2. 4. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 4. 2008

Měla by ČR uznat Kosovo? Dopis vládě a poslancům

D O P O R U Č E N Ě
předsedovi vlády ČR
předsedovi Poslanecké sněmovny

elektronickou poštou
členům vlády ČR
hromadným sdělovacím prostředkům

Vážení,

v příloze tohoto dopisu je stručný ústavněprávní rozbor přesvědčivě zpochybňující pravomoc vlády jako nejvyššího orgánu výkonné moci státu uznávat vznik nových států. Jde o problém, který je řešitelný po přijetí zákonné úpravy, jež je již některými poslanci navržena. Z tohoto pohledu by tedy bylo žádoucí, aby veškeré kroky v takových věcech byly na nezbytný čas odloženy.

Nicméně zjevná snaha některých členů vlády o rychlé uznání státu, který byl jednostranně proklamován na území Kosova a Metohije, je zpochybnitelná nejen z hledisek ryze právních, ale především z hledisek politických a morálních.

Celý vývoj "kosovského problému" od počátku 90. let má až příliš podobností s ohavnou historií Mnichova 1938 a jeho důsledků pro Československo. Řada států zasahujících tak či onak pochybným způsobem do vývoje v Kosovu nyní spěchá uznat nový stát. Je nutno připomenout, že signatáři Mnichova, tedy Británie, Francie, Itálie a Německo i nyní jako první nebo jedni z prvních uznali Kosovo. Tím spíše by představitelé země, která byla přímou obětí Mnichovského diktátu, neměli slepě následovat jejich příkladu.

Varujeme proto členy této vlády, aby nečinili v kosovské otázce žádné ukvapené kroky, nepodléhali konjunkturální snaze o papouškování politiky některých mocností a vzali v úvahu to, že jejich případné nestoudné rozhodnutí o uznání kosovského státu bude přičteno k tíži a hanbě celému českému národu i státu. Vyslovujeme naději, že Parlament ČR bude ve svém rozhodování moudřejší.

Uvažte rovněž i svou osobní politickou, etickou a právní odpovědnost, pokud se takového ostudného a protiústavního aktu zúčastníte. V takovém případě by nebylo možno vyloučit, že budete v budoucnu právem pohnáni k odpovědnosti za své nynější činy!

V Praze dne 1. 4. 2008

S pozdravem Milan Daniel, Havlíčkova 1036, Pardubice, jednatel - Most pro lidská práva

Prof. MUDr. Rajko Doleček,DrSc.

JUDr. Petr Kužvart, environmentální právník

Josef Mikovec, Brasília, Brazilie, výtvarník a publicista

Bc. Jana Ridvanová, studentka mezinárodních vztahů (VŚMVV)

K pravomoci vlády při uznávání nově vzniklých států

Ministr zahraničních věcí Karel Schwarzenberg je podle svého vyjádření rozhodnut předložit vládě na středečním zasedání návrh na diplomatické uznání tzv. Republiky Kosovo, jednostranně vyhlášené na území Kosova a Metohije. Chce tak prý učinit dokonce bez ohledu na názory koaličního partnera KDU-ČSL, ale i některých členů vlády z řad ODS. Ministr Schwarzenberg se zjevně chce uznáním Kosova pochlubit - nebo složit účet - na nadcházejícím zasedání NATO v Bukurešti.

Jedná tak také ve zjevném rozporu s usnesením zahraničního výboru Poslanecké sněmovny ze dne 31. ledna t.r. i samotné Poslanecké sněmovny ze dne 6. února 2008. Ať již je názor na český vztah ke Kosovu jakýkoliv, je to od ministra zahraničí postup svědčící o jednoznačném pohrdání voleným zastupitelským sborem a o jeho neschopnosti koordinovat zahraničně politické postoje státu.

Je jen s podivem, že poslanci - bez ohledu na politickou příslušnost - si to nechají líbit. Navíc ovšem existuje důvodná pochybnost, zda vůbec vláda z hlediska našeho platného práva může Kosovo - a vůbec jakýkoliv jiný stát - diplomaticky uznat. Někteří poslanci a zejména členové zahraničního výboru sněmovny totiž disponují právním rozborem, který vážným způsobem tuto možnost zpochybňuje. Proto také vypracovali návrh zákona, který se týká postupu pro diplomatické uznávání nových států. Právě v důvodové zprávě návrhu je obsažen právní rozbor, který ukazuje, že vláda v případě uznání Kosova bude jednat mimo rámec svěřených pravomocí. Vzhledem k závažnosti postupu vlády i faktů uvedených ve zmíněné důvodové zprávě přinášíme výtah z důvodové zprávy připraveného návrhu zmíněného zákona.

Z této důvodové zprávy k návrhu zákona o postupu diplomatického uznávání nových států vyplývá, že Ústava ČR (ústavní zákon č. 1/1993 Sb.) stanoví ve svém čl. 2 odst. 3, že "státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon". Obdobnou formulaci obsahuje i Listina základních práv a svobod (č. 2/1993 Sb.), jež je rovněž součástí ústavního pořádku republiky, ve svém čl. 2 odst. 2: "Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví". Jde tedy o ústavní princip nejvyšší právní síly, a všeobecné závaznosti, který je nutno respektovat ve vnitrostátním právu i v případech uplatňování státní moci navenek. Je nutno dodat, že ČR se v čl. 1 Ústavy ČR deklaruje jako "...svrchovaný, jednotný a demokratický právní stát založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana." K těmto ústavním formulacím nelze dodat víc nežli to, že jsou zcela jednoznačné a nevytvářejí jakýkoli prostor k pochybnostem či k pluralitě výkladů.

Ústava však nedefinuje orgán, který by byl příslušný jménem České republiky uznat nezávislost nově vzniklého státu. Od vzniku ústavního systému ČR založeného na ústavním zákoně České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava ČR, ve znění pozdějších ústavních zákonů, nebyla tato kompetence svěřena ani žádným jiným zákonem ani žádným jiným právním předpisem některému orgánu veřejné moci. S ohledem na výše citovaná ústavní ustanovení je tedy zřejmé, že vláda není v tuto chvíli oprávněna k uznání nezávislosti některého státu, protože žádný zákon ji k tomu nezmocňuje. Ústava totiž předpokládá, že Parlament ČR zákonem stanoví pravidla pro výkon veřejné moci. Parlament je tedy ústavou zmocněn omezit cestou zákona vládu ve výkonu veřejné moci, respektive stanovit pravidla pro její výkon.

Ústava výslovně neřeší jak se má postupovat, pokud výkon některé kompetence není svěřen některému orgánu veřejné moci. Ústava počítá s tím, že zmocnění k výkonu veřejné moci musí být orgánu veřejné moci svěřeno zákonem, tedy cestou zákona schváleného Parlamentem ČR.

Zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny v § 50 stanoví působnost Sněmovny. Do působnosti Sněmovny podle ustanovení § 50 odst. 1 patří:

a) projednávat návrhy zákonů a vyslovovat s nimi souhlas,

b) schvalovat společně se Senátem volební zákon, zákon o zásadách jednání a styku obou komor Parlamentu mezi sebou, jakož i navenek a zákon o jednacím řádu Senátu,

c) usnášet se o zákonu o státním rozpočtu,

d) usnášet se o návrhu státního závěrečného účtu,

e) schvalovat zákonná opatření Senátu,

f) projednávat mezinárodní smlouvy vyžadující souhlas Parlamentu a vyslovovat s nimi souhlas,

g) usnášet se společně se Senátem na vyhlášení válečného stavu,

h) vyslovovat společně se Senátem souhlas s pobytem cizích vojsk na území České republiky,

i) společně se Senátem souhlas s vysláním ozbrojených sil mimo území České republiky,

j) volit na společné schůzi Sněmovny a Senátu prezidenta republiky,

k) usnášet se společně se Senátem, že prezident republiky nemůže ze závažných důvodů vykonávat svůj úřad,

l) kontrolovat činnost vlády, jednat o důvěře vládě a usnášet se na vyslovení nedůvěry vládě,

m) projednávat odpovědi vlády a jejích členů na písemné interpelace poslanců zařazené na pořad schůze Sněmovny,

n) navrhovat prezidentu republiky jmenování a odvolání prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu,

o) volit a odvolávat členy Nejvyššího kontrolního úřadu,

p) volit a odvolávat předsedu a místopředsedy Sněmovny a stanovit počet místopředsedů,

q) zřizovat výbory a stanovit počet jejich členů,

r) zřizovat komise a stanovit počet jejich členů,

s) zřizovat vyšetřovací komise a stanovit počet jejich členů,

t) potvrzovat předsedy výborů v jejich funkci po zvolení výborem,

u) v případě nezvolení předsedy výboru výborem volit předsedu výboru a navrhovat výboru volbu nového předsedy,

v) vyslovovat souhlas s trestním stíháním poslance,

x) o odvolání poslance proti rozhodnutí v disciplinárním řízení (§ 16) a o odvolání poslance proti rozhodnutí předsedy Sněmovny o uložení pořádkového opatření (§ 19 odst.2),

y) navrhovat rozpočet Sněmovny a rozpočet Senátu,

z) schvalovat pravidla hospodaření poslaneckých klubů s příspěvkem podle § 78 odst. 2 a 4,

za) usnášet se o vyjádřeních k návrhům aktů a dokumentů Evropských společenství a Evropské unie,

zb) schvalovat na návrh vlády úplatné nabývání aktiv Českou konsolidační agenturou.

Podle ustanovení § 50 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR sněmovna vykonává i další působnost, stanoví-li tak zákon. Vzhledem k tomu, že žádný zákon doposud nezmocnil žádný orgán veřejné moci k tomu, aby byl kompetentní k provedení uznání nově vzniklého státu, předkladatelé poslaneckého návrhu zákona navrhují tento problém upravit jednoznačně a výslovně cestou zákona. Podle navrženého ustanovení § 1 a 2, který vychází z principů stanovených v § 50 odst. 2 zákona o jednacím řádu poslanecké sněmovny, by pravomoc rozhodovat o uznání státu nově vzniklého po nabytí účinnosti tohoto zákona byla svěřena do působnosti Parlamentu.

Tolik citace z důvodové zprávy navrhovaného zákona. Vzhledem k tomu, že Česká republika je právním státem, měla by vláda návrh Karla Schwarzenberga odmítnout a posečkat se svým případným rozhodnutím do chvíle, kdy pro diplomatické uznávání jiných států bude jednoznačně zmocněna ona nebo jiný orgán státu. Jinak se její členové mohou dostat do případného rozporu s textem v české Ústavě uvedeného slibu člena vlády, dalšími částmi Ústavy a také jiných zákonů. A to by nepochybně muselo mít nejenom politické důsledky.

Tento text byl zpracován na podkladě článku Stanislava Klimenta z 30.3. 2008, který byl publikován v internetovém periodiku RES PUBLICA ZDE

                 
Obsah vydání       2. 4. 2008
2. 4. 2008 Hromadná sebevražda novinářské individuality Ivo  Šebestík
2. 4. 2008 Chovejte se jako vláda suverénního státu
2. 4. 2008 Měla by ČR uznat Kosovo? Dopis vládě a poslancům
2. 4. 2008 Bývalá žalobkyně haagského tribunálu: Kosovští Albánci vykuchali Srby na obchod s lidskými orgány
2. 4. 2008 Klvaňa: Jaký pán, takový kmán Jan  Neoral
2. 4. 2008 ■ ■ ■ Hana  Tomšů
1. 4. 2008 Apríl v Jeruzalémě, aneb Izrael do NATO Karel  Dolejší
2. 4. 2008 Audit ještě neproběhl, ale vláda už výsledek zná... Bohumil  Kartous
1. 4. 2008 Tak teď už vážně nevím, proti komu je vlastně ten americký radar Štěpán  Kotrba
2. 4. 2008 Ruskoamerické rakety, Bukurešť a Soči
1. 4. 2008 Bývali Čechové... Egon T. Lánský
2. 4. 2008 Politické školení mužstva a pánbu v troubě Karel  Dolejší
31. 3. 2008 Xabar.Info: Rusko údajně zvažuje vybudování protiraketové základny ve Venezuele
2. 4. 2008 Tibetské parlamentní pokrytectví Lukáš  Lhoťan
2. 4. 2008 To je v Německu? V podstatě ano...
2. 4. 2008 Britské listy by měly vědět, na co mají Martin  Škabraha
2. 4. 2008 Jdu si koupit bicykl
2. 4. 2008 Podařený kousek
2. 4. 2008 Mesianistická víra jedné strany, že druhá strana musí být poražena s definitivní platností Jan  Prokeš
2. 4. 2008 Islám je "civilizačně neúspěšný"?
1. 4. 2008 Radar a pravěké myšlení Jan  Burian
1. 4. 2008 Ne základnám Ficovi: americký radar je i váš problém
2. 4. 2008 Poplatky u lékaře Vít  Hinčica
2. 4. 2008 Antika jako základní zdroj inspirace a kultury Boris  Cvek
2. 4. 2008 Několik záhad, týkajících se Lidových novin Michal  Vimmer
2. 4. 2008 Svoboda slova - svoboda poslouchat a číst Petr  Wagner
1. 4. 2008 Američtí kongresmani se v Praze setkali s oponenty radaru
2. 4. 2008 Charita a charisma Soňa  Hromátková
2. 4. 2008 Topolánkovy pytlíky pod očima Soňa  Hromátková
1. 4. 2008 Elektronické dálniční známky jako bratr Velkého bratra Štěpán  Kotrba
1. 4. 2008 Jedou, aniž by věděli kam Jan  Čulík
31. 3. 2008 Krize české literatury Štefan  Švec
31. 3. 2008 Špatná zpráva: Svoboda slova nemá velký politický vliv Ivo  Šebestík
31. 3. 2008 Je svoboda slova něco víc než akciová burza? Bohumil  Kartous
31. 3. 2008 Rezignuje dalajláma? Tibetská mládež ho možná donutí Štěpán  Kotrba
21. 3. 2008 Hospodaření OSBL za únor 2008