14. 12. 2007
Jsem, nebo nejsem muslim?Demonstraci proti porušování lidských práv a hanobení islámu v Saúdské Arábii jsem podnikl i přes varování z nejvyšších kruhů českých muslimských představitelů o možných budoucích následcích z několika důvodů. Hlavním důvodem je to, že islám ve své nepokřivené podobě přikazuje odpor proti nepravostem, ať již jsou páchané nemuslimy v Iráku, Palestině a jinde, tak i proti nepravostem páchaným ve jménu islámu muslimy. Neboť zlo zůstává zlem, ať již je koná nemuslim či muslim. Je mi líto jen toho, že kromě jednoho muslima, a hrstky sympatizantů, nikdo jiný z muslimské komunity neměl odvahu se veřejně postavit proti tomu co se v Saúdské Arábii děje a také mi je líto, že muslimští představitelé v ČR se v tomto sporu postavili na stranu Saúdské Arábie. Na stránkách Britských listů vyšly dva články o středečním protestu "proti útlaku v Saúdské Arábii" ZDE ZDE. Připravuji informaci o tom, jaký tato akce měla ohlas v rámci české muslimské komunity. Na jeden ohlas bych ale rád reagoval již teď. Jedná se o reakci kterou zaslala spolupracovnice Pražské mešity vystupující pod jménem Libuna redakci Britských listů. |
Tato muslimka v emailu poukazuje na jistý kontroverzní aspekt mého působení v rámci české muslimské komunity. Konkrétně se jedná o reportáž České televize v pořadu Kosmopolit ze dne 1. 11. 2006 v níž jsem řekl tato slova: "Pouze skutečná víra, která je založená na osobním přesvědčení, v člověkovi probudí dobro. Ve chvíli, kdy člověk zakládá své náboženské cítění na fanatismu, tak to v něm probudí zlo a je jedno, jaké náboženství vyznává ... Muslimové potřebují někoho, jako byl v křesťanství Hus nebo Luther. Který dokáže provést dostatečnou reformu, aby se znovu oživily ty kladné stránky islámu." Podstatou sporu jsou tato má slova: "tím, že nemám nic společného s většinou dnešních muslimů, tak se dá se říct, že jsem se od toho tak jako distancoval ... tak máte dvě šance buď to jít s proudem a jak se říká držet hubu a krok, nebo udělat něco čím jim dáte najevo, že to je už přehnaný a vzhledem k tomu, že většina českých muslimů přišla a později odešla, tak to je jediná varianta jak říci podívejte se zde (v muslimské komunitě) opravdu není něco v pořádku, když lidé místo toho, aby přicházeli, odcházejí." V rozhovoru, který byl zveřejněn na českém protimuslimském webu Eurabia.cz, dala redakce titulek "Rozhovor s Lukášem Lhoťanem o odpadlictví v islámu" V něm členka Eurabia.cz Olga Ryantová namítla, že mé údajné odpadnutí od islámu vlastně žádné odpadnutí není, je jen vystoupením proti určité části představitelů muslimů. Odpověděl jsem ji takto: "Osobně se řídím zásadou, ať si mě každý zařadí podle svého uvážení. Nemám námitky, pokud si někdo myslí, že patřím nadále k muslimům. Stejně tak, pokud si myslí, že patřím k odpadlíkům. Faktem zůstává, že můj pohled na Boha, proroctví atd. je v rozporu se současnou muslimskou teologií a pojetím víry. Nevěřím v koncept kolektivního nucení k islámu a teroru proti hříšníkům, odpadlíkům či nemuslimům. Na základě vlastního zkoumání tvrdím, že se skutečné boží poselství ve světě nerozšíří a lidé v něj neuvěří. Naopak zanikne a lidé Boha nebudou znát. A samozřejmě nepovažuji Mohammeda za ideál a vzor pro všechny doby a místa. Podle mě byl ideálem a výjimkou v profilu Arabů, kteří se podle dochovaných záznamů vyznačovali svým pokrytectvím, násilným jednáním a necivilizovaností. Nelze říci, že by existoval ideál pro celý svět. To je nejzákladnější problém dnešní muslimské společnosti. Mohammed netrval na svém zbožštění a idealizaci. To až později z něho sami muslimové učinili svatého, ideálního a božského." Osobně tedy vidím kauzu kolem definice, kdo je muslim a kdo není, v střetu mezi konzervativně (dogmaticky) orientovanými muslimy na jedné straně a pragmaticky (svobodomyslně) orientovanými muslimy na straně druhé. Podle konzervativců není muslimem ten, kdo:
Ve výsledku tento přístup označuje za nemuslima jak mne, tak i mnoho dalších lidí včetně slovutných postav islámské historie, jako byl Ahmed ibn Habit, al-Názám, Abú Nawas, Abú Haján, al-Kindí, al-Fárábí, Ibn Síná,ar-Rází, ibn Tufajl, Ibn Rušd, al-Afgáné, Mohammed Iqbal, Mohamed Asad a další postavy muslimské historie, které byly konzervativci obviňované z odpadlictví a mnohdy se k jeho potvrzení i uchylovaly jen proto, aby již měly konečně klid a možnost vést svobodnou kritickou diskuzi. Druhá část muslimů zastává názor, že muslimem je kdokoliv kdo potvrzuje a vyznává základní bod islámu: "Není božstva kromě Boha a Mohammed je jeho posledním poslem". Podle toho názoru neničí vyznání víry žádný skutek nebo myšlenka, ať již je jakkoliv diskutabilní, než popření tohoto vyznání. Tedy osobně se hlásím k tomuto pohledu na islám a vyznání této druhé skupiny muslimů. Bohužel, pokud se hovoří v dnešních českých médiích o muslimech nebo islámu, nerozlišuje se mezi tím, k jaké skupině kdo patří, a tím dochází k značnému zmatku. Demonstraci proti porušování lidských práv a hanobení islámu v Saúdské Arábii jsem podnikl i přes varování z nejvyšších kruhů českých muslimských představitelů o možných budoucích následcích z několika důvodů. Hlavním důvodem je to, že islám ve své nepokřivené podobě přikazuje odpor proti nepravostem, ať již jsou páchané nemuslimy v Iráku, Palestině a jinde, tak i proti nepravostem páchaným ve jménu islámu muslimy. Neboť zlo zůstává zlem, ať již je koná nemuslim či muslim. Je mi líto jen toho, že kromě jednoho muslima, a hrstky sympatizantů, nikdo jiný z muslimské komunity neměl odvahu se veřejně postavit proti tomu co se v Saúdské Arábii děje a také mi je líto, že muslimští představitelé v ČR se v tomto sporu postavili na stranu Saúdské Arábie. Je smutné, že mnozí muslimští představitelé radši obětují "islám" a muslimy jen aby si zachránili své "křesla" a zakryli svá selháni. O tom, jestli jsem muslim nebo ne, nechť rozhodne Bůh a čtenáři. Pro mne to nemá žádny význam, skutečný význam pro mne má to, jestli jsem s postavil proti zlu, nebo ne. Mé vystoupení v pořadu Kosmopolit ze dne 1. 11. 2006 ZDE Rozhovor s Olgou Ryantovou: ZDE . |