22. 3. 2007
Někteří Češi se stěhují, někteří cizinci také, ti ale do ČR, aneb protesty jsou zbytečné, integrace za to ale nutnáZaměstnanci ze zahraničí jsou darem, když se jim domorodci věnuji, když jim pomůžou se integrovat do pro ně nového světa. Zaměstnanci ze zahraničí se mohou stát danajským darem, když se to neudělá. Záleží to na domorodcích.
Že taky Mongolové hledají v ČR práci, to jsem se dozvěděl ze čtení BL, že ale někteří domorodci hledají své štěstí v zahraničí, to není vůbec nová věc. Pro některé lidi je to ovšem asi pořád něco, na co si ještě musejí zvyknout. Někdy je to spojeno s protesty. A není to vůbec divné, že často protestují ti, kteří nejsou ochotni se ve své zemi stěhovat ve své zemi a už by se vůbec neodvážili hledat si nové bydliště v jiné zemi. |
Tohle neplatí jen pro Čechy, ale také pro Němce, ačkoli k nám už dlouho jezdí cizinci za prací. Ani nechci na příklad pomyslet na to, co by se stalo kdysi v Porúří bez zaměstnanců z Polska, když tam šlo o to, těžit tvrdou prací uhlí a vyrábět ocel. Potom to byli nejen Turci, kteří dělali tu práci, pro niž se už Němci nenašli, na příklad v provozech zpracovávajících ryby a na jiných místech, kde bylo horko, špína a těžká a špatně placená práce. Znám požadavek, těch lidí, kteří žádali 'Ausländer raus' (cizinci ven). Kdo by je v Německu neznal? Ale reagoval jsem na to možná trochu jinak než jiní, když jsem mluvil s lidmi z Německa, hlavně ale ze zahraničí, kteří mě chtěli upozorňovat na to, že máme vlastně v Německu hodně cizinců, Ptal jsem se jich, a hlavně těch z Ameriky, z Anglie a z Japonska, proč by Američané, Angličané a Japonci měli jet domů? Protože mají většinou velice dobře placená místa v managementu, která by rádi převzali dobře vzdělaní Němci? A když se té otázce divili, tak jsem poukázal na to, že bych ten požadavek dokonce mohl nějak pochopit, ale ne kdyby šlo o lidi na příklad z Turecka nebo z Afriky, kteří si vydělávají na živobytí prací, kterou by Němci nechtěli dělat. Domorodci se stěhují a cizinci taky. Že se domorodci a cizinci se potom často nevracejí do země svého narození, to vědí nejen Indiáni, ale také Němci, zaprvé ti prokletí běloši, kteří dopravili potom také ještě lidi jiné barvy jako otroky do jiných zemí, zadruhé pak ti z těch Poláků, který přišli kdysi na práci do Porúři. Nejen z těchto bělochů a jejich potomků, i z těch otroků se stali mezitím 'čistokrevní' Američané, z polských zaměstnanců v Porúří přesvědčení Němci, často s jménem, o němž ani nevědí, že je polského původu. A tak je to dobře. Není možné si myslet, že lidé ze zahraničí přijedou na práci jen na čas jako do práce zamilovaní lidé, kteří se později bez problémů vrátí domů. V Německu měli naši 'hosté' potom děti, a ty jejich děti zase děti, které, pokud vůbec, znaly domovinu svých prarodičů jen z dovolené. Naším problémem teď je, že jsme tehdy nehovořili s matkami první generace a že jsme jim neřekli, že jejich děti se nebudou mít dobře ani tam, ani tady, když se nenaučí s nimi společně náš jazyk. Naše chyba byla, že jsme k tomu nenutili ani první generaci, ani druhou, ani třetí. Teď tady žijí, neintegrovaní, vlastně bez dobrých vyhlídek ve společnosti, v níž se lidem daří dobře, ani vlastně lépe než kdykoliv dříve. Zaměstnanci ze zahraničí jsou darem, když se jim domorodci věnuji, když jim pomůžou se integrovat do pro ně nového světa. Zaměstnanci ze zahraničí se mohou stát danajským darem, když se to neudělá. Záleží to na domorodcích. Protesty jsou zbytečné, hlavně protesty těch lidí, kteří se chtějí před tvrdou prací ulejvat. Integrace těch cizinců, kteří u Vás chtějí pracovat, je potřebná, a to od začátku, a vlastně by měla začít už předtím, než ti cizinci odcestují z domova. To platí stejně i pro Čechy, kteří se stěhuji do ciziny, jako pro cizince, kteří chtějí žít a pracovat v České republice. |