26. 3. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
26. 3. 2008

Různost názorů a "určité meze" zbožštění koček

replika k příspěvku čtenářky Elišky Svobodové "Že si lidé neumějí něco posvátného vysvětlit, neznamená, že to neexistuje", reagující na příspěvek čtenáře Jana Kadubce "Ptákoviny jako fundament civilizace"

Neumím si vysvětlit božskou moc bohyně Bastet. Existuje proto? Prohlášení kočky za svaté zvíře - vtělení dávné egyptské bohyně nějakou sektou uctívaček koček je předpokladem k tomu, abychom byli donuceni psát slovo Kočka s velkým K, strkat mléko za dveře a špižírnu vydat všanc myším, aby měli kočky přirozený zdroj potravy. A útulky pro osiřelé kočičí babičky včetně ošetřovatelek financovat z veřejných zdrojů. Až tam může zajít představa o tabu, vážící se k uznání jakéhokoliv náboženství. Představa, že média budou respektovat tabu jednotlivých věrouk a podporovat jejich asertivitu v přesvědčování o "jejich jediné osvícené pravdě", kterou ostatní nevidí, i když existuje, je směšná.

Ano, křesťané stejně jako muslimové či vyznavači koček jako převtělené feminní bohyně Bastet mají právo vyznávat svou víru. To je právo soukromé, osobnostní. Stát a veřejný prostor však jsou sekulární, neboť základní ideou republiky je rovnost občanů nikoliv hierarchie božích království. Právo veřejné vypadá jinak. Sekularita znamená ukončení procesu vynětí statku (v tomto případě veřejného života - v dalších významech názorů, mravů, společenských forem, ale i věcí či osob a jejich vztahů) z područí náboženské vrchnosti. Bez-božnost společnosti je základem republikánství, občanskosti. Česko je zemí bez-božnou. Je republikou v tradičním francouzském duchu.

Princip sekularity byl uzákoněn za 3. francouzské republiky v roce 1905 normou o odluce státu a církve. K té směřuje dnes i Česko. Nedávný francouzský státní zákaz nošení "zjevných náboženských symbolů" (symbol ostensible) , lidově přezdívaný "šátkový", odkazuje na ostentativnost (ostentatoire) a tím všechna náboženství a jejich symboly i tabu odkazuje také do sféry soukromí. Podobné úpravy nás čekají také - namísto stamiliardových restitucí majetku dnes už mnohdy neexistujících nebo extrémně minoritních církví a náboženských společností. Například výuka jakéhokoliv náboženství nemá co dělat ve školách s veřejnou podporou.

Neúcta k fetišům, "desakralizace" a zpochybňování platnosti jakýchkoliv apriorních tezí patří k přirozené roli médií - diskuze v otevřeném, veřejném a sekulárním prostoru. Prostoru, kterému "není nic svaté". Ani "kostel", ani "radnice", ani "panovníkův hrad". Menšiny, které vyznávají jiné hodnoty či se chovají dle jiných vzorců než "většinová" společnost, musí počítat s normami, které tato většina uzákonila. Všichni jsou si rovni v tom, že úcta či respekt nejsou povinné a vymožitelné nad rámec těchto zákonů. Svoboda pak tkví v tom, že si každý může vybrat, která média číst chce a která ne. K rozštěpení společnosti podle náboženského klíče dochází, pokud apriorní výroky jednoho náboženství se stanou nekritizovatelnými, nezesměšnitelnými, mnohdy kriticky neuchopitelnými. Týká se to Krista stejně, jako Mohameda, anebo té božské kočky Bastet. 95 procent této společnosti nepraktikuje žádnou víru stejně jako 95% nejsou členy žádné politické strany. A to jsou jediná fakta, která tato redakce respektuje.

V sekulárním veřejném prostoru žádný "vyšší zákon" , ani "mystérium Golgoty" neplatí.

                 
Obsah vydání       26. 3. 2008
26. 3. 2008 Mirek Topolánek byl pobytem ve Vietnamu dojat
26. 3. 2008 "Nadstandartní" atmosféra?
26. 3. 2008 Kosovo: Jak československá diplomacie selhala Miroslav  Polreich
26. 3. 2008 Kosovo -- naše odpovědnost za konflikt má pokračovat uznáním Miroslav  Polreich
26. 3. 2008 Plastiky dneška je Komunistický svaz mládeže Ondřej  Slačálek
26. 3. 2008 Kritéria omezenosti určují ráz světa Bohumil  Kartous
26. 3. 2008 Informace, které by neměly zapadnout Jiří  Jírovec
26. 3. 2008 Které Americe máme být vděční? František  Řezáč
26. 3. 2008 Boj za svobodu není nelegitimní jen proto, že ho podporují Spojené státy Jan  Čulík
26. 3. 2008 Tibet a nezávislost aktivistů?
26. 3. 2008 Česká média informují o Tibetu neobjektivně
26. 3. 2008 Internetové stránky BBC v angličtině byly v Číně odblokovány
26. 3. 2008 Následkem čínské okupace zemřelo přes milion Tibeťanů
26. 3. 2008 Přestal už být dalajláma agentem CIA? Štěpán  Kotrba
26. 3. 2008 Nahá Carla, obnažený Sarko... A co bude dál? Josef  Brož
26. 3. 2008 Investice se zvláštním účelem, neboli "A tak si koupím odbory"... Uwe  Ladwig
26. 3. 2008 Feministická lingvistika a politická lež Milan  Kubr
25. 3. 2008 Koordinace tibetských protestů proti olympiádě Štěpán  Kotrba
26. 3. 2008 Výsměch křesťanství je Boží dar Boris  Cvek
26. 3. 2008 Různost názorů a "určité meze" zbožštění koček Štěpán  Kotrba
25. 3. 2008 Festival poznání a zábavy - SciFaCon
25. 3. 2008 Dosah radaru Jince Boris  Valníček
25. 3. 2008 Radar - Bursíkova zhouba Ivan  Větvička
25. 3. 2008 Cikáni Přemysl  Janýr
25. 3. 2008 Kořeny terorismu -- psychologický aspekt Oskar  Krejčí
25. 3. 2008 Sudoměř - 25. března 1420 Petr  Kužvart
25. 3. 2008 Mise dosud nedokončená: New York Times a svoboda českého tisku Mojmír  Babáček
25. 3. 2008 Zájem o bezvýchodnou válku v Iráku klesá, The New York Times "zkoumají" proč Karel  Dolejší
24. 3. 2008 Od malička předpokládám, že v Americe žijí muži i ženy Hana  Tomšů
21. 3. 2008 Tibet: Jak zdemolovali Pekingskou třídu
21. 3. 2008 Hospodaření OSBL za únor 2008
26. 3. 2008 Demokracie Karel  Kryl