24. 4. 2007
Kritika železniční dopravy je legitimní, ale neměla by být zcestnáPatřím k těm mnoha ekononomickým analfabetům, kteří si nedokáží spočítat, co je pro ně výhodné, a tak jezdím cca jednou týdně vlakem z Hradce Králové do Prahy a zpět. Jak jsem si přečetl v zamyšlení pana Kotrby, bráním tak (i když na konec marně) neodvratnému krachu železnice a jejímu nahražení jinými způsoby dopravy. Ani já nejsem fanatickým příznivcem železniční dopravy, ale na rozdíl od pana Kotrby nemusím dělat kategorický závěr zobecněním jedné jediné zkušenosti. A co tedy mně (a stovkám tisíc dalších zákazníků ČD) brání využívat luxusní a levnou autobusovou dopravu? Předně, do Hradce Králové zatím Student Agency nezajíždí. Důvod je jasný, dálnice byla dostavěna teprve před půl rokem, a SA jezdí především po dálnicích a bez zastávek (proto ta úžasná rychlost). |
Dále, hromadnou dopravu používám za účelem přepravit se z bodu A do bodu B (na kafe chodím do kavárny, noviny si kupuji u stánku, CD přehrávač a ušmudlaná sluchátka mám vlastní, a zatím mě netrápí prostata, takže svou pravidelnou trasu většinou vydržím, aniž bych si musel odskočit (na právem kritizované špinavé toalety ve vlaku). Pokud bych však toalety přesto byl nucen použít, tak musím pana Kotrbu upozornit, že v naprosto drtivé většině autobusů taková možnost (na rozdíl od vlaku) není. Co se týče ekonomie, zhruba 110 km mi trvá vlakem i autobusem stejně dlouho a při předplacení 2000 km mě stojí 1 km 70 haléřů, což je srovnatelné, nebo levnější, než autobus. Další výhodou tzv. "kilometrické banky" je, že za žádných okolností nemusím čekat frontu u pokladny, nemusím si nic rezervovat (podmínka je, aby cesta byla delší než 100 km). Kupovat si místenku do poloprázdného vlaku mi na rozdíl od pana Kotrby přijde zbytečné, stejně tak jako připlácet si za první třídu, jsem holt cestující druhé kategorie. Z hlediska pohodlí mi cestování autobusem nijak nevadí, ale rozhodně si nemohu natáhnout nohy na sedadlo naproti, protáhnout se nebo se projít. Stání v uličce jsem zažil mnohokrát, ale v drtivé většině to bylo v autobusu, nikoliv ve vlaku, když druhou možností bylo jet dalším spojem, pokud ten přeplněný nebyl zrovna poslední. Ano, riziko okradení a výskyt podroušených osob je ve vlaku a na vlakovém nádraží z principu vyšší (a zejména ve směru Ostrava a Slovensko), ale ruku na srdce, na autobusovém nádraží Florenc to ve večerních hodinách taky není žádná selanka a v zastávkovém autobuse (ano, skutečně jsou i autobusy, které nejedou přímo z výchozí do cílové stanice) se krade úplně stejně jako ve vlaku (je potřeba, aby zloděj mohl vystoupit alespoň o stanici dříve, než okradený). Abych tedy shrnul své poznatky; můj vzorek není rovněž reprezentativní (je jen cca 1000x větší, než ten, na jehož základě udělal své závěry pan Kotrba), ale přesto si dovolím tvrdit, že rozdíl mezi vlakovou a autobusovou dopravou v ČR není až tak propastný, jak vyplývá ze "studie" pana Kotrby. Rovněž vozový park je srovnatelný (co se stáří a rzi týče), rozhrkané autobusy, kde člověk neslyší vlastního slova, jsou stále spíše pravidlem, než výjimkou. Naprosto souhlasím, že v molochu, jakým jsou České dráhy, je tisíc a jedna příležitost, jak ušetřit a zároveň zlepšit jejich služby, ale ono naprosto to samé platí o dopravě autobusové. Každý nemůže jezdit jen na několika VIP trasách, kde se zaplatí i ten nejluxusnější autobus, a to i za lidovou cenu. A až bude někdo skutečně zkoumat autobusovou dopravu, nechť si prosím nejprve stoupne k náhodně vybrané silnici a spočítá si, kolik tudy projede autobusů, a kolik z nich bude těch žlutých s koženými sedačkami a klimatizací. Vůbec nemám nic proti tomu, když někdo popíše svůj překvapivě příjemný zážitek, nebo dobrý podnikatelský záměr, vadí mi jen, když na základě něčeho výjimečného pak dělá dalekosáhlé závěry o ekonomické nutnosti zániku všech, kteří takovýto zážitek neposkytují. Pozn. JČ: Abych se taky postavil na obranu železnice (která je mimochodem daleko ekologičtější než autobusy), velmi příjemná je má pravidelná jízda pendolinem do Ostravy, po letech dlouhých zpoždění při modernizaci koridoru. |