13. 11. 2006
Formanův Goya ve španělské premiéřeZatím poslední film režiséra Miloše Formana byl představen minulé úterý v Madridu a uveden v pátek do španělských kin. Filmový originál je v angličtině a ve španělské dabované verzi má název "Los fantasmas de Goya". Není ještě známo pod jakým názvem uvede distributor film pro českého diváka. "Fantasma" lze ale ze španělštiny přeložit jako přelud, strašidlo, přízrak, klam nebo duch, snad i noční můra. |
Režisér Forman se podílel na scénáři spolu s Jean-Claude Carriérem, který byl krom jiného i scénáristou filmů Luise Buňuela. Na představení filmu se Forman netajil určitými obavami o jeho přijetí španělským publikem. "Vím co Goya znamená a proto je pro mne důležité, abych Španěly nerozčaroval," uvedl režisér a dodal, "sémě tohoto filmu bylo zaseto před 50 lety, sémě, které je odezvou na mé zkušenosti ze života za nacismu a komunismu". Oba autoři scénáře shodně zdůraznili filmové paralely se současností: "Popravy ve jménu svobody tak jak je zobrazil Goya neustaly." Film jsme při premiérovém promítání shlédli v kině města okresního formátu v provincii Alicante, které pravidelně navštěvujeme. Přišlo o něco více lidí než obyčejně. Přeci jen jméno velkého Španěla v názvu filmu poutá pozornost. Byli jsme v sále s manželkou nepochybně jedinými Čechy. Obavy pana režiséra o přijetí filmu španělským publikem plně sdílíme. Byť jsme emočně chladnější než místní občané, byli jsme to tentokrát my kdo bezprostředně reagovali na běh děje a scény filmu. Příčinu vidíme opět shodně s režisérem v oné zkušenosti, o které Miloš Forman hovořil v Madridu. Film totiž zdaleka není o malíři Fraciscu Goyovi, není o tom jak se stal dvorním malířem, jak maloval nahou a oblečenou Maju, jaké měl vztahy s vévodkyní z Alby. A takový film očividně očekávali diváci, kteří byli s námi v sále. Film používá osobu, občana Francisca Goyu, aby s ní a na ní vytvářel paralely. Hlavní postavou filmu je páter Lorenzo, na začátku filmu člen svaté inkvizice, uprostřed děje šiřitel myšlenek francouzské revoluce na bodácích Napoleonovy invazní armády a na konci filmu je hlavní postavou scény veřejné popravy poté co se inkvizice opět ujala moci. Tolik mocenských změn jako v letech 1790 až 1810 už Španělsko během jednoho dvacetiletí neprožilo. Poslední krutý a krvavý konflikt se ve Španělsku odehrál ve třicátých letech minulého století. Od roku 1939 kdy se caudillo Franco uchopil plně moci nad celou zemí, do odstranění jeho poslední sochy - v provedení vojevůdce na koni ze dvora vojenské akademie v Zaragoze letos v létě - uplynulo plných 67 let ! Španělé mladší 45 let pamatují Frankův režim tak leda ze školní lavice a ti starší vědí jak pozvolna a složitě se země, obnovená monarchie, probírala k dnešním poměrům demokracie. Promítněme si v paměti události, které prožilo československé a české občanstvo za posledních 67 let. Kolik režimů, kolik vojsk, kolik poměrů, kolik majetků, kolik hrdinů a kolik zrádců se u nás za ta léta změnilo! Španělské publikum nezná občana Otakara Vávru a nevidělo Kladivo na čarodějnice od režiséra téhož jména. Forman zvolil pro své paralely právě Španělsko a právě v uvedených letech. Jistě by se dala najít i jiná období a v jiných zemích, ale nechť je tak jak je, protože dopad poselství je silný a nezpochybnitelný. Nejde jen o zkušenosti posledních desetiletí, ale i o současnost. Při vybraných scénách si nelze na místo Španělska nedosadit Irák, místo inkvizice v Madridu vyšetřovatele na Guantanámu a na místo inkvizičních mučitelů dozorce z Abú Ghraib. O předcích čarodějnice věděli inkvizitoři více než mohla ona sama tušit. Ve filmu je mnoho hromadných scén. I tak mezi nejpůsobivější patří závěrečná scéna jen s málo postavami. Kůň táhne dvoukolák s mrtvolou popraveného. Kolem dokola povozu poskakují pozpěvující si děti. I když jsem textu popěvku zřetelně nerozuměl byl obraz zcela zřejmý: je to pořád dokola, dokolečka, dokola. Soudů o profesních kvalitách zpracování filmu se zříkám ve prospěch odborníků až přijde film do našich kin v únoru příštího roku. Zřejmě nemá smysl porovnávat "Las fantasmas de Goya" s žádným z předchozích Formanových filmů. Nevím zda se Miloš Forman chystá točit další filmy nebo zda bude tento jeho posledním. Klíčil-li námět 50 let, pak lze Goyu vnímat jako odkaz občana Miloše Formana, odkaz silný a přesvědčivý. Za nás dva české premiérové diváky uvádím, že kromě vstupného nás film stál ještě dva panáky brandy Magno na osobu, abychom se po zhlédnutí filmu vzpamatovali. |