10. 7. 2007
Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem: většině u nás chutná !Oficiální reakce Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem na informace, zveřejněné v MF Dnes ve dnech 28. 6. a 2. 7. 2007 a glosované na Britských listech pod titulkem Z deníku Mladá fronta Dnes se stal PR magazín politiků ODS Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem, p.o. chce touto informací reagovat na články v MF Dnes zveřejněné ve dnech 28.6. a 2.7.2007, ve kterých byly uvedeny zavádějící a nepravdivé údaje o kvalitě poskytované nemocniční stravy. Publikovaná tvrzení o tom, že polévka byla připravena „z pytlíku“ a že džuveč byl z předvařené rýže, která byla možná delší dobu skladovaná, jsou nepravdivá, což potvrzuje i mikrobiologický rozbor v novinách citovaný. Je s podivem, že přesto, že jako jediný oběd z testovaných jídel splňoval oběd v Masarykově nemocnici nutriční hodnotu, byl tento fakt redaktorkou MF Dnes okamžitě připsán obsahu tuků a energetická výživnost stravy byla pominuta. |
Ředitel Masarykovy nemocnice neměl možnost se k testu vyjádřit, neboť byl hospitalizován s akutní ledvinovou kolikou, a ne se žlučníkovým záchvatem, jak redaktor připisuje údajnému sdělení tiskového mluvčího. Stravovací provoz Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, p.o. (dále jen MN) připravuje denně cca 1 000 snídaní, 1 500 - 2 000 obědů a 1 000 večeří pro pacienty, zaměstnance MN i další externí organizace a strávníky. Připravované jídlo je pro zaměstnance i pacienty připravováno podle stravovacích norem shodně, pouze pro pacienty je méně kořeněné. Na přípravě jídel se podílí i 4 dietní sestry, které nejen odpovídají za jeho složení, ale provádějí i namátkovou chuťovou kontrolu a konzultují celý proces přípravy a podávání stravy se zdravotníky i s pacienty. Strávníci mají možnost výběru ze 3 druhů běžných obědů a 1 vegetariánského, součástí oběda je i polévka. Pacienti bez dietních omezení si mohou vybrat minimálně ze 2 druhů jídel a připravují se pro ně i další dietní pokrmy (počínaje stravou pro diabetiky a konče nejrůznějšími druhy diet). Jídelní lístek pro diabetiky se připravuje předem na období jednoho měsíce, obvyklý jídelní lístek s předstihem na jeden týden. Celý jídelní lístek je schvalován ústavním dietologem. Ke stravě se průběžně vyjadřují jak zaměstnanci, tak pacienti i ostatní klienti stravovacího provozu. Zaměstnancům MN k tomuto slouží „Kniha přání a stížností“ přímo v jídelně a její elektronická verze na intranetu MN. Vedoucí stravovacího provozu MN na připomínky průběžně písemně reaguje a v případě potřeby zjednává nápravu. Pacienti hodnotí kvalitu stravy průběžně v dotaznících spokojenosti. Jen za období posledního roku, (tj. od května 2006 do června 2007) se vyjádřilo celkem 5 861 pacientů následujícím způsobem:
Na základě zmíněných článků v MF Dnes byli osloveni také zástupci zaměstnaneckých odborových organizací v MN s dotazem, zda jejich členové mají nějaké výhrady ke kvalitě stravování v MN. Předběžné stanovisko odborových organizací v MN je to, že nemají zásadní výhrady k úrovni stravování v MN. Pro informaci uvádím, že v MN se ročně připraví cca 950 000 jídel a rozhodně nelze vyhovět 100 % všem chutím a požadavkům klientů. Vedení MN tuto oblast služeb v žádném případě nepodceňuje, ale naopak se trvale věnuje zlepšování kvality stravování, čehož důkazem jsou i výše uvedená fakta. Vedení MN rozhodně odmítá zveřejněné závěry MF Dnes jako zavádějící, neboť na základě subjektivního hodnocení jediného jídla nelze objektivně posuzovat celkovou kvalitu stravy připravované pro klienty naší nemocnice. Rovněž fakt, že byla srovnávána velmi různá jídla, nemůže být v žádném případě objektivním posouzením úrovně poskytovaného stravování. Karel Krois Tiskový mluvčí MN |