. Jestliže ve stejnou dobu nabídka klesá a poptávka roste, pak ceny strmě stoupají. Přesně toto se děje na trzích s ropou. V roce 2000 v Číně byly 4 milióny automobilů. V roce 2005 už 19 miliónů. očekává se, že v roce 2010 bude v Číně 55 miliónů a v roce 2020 130 miliónů automobilů. Indie sleduje podobný trend a hospodářství USA a Evropy pokračuje v hltání ropy ve velkých množstvích. Čím dále tím více lidí se uchází o stále vzácnější komoditu. Všichni víme, že ropa jednoho dne dojde. O přesném datu se jistě diskutuje, ale nikdo nemůže popřít skutečnost, že dobývání ropy ze země je mnohem složitější a dražší než dříve. Snadno dostupných zdrojů ropy se už využívá. Ropné společnosti teď provádějí průzkum v hlubokých mořích nebo v mrazivých a nedostupných oblastech. Geopolitické nejistoty panují ve všech produkčních oblastech, zatímco existuje rostoucí tendence mezi produkčními státy znárodnit své zdroje nebo ztížit zahraniční investice. Ubývá vysoce kvalifikovaných pracovních sil a průzkum i těžba ropy se stávají extrémně drahou a technologicky náročnou činností. Důsledky všichni známe. Barel je teď zhruba za 130 USD, o 300% dražší než před pouhými třemi lety. Odborníci hovoří o cenách 200 USD za barel už v příštím roce. Při těchto úrovních se i nekonvenční zdroje ropy jako těžká ropa nebo asfaltové písky stávají atraktivními navzdory jejich obrovské produkci CO2 a vysoké spotřebě energie. Takže jaké je řešení? Musíme se odklonit od ropy. V tom je celý smysl evropské energetické politiky. Potřebujeme omezit poptávku hospodárnější dopravou, průmyslem a bydlením. Potřebujeme podporovat alternativní paliva, jako biopaliva, elektřinu nebo vodík; potřebujeme změnu směrem k čistším a hospodárnějším způsobům dopravy, např. železnici, námořní dopravě na krátké vzdálenosti nebo veřejné dopravě. A mezitím musíme pokračovat v našem dialogu s producenty ropy, abychom je povzbudili k vyšší těžbě a lepšímu zásobování trhu. 24. června se setkám s ministry zemí OPEC, abych s nimi prodiskutoval tento problém. Období levné a snadno dostupné ropy skončilo. Musíme se odklonit od černého zlata a zaměřit úsilí na nízkouhlíkovou ekonomiku. Čím dříve to uděláme, tím lépe. Odpověď Euana MearnseVážený Andrisi, tento článek je ta nejotřesněji popletená motanice - což je přímým odrazem energetické politiky EU. Jsou tam paprsky slunečního světla pomíchané s naprostými nesmysly. Kdykoli jsem sem přispíval, říkal jsem Vám, že se nacházíme v raných stadiích propukající energetické krize. Je velká škoda, že jste čekal, až cena ropy dosáhne 130 USD za barel a na nepokoje francouzských rybářů, než jste si uvědomil, o co vlastně jde. Samozřejmě, kdybyste Vy a Váš tým byli na úrovni úkolů, dokázali byste si nastudovat data o nabídce a poptávce zveřejněná IEA, EIA a BP, udělat si v předstihu závěry o tom, že energetická krize je na dohled, a realizovat efektivní strategii, jak jí čelit. Ale ne, Váš přístup, reaktivní, velmi opožděný za vývojem, špatně zaměřený a bez podstatného přeformulování energetické politiky EU, je odsouzen k nezdaru. Nepokoje v Belgii a na Iberském poloostrově jsou častečně Vaší vinou. Jste komisařem EU pro energetiku, který si maluje své vzdušné zámky, zatímco energetická bezpečnost EU se vytrácí. Je povzbuzující vidět, že jste konečně pochopil, že poptávka po ropě, plynu a uhlí rostou, zatímco nabídka ropy přinejmenším stagnuje. Rostoucí poptávka při stagnující nabídce je omezována vzhůru letícími cenami, vynuceným šetřením a vytlačením chudých Evropanů z trhu vysokými cenami. Odteď byste měl chápat, že když jsou chudí lidé vytlačeni z trhu vysokými cenami, bouří se. Další věcí, které byste se měl neprodleně chopit, je to, že nabídka ropy nebude stagnovat dlouho. JEDNOU, A TO VELMI BRZY, ZAČNE KLESAT. (2012±3 roky) A pak se problémy, které zažíváme teď, zhorší v řádu stonásobku nebo více. CO S TÍM HODLÁTE DĚLAT? EU ani OECD jako celek nemají vůbec žádný vliv na globální zvýšení nabídky ropy. Podle všeho se domníváte, že OPEC má, ALE NECHÁPETE, ŽE OPEC MELE Z POSLEDNÍHO. Data IEA ukazují, že její rezervní kapacita je skoro nulová. Takže jediné, co by OPEC mohla ovlivnit, by bylo omezení nabídky, aby ušetřila své tenčící se zásoby pro příští generace. A tak jedinou stranou rovnice, kterou EU může ovlivnit, je poptávka. EU potřebuje zavést neodkladná opatření k omezení poptávky po ropě a zemním plynu. A věřím, že tady děláte některé dobré věci. Potřebujeme urychleně důkladné plány na radikální přeměnu našich dopravních systémů. Řečeno bez obalu, levná letecká doprava pro každého nebude součástí takové budoucnosti. Tou budoucností jsou námořní a vnitrozemská lodní doprava, elektrifikovaná hromadná doprava a elektromobily. Potřebujeme někoho s vizí, jak stimulovat pilotní projekty V2G (Vehicle to Grid - auto do sítě, elektromobily nabíjené z rozvodných sítí mimo špičky, pozn. překl.) po celé Evropě. Úspora energií a energetická účinnost musí být úhelnými kameny energetické politiky Evropské unie. Věřím, že to chápete, ale nezdá se, že byste věděl, co znamená energetická účinnost. (Proto jezdíte jedním z nejnehospodárnějších aut, která kdy byla vyrobena.) Výroba vodíku spotřebuje více energie, než se může získat. Je to energetická černá díra, ztráta energie a ztráta času (s výjimkou některých ojedinělých speciálních případů). Etanol spotřebuje skoro tolik energie, kolik se z něj získá, a spadá do téže kategorie - ztráta času a cenné energie. Přeměňujete zlato (zemní plyn) v olovo (biolíh - aforismus vypůjčený od Matta Simmonse). Jestliže EROEI (energy return on energy investment, energetická návratnost energetické investice, pozn. překl.) energii produkujícího systému je nižší než 7, pak musí být ignorován. Neprodukuje dost energie k pohonu společnosti - a tak honba za dvěma hloupostmi, vodíkem a biolihem, odvleče Evropu na okraj energetického útesu. To, co jste v podstatě udělal v tomto článku, je přebalení celkově zavádějící evropské energetické politiky, vynucené klimatickou změnou, a pokus prodat teď tyhle hovadiny jako řešení nastávající energetické krize. Od nynějška existují dvě cesty vpřed. Buď musíte připustit, že současná energetická politika je dezorganizovný galimatyáš, roztrháte ji na cucky a začnete znovu - ale to se musí udělat neodkladně, v řádu měsíců. Nebo musíte rezignovat a přenechat vykonání této životně důležité práce někomu jinému. Poprvé zveřejněno 15. 06. 2008 ZDE Přeložil Jindřich Kalous. Publikujeme se svolením Energy Bulletinu. |