14. 12. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
14. 12. 2007

Jsem, nebo nejsem muslim?

Demonstraci proti porušování lidských práv a hanobení islámu v Saúdské Arábii jsem podnikl i přes varování z nejvyšších kruhů českých muslimských představitelů o možných budoucích následcích z několika důvodů.

Hlavním důvodem je to, že islám ve své nepokřivené podobě přikazuje odpor proti nepravostem, ať již jsou páchané nemuslimy v Iráku, Palestině a jinde, tak i proti nepravostem páchaným ve jménu islámu muslimy.

Neboť zlo zůstává zlem, ať již je koná nemuslim či muslim.

Je mi líto jen toho, že kromě jednoho muslima, a hrstky sympatizantů, nikdo jiný z muslimské komunity neměl odvahu se veřejně postavit proti tomu co se v Saúdské Arábii děje a také mi je líto, že muslimští představitelé v ČR se v tomto sporu postavili na stranu Saúdské Arábie.

Na stránkách Britských listů vyšly dva články o středečním protestu "proti útlaku v Saúdské Arábii" ZDE ZDE. Připravuji informaci o tom, jaký tato akce měla ohlas v rámci české muslimské komunity. Na jeden ohlas bych ale rád reagoval již teď. Jedná se o reakci kterou zaslala spolupracovnice Pražské mešity vystupující pod jménem Libuna redakci Britských listů.

Tato muslimka v emailu poukazuje na jistý kontroverzní aspekt mého působení v rámci české muslimské komunity. Konkrétně se jedná o reportáž České televize v pořadu Kosmopolit ze dne 1. 11. 2006 v níž jsem řekl tato slova: "Pouze skutečná víra, která je založená na osobním přesvědčení, v člověkovi probudí dobro. Ve chvíli, kdy člověk zakládá své náboženské cítění na fanatismu, tak to v něm probudí zlo a je jedno, jaké náboženství vyznává ... Muslimové potřebují někoho, jako byl v křesťanství Hus nebo Luther. Který dokáže provést dostatečnou reformu, aby se znovu oživily ty kladné stránky islámu."

Podstatou sporu jsou tato má slova:

"tím, že nemám nic společného s většinou dnešních muslimů, tak se dá se říct, že jsem se od toho tak jako distancoval ... tak máte dvě šance buď to jít s proudem a jak se říká držet hubu a krok, nebo udělat něco čím jim dáte najevo, že to je už přehnaný a vzhledem k tomu, že většina českých muslimů přišla a později odešla, tak to je jediná varianta jak říci podívejte se zde (v muslimské komunitě) opravdu není něco v pořádku, když lidé místo toho, aby přicházeli, odcházejí."

V rozhovoru, který byl zveřejněn na českém protimuslimském webu Eurabia.cz, dala redakce titulek "Rozhovor s Lukášem Lhoťanem o odpadlictví v islámu" V něm členka Eurabia.cz Olga Ryantová namítla, že mé údajné odpadnutí od islámu vlastně žádné odpadnutí není, je jen vystoupením proti určité části představitelů muslimů. Odpověděl jsem ji takto:

"Osobně se řídím zásadou, ať si mě každý zařadí podle svého uvážení. Nemám námitky, pokud si někdo myslí, že patřím nadále k muslimům. Stejně tak, pokud si myslí, že patřím k odpadlíkům. Faktem zůstává, že můj pohled na Boha, proroctví atd. je v rozporu se současnou muslimskou teologií a pojetím víry. Nevěřím v koncept kolektivního nucení k islámu a teroru proti hříšníkům, odpadlíkům či nemuslimům. Na základě vlastního zkoumání tvrdím, že se skutečné boží poselství ve světě nerozšíří a lidé v něj neuvěří. Naopak zanikne a lidé Boha nebudou znát. A samozřejmě nepovažuji Mohammeda za ideál a vzor pro všechny doby a místa. Podle mě byl ideálem a výjimkou v profilu Arabů, kteří se podle dochovaných záznamů vyznačovali svým pokrytectvím, násilným jednáním a necivilizovaností. Nelze říci, že by existoval ideál pro celý svět. To je nejzákladnější problém dnešní muslimské společnosti. Mohammed netrval na svém zbožštění a idealizaci. To až později z něho sami muslimové učinili svatého, ideálního a božského."

Osobně tedy vidím kauzu kolem definice, kdo je muslim a kdo není, v střetu mezi konzervativně (dogmaticky) orientovanými muslimy na jedné straně a pragmaticky (svobodomyslně) orientovanými muslimy na straně druhé. Podle konzervativců není muslimem ten, kdo:

  • nesouhlasí s jejich interpretaci islámu
  • nepraktikuje některou z "povinností" nebo části zákona
  • nevyznává některou z částí jejich teologie

Ve výsledku tento přístup označuje za nemuslima jak mne, tak i mnoho dalších lidí včetně slovutných postav islámské historie, jako byl Ahmed ibn Habit, al-Názám, Abú Nawas, Abú Haján, al-Kindí, al-Fárábí, Ibn Síná,ar-Rází, ibn Tufajl, Ibn Rušd, al-Afgáné, Mohammed Iqbal, Mohamed Asad a další postavy muslimské historie, které byly konzervativci obviňované z odpadlictví a mnohdy se k jeho potvrzení i uchylovaly jen proto, aby již měly konečně klid a možnost vést svobodnou kritickou diskuzi.

Druhá část muslimů zastává názor, že muslimem je kdokoliv kdo potvrzuje a vyznává základní bod islámu: "Není božstva kromě Boha a Mohammed je jeho posledním poslem". Podle toho názoru neničí vyznání víry žádný skutek nebo myšlenka, ať již je jakkoliv diskutabilní, než popření tohoto vyznání.

Tedy osobně se hlásím k tomuto pohledu na islám a vyznání této druhé skupiny muslimů. Bohužel, pokud se hovoří v dnešních českých médiích o muslimech nebo islámu, nerozlišuje se mezi tím, k jaké skupině kdo patří, a tím dochází k značnému zmatku.

Demonstraci proti porušování lidských práv a hanobení islámu v Saúdské Arábii jsem podnikl i přes varování z nejvyšších kruhů českých muslimských představitelů o možných budoucích následcích z několika důvodů.

Hlavním důvodem je to, že islám ve své nepokřivené podobě přikazuje odpor proti nepravostem, ať již jsou páchané nemuslimy v Iráku, Palestině a jinde, tak i proti nepravostem páchaným ve jménu islámu muslimy.

Neboť zlo zůstává zlem, ať již je koná nemuslim či muslim.

Je mi líto jen toho, že kromě jednoho muslima, a hrstky sympatizantů, nikdo jiný z muslimské komunity neměl odvahu se veřejně postavit proti tomu co se v Saúdské Arábii děje a také mi je líto, že muslimští představitelé v ČR se v tomto sporu postavili na stranu Saúdské Arábie. Je smutné, že mnozí muslimští představitelé radši obětují "islám" a muslimy jen aby si zachránili své "křesla" a zakryli svá selháni.

O tom, jestli jsem muslim nebo ne, nechť rozhodne Bůh a čtenáři. Pro mne to nemá žádny význam, skutečný význam pro mne má to, jestli jsem s postavil proti zlu, nebo ne.

Mé vystoupení v pořadu Kosmopolit ze dne 1. 11. 2006 ZDE

Rozhovor s Olgou Ryantovou: ZDE .

                 
Obsah vydání       14. 12. 2007
14. 12. 2007 Připravovaná reforma zdravotnictví neskončí dobře Václav  Špíka
14. 12. 2007 Tiché protesty v Ústavu hematologie a krevní transfuze v Praze Jaroslav  Polák
14. 12. 2007 Občané České republiky -- blbečci s volebním právem Jakub  Rolčík
14. 12. 2007 Diverzita a (česká) média Jan  Křeček
14. 12. 2007 "Bude se soustředit" na (i na) "(širokospektrální) milou a líbivou hudbu"
14. 12. 2007 Atomové elektrárny a rakovina dětí, aneb Myšlenky ohledně života a práce v okolí Temelína Uwe  Ladwig
14. 12. 2007 Mazuchová, arogance a místní referendum v Unhošti
14. 12. 2007 Znovu: Bude zrušen Památník národního písemnictví?
14. 12. 2007 Preference, preference, preference Josef  Baxa
14. 12. 2007 Vize amerických kremlologů
14. 12. 2007 Řecko dalo přednost Rusku
14. 12. 2007 Jitřní píseň Sylvia  Plathová
14. 12. 2007 Jsme součástí mezinárodního hnutí a podle toho se taky chováme
14. 12. 2007 EU Spojeným státům: Probuďte se ohledně globálního oteplování
14. 12. 2007 Spojené státy odmítly britskou žádost o propuštění vězňů z Guantánama
14. 12. 2007 Jsem, nebo nejsem muslim? Lukáš  Lhoťan
14. 12. 2007 Muslim zachránil židy v newyorském metru Lukáš  Lhoťan
14. 12. 2007 Novináři nenaslouchají. Ale čemu? Pavel  Urban
13. 12. 2007 Komorní demonstrace před saúdskoarabským vězením -- reportáž jen lehce rozverná Jan  Potměšil
13. 12. 2007 Hemžení "nepřítomných" diplomatů Petr  Nachtmann
30. 11. 2007 Jací jsme
14. 12. 2007 Předseda Humanistické strany předá protestní dopis a lékárničku první pomoci na Maďarském velvyslanectví v Praze
14. 12. 2007 Trochu složitější Pavel  Urban
13. 12. 2007 Proč se vyhýbáte důležitým otázkám? Petr  Nachtmann
13. 12. 2007 Význam lokálních tratí pro současnost se možná prokáže dříve, než bychom očekávali
13. 12. 2007 Pro Prahu: Víc přechodů, víc cyklistických pruhů a bezpečnější křižovatky
13. 12. 2007 Jsem pro Švejnara i za cenu podpory ze strany komunistů Boris  Cvek
14. 12. 2007 Tlachavý text Mirka Vodrážky
14. 12. 2007 Ještě jednou o Bhópalu
13. 12. 2007 Chtěl bych, aby nám ministerstvo zahraničí lhalo za naše peníze kvalifikovaně Ladislav  Žák
13. 12. 2007 Čunkovy hlasy Pavel  Kopecký
17. 11. 2007 Hospodaření OSBL za říjen 2007