10. 7. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
10. 7. 2007

Je nevěra normální mezi homosexuály?

Rychlé rozšíření AIDS mezi homosexuály v osmdesátých letech se dalo lehce vysvětlit promiskuitou homosexuálních mužů. Jsou homosexuální muži více promiskuitní než heterosexuální muži?

Pravděpodobně nikoliv. Homosexuální muži ovšem mají jednu praktickou výhodu: v nevěře jim nebrání žádná žena. Takže, když jsou spolu dva muži, i když v jejich vztahu není oficiálně dovolena nevěra, existuje v něm instinktivní vzájemné porozumění ohledně toho, že tělesné pokušení je nesmírně silné.

Byl jsem nesmírně překvapen skutečností, že tolik českých homosexuálů, kteří dnes žijí v registrovaných partnerstvích, se "inzerují" na internetových "gay seznamkách".

Nemluvě o tom, že z 34 gayů v registrovaných partnerstvích, které jsem tam našel, 28 bylo mladších 25 let. 23 z nich znalo svého partnera po dobu kratší než půl roku, než své partnerství zaregistrovali...

Zdá se, že se mnoho mladých gayů žení pouhých několik týdnů po seznámení, snaží se chovat "moderně".

Avšak, zeptal jsem se 31 z nich, proč, jestliže vstoupili v oficiální svazek, podobný svazku manželskému, a nejsou v něm příliš dlouho, vzhledem k tomu, že to nový zákon zase tak dlouho neumožňuje - proč hledají homosexuální sex na gayových seznamkách na internetu? Odpovědí většinou bylo, že hledají "pouze sex", nikoliv lásku. Že to nijak neovlivňuje jejich lásku a věrnost svým partnerům.

Pro homosexuálního muže je opravdu lehčí být promiskuitní, protože "kořistí" je jiný muž - který, na rozdíl od většiny žen (v důsledku kulturních faktorů) nebyl vychován tak, aby odmítal sexuální potěšení. Pokud žena sexuálně touží po muži, byla vychována k tomu, aby to veřejně příliš neukazovala, neboť muži většinou nechtějí investovat do někoho, koho lehce dostanou do postele.

Mezi muži je toto paradigma opačné: my jsme vychováváni, abychom prokazovali, že jsme sexuálně schopní: jsme hrdí na to, že se nám podařilo dostat mnoho žen. Ženy se nemohou vychloubat, že měly mnoho mužů, pokud nechtějí, aby jimi muži pohrdali. A tak mají homosexuální muži volnou ruku: mohou využívat své sexuální touhy, aniž by museli předstírat potenciálnímu partnerovi, že do postele nechtějí. Touha podvádět u heterosexuálních mužů je pravděpodobně stejná jako u homosexuálních mužů, až na to, že ti nemusejí svého partnera tolik přesvědčovat, aby dosáhli cíle.

Mužské homosexuální vztahy jsou záporně postiženy absencí partnerek, které by dokázaly omezit výstřelky mužské sexuality i nepotlačitelné touhy dokončit genderovou identifikaci, což znamená, že se homosexuální muži snaží "seznámit" s co největším počtem gayů (zatímco heterosexuálové vyrůstají s mnoha příklady z mnoha aspektů života, s nimiž se mohou ztotožnit, gayové nemají skoro žádné).

Většina gayů nemá děti, které by muže donutily, aby se začali chovat jako dospělí, většina gayů nemá povinnost podporovat domácnost, a tak jednají gayové až do pozdního věku jako adolescenti.

Proč jsou lidé promiskuitní, když nám to tolik komplikuje život?

Evoluční biologie nás učí, že lidé, stejně jako jiná zvířata, jsou adaptivními stroji, s pudy, které nás vedou k chování, které bylo v průměru úspěšné pro naše předky. Takže proč historie našeho lidského rodu dává přednost chování, které je (jak nás informují trpké balady, tragická dramata a statistiky o pohlavních chorobách) často pro všechny zaangažované strany destruktivní?

Tato otázka je zvlášť důležitá pro lidi, protože lidský sex a rození dětí je riskantnější ve srovnání se situací našich nejbližších příbuzných. Lidské děti mají obrovskou hlavu, což může při porodu rodičce způsobit smrt - a i pak, období, během něhož jsou děti závislé na rodičích, je překvapivě dlouhé a vyžaduje od rodičů obrovské investice.

Kdybychom měli změnit lidi, aby si dokázali poradit s požadavkem dlouhodobých investic do dětí, jedním typickým způsobem by bylo změnit naše pudy, abychom zůstali věrní jedinému partneru/partnerce na celý život. Je samozřejmě možné předsavit si vyvinutou variantu lidstva, kdy by "nevěra" vůbec nepřicházela v úvahu, protože na sebe zpárované dvojice mají tak velký vliv, že nikdo jiný není sexuálně zajímavý. Takoví jsou někteří ptáci. Proč tedy takoví nejsme my? Proč neodstranila přirozená selekce promiskuitu a cizoložství? Jaké adaptivní funkce vykonávají, které vyrovnávají riziko potomstva z nestabilních vztahů?

Odpovědí je uvědomění si, že evoluční selekce není dobrotivý plánovač, který se snaží maximalizovat přežití skupiny, naopak podporuje slepou konkurenci mezi jednotlivými genetickými liniemi. Musíme podrobněji zkoumat protichůdné strategie konkurujících hráčů ve hře rozmnožování.

Zatímco celková investice od rodičů musí být hodně intenzivní, muži mají o hodně nižší minimální energetickou a rizikovou investici do dětí než ženy.

Před příchodem moderní doby ženy často umíraly při porodu. To znamená, že genetické linie, které se šířily od mužů, mají optimální strategii, které se kloní trochu vůči postoji: "mějte hodně dětí a moc je nevychovávejte", zatímco u žen převažuje postoj: "mějte málo dětí a hodně se snažte, ať přežijí a mohou se samy rozmnožovat".

Muž, který je vždycky "věrný", vlastně zrazuje své geny - a tendenci v chování, která není součástí přirozené selekce. Jeho optimální strategií je být dostatečně promiskuitní a využívat tak příležitostí k tomu, aby jeho reprodukční povinnosti částečně nesli jiní muži. Přitom nesmí být natolik "nevěrný", aby ho potenciální partnerky považovaly za rizikového partnera (že od nich uteče s jinou ženou a opustí děti).

                 
Obsah vydání       10. 7. 2007
9. 7. 2007 Transparency International: problém zůstává - kde zůstala transparence? Štěpán  Kotrba
10. 7. 2007 Fidel je stejným vrahem jako CIA Fabiano  Golgo
10. 7. 2007 CDU: národ vytváří společnost, odpovědnou za minulost, současnost i budoucnost Richard  Seemann
10. 7. 2007 Pomozte i vy ! Gorily v pražské zoo chtěl někdo zavraždit
10. 7. 2007 Rusko odtajnilo dokumentaci o obětech stalinských čistek - nic senzačního to není
10. 7. 2007 Kouřit a pít, aneb Rakovina a slova moudrého démona Silen Uwe  Ladwig
10. 7. 2007 Stále se nemohu zbavit pocitu... Ivan  Wernisch
10. 7. 2007 Je nevěra normální mezi homosexuály? Fabiano  Golgo
10. 7. 2007 Tak, aby to ostatní neviděli Jindřich  Kalous
10. 7. 2007 Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem: většině u nás chutná !
10. 7. 2007 Zápis z Valné hromady Občanského sdružení Britské listy
10. 7. 2007 Neradostná situace českých médií Josef  Vít
10. 7. 2007 Darwinismus versus inteligentní plán podle Jonathana Wellse - některé ekonomické aspekty Miroslav  Uhlíř
10. 7. 2007 Názor dne Oldřich  Průša
10. 7. 2007 Proč je plošné zavedení registračních pokladen opravdu ale opravdu špatné Jan  Bláha
10. 7. 2007 Registrační pokladny a demagogie pravice
10. 7. 2007 Stroj na zabíjení Fidel Castro Ruz
10. 7. 2007 Mediální fízlování v 21. století Štěpán  Kotrba
10. 7. 2007 Dluhy na daních zastavily chorvatské noviny Irena  Ryšánková
10. 7. 2007 OFCOM považuje zpravodajství za důležitou součást digitální éry Irena  Ryšánková
9. 7. 2007 Dům Agapé hledá hejly - přihlaste se Štěpán  Kotrba
9. 7. 2007 Smer: Narastajúca arogancia moci a recidíva metód neomečiarizmu Eduard  Chmelár
9. 7. 2007 Jan Hus, prorok nesvatý, křesťansky universální i národní Jan  Klepetář
8. 7. 2007 Katolictví od osmi do čtyř aneb vyznání politiků Štěpán  Kotrba
9. 7. 2007 Live Earth: placebo pro přesvědčené Fabiano  Golgo
9. 7. 2007 Už ani jednoho jointa! Aneb marjánka není vůbec lehká droga Jan  Paul
9. 7. 2007 Je nevěra "normální"?
9. 7. 2007 New York Times: Je načase, aby USA odešly z Iráku
9. 7. 2007 Nepopularita, která osvobozuje Štěpán  Steiger
9. 7. 2007 Doprava, ekologie, globální oteplování, ČR a Západ Vít  Hinčica
2. 10. 2003 Vzkaz