13. 11. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Miloš  Forman: Los fantasmas de Goya
13. 11. 2006

Formanův Goya ve španělské premiéře

Zatím poslední film režiséra Miloše Formana byl představen minulé úterý v Madridu a uveden v pátek do španělských kin. Filmový originál je v angličtině a ve španělské dabované verzi má název "Los fantasmas de Goya". Není ještě známo pod jakým názvem uvede distributor film pro českého diváka. "Fantasma" lze ale ze španělštiny přeložit jako přelud, strašidlo, přízrak, klam nebo duch, snad i noční můra.

Režisér Forman se podílel na scénáři spolu s Jean-Claude Carriérem, který byl krom jiného i scénáristou filmů Luise Buňuela. Na představení filmu se Forman netajil určitými obavami o jeho přijetí španělským publikem. "Vím co Goya znamená a proto je pro mne důležité, abych Španěly nerozčaroval," uvedl režisér a dodal, "sémě tohoto filmu bylo zaseto před 50 lety, sémě, které je odezvou na mé zkušenosti ze života za nacismu a komunismu". Oba autoři scénáře shodně zdůraznili filmové paralely se současností: "Popravy ve jménu svobody tak jak je zobrazil Goya neustaly."

Film jsme při premiérovém promítání shlédli v kině města okresního formátu v provincii Alicante, které pravidelně navštěvujeme. Přišlo o něco více lidí než obyčejně. Přeci jen jméno velkého Španěla v názvu filmu poutá pozornost. Byli jsme v sále s manželkou nepochybně jedinými Čechy. Obavy pana režiséra o přijetí filmu španělským publikem plně sdílíme. Byť jsme emočně chladnější než místní občané, byli jsme to tentokrát my kdo bezprostředně reagovali na běh děje a scény filmu.

Příčinu vidíme opět shodně s režisérem v oné zkušenosti, o které Miloš Forman hovořil v Madridu. Film totiž zdaleka není o malíři Fraciscu Goyovi, není o tom jak se stal dvorním malířem, jak maloval nahou a oblečenou Maju, jaké měl vztahy s vévodkyní z Alby. A takový film očividně očekávali diváci, kteří byli s námi v sále.

Film používá osobu, občana Francisca Goyu, aby s ní a na ní vytvářel paralely. Hlavní postavou filmu je páter Lorenzo, na začátku filmu člen svaté inkvizice, uprostřed děje šiřitel myšlenek francouzské revoluce na bodácích Napoleonovy invazní armády a na konci filmu je hlavní postavou scény veřejné popravy poté co se inkvizice opět ujala moci.

Tolik mocenských změn jako v letech 1790 až 1810 už Španělsko během jednoho dvacetiletí neprožilo. Poslední krutý a krvavý konflikt se ve Španělsku odehrál ve třicátých letech minulého století. Od roku 1939 kdy se caudillo Franco uchopil plně moci nad celou zemí, do odstranění jeho poslední sochy - v provedení vojevůdce na koni ze dvora vojenské akademie v Zaragoze letos v létě - uplynulo plných 67 let ! Španělé mladší 45 let pamatují Frankův režim tak leda ze školní lavice a ti starší vědí jak pozvolna a složitě se země, obnovená monarchie, probírala k dnešním poměrům demokracie.

Promítněme si v paměti události, které prožilo československé a české občanstvo za posledních 67 let. Kolik režimů, kolik vojsk, kolik poměrů, kolik majetků, kolik hrdinů a kolik zrádců se u nás za ta léta změnilo! Španělské publikum nezná občana Otakara Vávru a nevidělo Kladivo na čarodějnice od režiséra téhož jména.

Forman zvolil pro své paralely právě Španělsko a právě v uvedených letech. Jistě by se dala najít i jiná období a v jiných zemích, ale nechť je tak jak je, protože dopad poselství je silný a nezpochybnitelný. Nejde jen o zkušenosti posledních desetiletí, ale i o současnost. Při vybraných scénách si nelze na místo Španělska nedosadit Irák, místo inkvizice v Madridu vyšetřovatele na Guantanámu a na místo inkvizičních mučitelů dozorce z Abú Ghraib.

O předcích čarodějnice věděli inkvizitoři více než mohla ona sama tušit.

Ve filmu je mnoho hromadných scén. I tak mezi nejpůsobivější patří závěrečná scéna jen s málo postavami. Kůň táhne dvoukolák s mrtvolou popraveného. Kolem dokola povozu poskakují pozpěvující si děti. I když jsem textu popěvku zřetelně nerozuměl byl obraz zcela zřejmý: je to pořád dokola, dokolečka, dokola.

Soudů o profesních kvalitách zpracování filmu se zříkám ve prospěch odborníků až přijde film do našich kin v únoru příštího roku. Zřejmě nemá smysl porovnávat "Las fantasmas de Goya" s žádným z předchozích Formanových filmů. Nevím zda se Miloš Forman chystá točit další filmy nebo zda bude tento jeho posledním. Klíčil-li námět 50 let, pak lze Goyu vnímat jako odkaz občana Miloše Formana, odkaz silný a přesvědčivý.

Za nás dva české premiérové diváky uvádím, že kromě vstupného nás film stál ještě dva panáky brandy Magno na osobu, abychom se po zhlédnutí filmu vzpamatovali.

                 
Obsah vydání       13. 11. 2006
13. 11. 2006 Nikdo není "čistý" Čech
13. 11. 2006 Opravdová láska   Canny
13. 11. 2006 Politický flašinetář Bohumil  Kartous
13. 11. 2006 Formanův Goya ve španělské premiéře Lubomír  Molnár
13. 11. 2006 Zákaz kouření vede k uzdravení číšníků, avšak němečtí kuřáci ještě dlouho postiženi nebudou Uwe  Ladwig
13. 11. 2006 Kuřáci nevědí, že mají plicní chorobu
13. 11. 2006 Zákaz kouření v Anglii bude avizován reklamami a la Hollywood
13. 11. 2006 Michael  Marčák
13. 11. 2006 Intimnosti pro paní Věru Jiří  Jírovec
13. 11. 2006 Fakta o jednom domě Danuše  Wranová
13. 11. 2006 "Bydlení" v soukromých domech Petr  Bretfeld
13. 11. 2006 Novotný, Železný a případ krácení dovozních poplatků
13. 11. 2006 Omezovače rychlosti sníží spotřebu pohonných hmot Václav  Včelica
13. 11. 2006 Záhada zamlčeného ztopoření František  Schilla
13. 11. 2006 Tušení souvislostí Ladislav  Žák
13. 11. 2006 Triky politiků aneb penze v kostce Ivo  Bubeník
13. 11. 2006 Překoná americká demokracie po posledních volbách svou krizi? Mojmír  Babáček
13. 11. 2006 Vývoj mozku dětí ohrožují průmyslové chemikálie - Harvard varuje před tichou pandemií
13. 11. 2006 Kdo vlastní svět
13. 11. 2006 Okinawská noční můra
13. 11. 2006 Ignorované rozhořčení Noam  Chomsky, John  Berger, Harold  Pinter, Jose  Saramago
13. 11. 2006 Může někdo vysvětlit popularitu Václava Klause?
13. 11. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. -- 31. října 2006
11. 11. 2006 Co na to V. J. Rott?
11. 11. 2006 Polsko ostře kritizováno delegací Evropského parlamentu
11. 11. 2006 Povýšená nízkost a ponížená lidskost Zdeněk  Bárta
11. 11. 2006 Předvolební tah Nicolase Sarkozyho Lubomír  Molnár
10. 11. 2006 ČSSD kritizuje, že Topolánkova vláda "porušuje zákon"
6. 10. 2006 Hospodaření OSBL za září 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce