25. 5. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
25. 5. 2006

TRAMPOTY S BENDLEM

K čemu nám jsou některé úřady?

Bývalý automobilový závodník Lauda měl krásné moto firmy. "Nepotřebuji lidi, kteří mi říkají, že to nejde, potřebuji lidi, kteří mi řeknou, jak to mám udělat".

V tisku se v poslední předvolební kampani hodně hovoří o korupci na úřadech a o tom, jak to která strana, když jí dáme svůj hlas, zařídí, aby korupce již nebyla. Pak si budeme na úřadech připadat jako v ráji. Bohužel nikde jsem neslyšel nic o tom, jak která strana zamete s jiným a možná ještě nebezpečnějším nešvarem na úřadech, a to je liknavost úředníků a jejich schovávání se za krásnou frázi "My bychom Váš problém strašně rádi řešili, je to samozřejmě nespravedlnost, ale víte, nemáme žádné pravomoci, a tudíž Vám nemůžeme nijak pomoci".

Nejvíce o přebujelé korupci a potřebě kvalitních úředníků mluví ODS. Ví nejspíše proč.

Možná, že je to i částečně pravda, ale pokud se chce, tak se vždy dá najít řešení. Možná, že je to jen lenost úředníků. Vždyť je to tak pohodlné. Na druhé straně je to možná taková úvodní hra k již zmiňované korupci. Třeba se jedná o takovou zkoušku občana, zda to pochopí, pak se mu možná budeme věnovat a jeho žádost, stížnost či problém budeme řešit. Pokud to nepochopí, tak mu budeme nadále tvrdit, že nemáme pravomoci, že je třeba počkat, nebo že by bylo lepší zkusit to na jiném úřadě, i když to má řešit tento úřad a daný úředník. Toto úředníci budou dělat tak dlouho,pokud Vás zcela neotráví a raději to vzdáte.

Možná, že se domníváte, že je to jen taková fikce, ale není. Doložím toto tvrzení svým příběhem, který hraji s Krajským úřadem Středočeského kraje. Zhruba před třemi roky jsem začal jednat s náměstkem ředitele KÚ o nápravě chyby v územním plánu obce. Tato chyba vznikla v katastru nemovitostí začátkem devadesátých let. Nezakreslení do územního plánu se stalo v roce 1997. Domníval jsem se zcela naivně, že po změně režimu, bude vše na úřadech snažší. Jak hluboko jsem se pletl.

Musím říci že na katastrálním úřadě to proběhlo naprosto bez problémů a pochybení v zápisu napravil. Takto bych si představoval činnost úřadu. Dále jsem se obrátil na zpracovatelku územního plánu z roku 1997. Opět skvělá reakce. Po předložení dokladů napsala zprávu, ve které konstatovala pochybení, za které ani tak moc nemohla. Nadšen průběhem opravy chyby jsem se vydal na obecní úřad. A zde to začalo. Chybu nenapravíme! Musíte počkat až se schválí nový územní plán. Jenže ten se v naší obci schvaluje již pátý rok a pořád není schválen. Nevidím důvod proč čekat, když jsem chybu nezavinil.

Nebudu popisovat další množství arogantních jednání na stavebním úřadě, na pověřené obci a popíšu Vám jednání na KÚ, kam jsem se obrátil se stížností a žádostí o pomoc. A jsem u pana náměstka. Ten mě vždy velice vlídně přijal. Jednání jsem s ním vedl zhruba tak jednou měsíčně a to někdy sám, někdy za účasti mé ženy a jindy i mé dcery.Bohužel vždy jsem slyšel, jaká je to nespravedlnost, ale jak on nic nemůže a dříve na okresním úřadě mohl. Teď nemá žádné pravomoci a nic nemůže vyřešit. Tato jednání trvala cca 3 roky. Po dvou letech nám jednou na jednání s mojí dcerou řekl, že náprava této chyby bude trvat tak dlouho, že se toho nedožijí ani vnoučata mé dcery. Pak to ještě precizoval a to tak, že to bude trvat 50 až 60 let.

Během předešlých jednání nám stále tvrdil, že zaslal na obecní úřad dopisy, v kterých upozornil obec na dodržování zákona, a že by měli chybu napravit a rovněž, že mi je poslal v kopii. Když jsem oponoval, že jsem nic nedostal, tak řekl, že jsem je nepřevzal. Tudíž jsem chtěl dopisy vidět a rovněž doručenky. Najednou se to změnilo, že je neposílal on, ale pan ředitel úřadu. Po jejich vyžádání jsem se od pana náměstka dozvěděl, že je na sekretariátu ředitele nemůžou najít.

Obdivuhodné - na sekretariátu ředitele KÚ se ztratí ne jeden, ale asi 3 dopisy. Upozornil jsem na to mailem. Odpověď, žádná. Tudíž mi došla trpělivost a dne 14. 4.2006 jsem telefonicky požádal sekretariát ředitele KÚ o poskytnutí těchto dopisů podle zákona 106/1999 Sb.

Sekretářka na mojí žádost provedla zápis do příslušného sešitu a tento zápis mi potvrdila. Do dnešního dne jsem nedostal žádnou odpověď, přesto, že jsem zhruba před 14 dny na nedodržování zákona 106 upozornil vedoucího sekretariátu hejtmana. Ten se zaručil, že zjedná nápravu. Opět nic. Minulý týden jsem na nedodržování zákona 106 upozornil i telefonicky pana ředitele. Ano, správně, opět nic.

Paradoxní na tom je to, že jak pan ředitel, tak pan náměstek mi mnohokrát radili jak mám tohoto zákona použít proti jiným úřadům a jak musím v termínu dostat odpověď. Možná, že tento zákon platí pro jiné, ale na KÚ ne. Zde se ztrácí pošta a zákony se nerespektují. Osobně se domnívám, že skutečnost je trochu jiná. Že se dopisy neztratily, protože žádné nikdy nikdo nenapsal.

Vše to byla jen taková hra s občanem, který měl tu drzost a za své peníze chtěl něco od úředníka, kterého si zcela zbytečně platí.

Vyzývám tímto dopisem jednotlivé politické strany, aby odpověděly na otázku, jak chtějí řešit liknavost úředníka a jak přesvědčí občana o tom, aby platil čím dál více na rostoucí byrokracii, která vlastně nic nemůže, a jak vybaví úředníka příslušnými pravomocemi, aby se nemohl stále vymlouvat. ODS se ptát nemusím. Ta měla doposud hejtmana ve Středočeském kraji.

Jak funguje veřejná správa v obci Úhonice a Středočeském kraji - metoda made in Bendl

Obecní zastupitelstvo v obci Úhonice za pomoci stavebního úřadu, pověřené obce a KÚ Středočeského kraje přišlo na způsob, jak zjednodušit stavební řízení a jak zároveň pomoci obecní kase. V čem spočívá tento převratný způsob řešení jinak poměrně složitého a náročného procesu.

  • Do návrhu územního plánu dá obec cca 12 ha zemědělské půdy.
  • Začne tento návrh projednávat.
  • Občané si nakoupí levnou zemědělskou půdu s vizí, že si zde levně postaví.
  • Zastupitelstvo vydá občanům souhlasy se stavbou a ti v bláhové víře začnou stavět. Někteří začnou stavět klidně i bez tohoto souhlasu a hlavně bez stavebního povolení.
  • Projednávání plánu se začne vléci a to v řádu roků. Použijí se různá ekologická sdružení, dále to, že některý občan má právo na výhled na les a tímto by ho neměl, a že mu to pan starosta kdysi zaručil atd.
  • Do této oblasti se přivede cca 1,5 km dlouhý přivaděč plynu, i když se již dávno rozhodlo, že se zde nebude nikdy stavět.
  • Občanům, kteří staví na černo se začnou posílat výzvy, aby tuto činnost zastavili, ale hlavně ne příliš důrazně.
  • Nadřízené orgány nijak nespěchají s rozhodnutími a tak občané v klidu dostaví.
  • Po cca 4 letech obec návrh územního plánu zruší s odůvodněním, že by se tím legalizovaly černé stavby, a že s tím nesouhlasí nadřízené orgány a hlavně, že doporučily nejít do dohadovacích řízení, tak jak to umožňuje stavební zákon. (Tato doporučení dal údajně KÚ)
  • Občané se klidně nastěhují do nepovolených a nezkolaudovaných domů a vesele si užívají.

A nyní to přijde.

  • Úřady najednou začnou fungovat neuvěřitelně rychle.
  • Začnou vydávat nařízení o odstranění stavby.
  • Předají to soudům a následně exekutorům.
  • Občané jsou v zoufalé situaci -- většinou jsou zadluženi, původní bydlení již nemají a mají zbourat tyto domy.

V tomto okamžiku přichází na scénu opět obecní zastupitelstvo s geniálním návrhem pro tyto stavebníky.

Jste v zoufalé situaci, všichni máte exekuce a tak nás budete muset poslouchat a když ne, tak Vám necháme zbourat domy. Proto Vám navrhujeme toto:

  • Tady jsme se dopočetli, že když nám dáte každý cca 1 000 000 Kč na výstavbu infrastruktury, tak Vaše parcely dáme opět do návrhu územního plánu. Tuto částku chápejte jako pokutu. Když to nezaplatíte, tak se bude bourat.
  • Nic Vám ale nezaručujeme, je pravděpodobné, že nadřízené orgány stejně nebudou souhlasit a Vy to chápejte jako Vaše podnikatelské riziko, a o peníze za nový územní plán, který se možná neschválí, a které obci pod nátlakem bourání darujete platbou předem, stejně přijdete.

Příslušné orgány nyní jen tvrdí, že za nic nemůžou, a že nemohou nic rozhodnout. Made in Bendl. Policie a státní zastupitelství zůstávají dlouhodobě nečinné.

9. 3. 2006 Zdeněk Belušík: Korupce a vydírání v obecním zastupitelstvu ZDE

25. 2. 2005 Zdeněk Belušík: Co se může dít v obci Úhonice ZDE
28. 5. 2002 Jan Paul: Exkluzivní vyhazov na prestižní adrese ZDE
                 
Obsah vydání       25. 5. 2006
25. 5. 2006 Americké antiraketové základny v Evropě: Je docela jasné, proti komu Karel  Dolejší
25. 5. 2006 Není v televizi čas na revizi? Oldřich  Průša
25. 5. 2006 Americká základna a co je důležitější?
25. 5. 2006 Stažení Aleše Cibulky bylo odůvodněné
25. 5. 2006 Právníci EBU se diví: jak jinak vyžadovat pravidla profesionální novinářské etiky než kodexem? Štěpán  Kotrba
25. 5. 2006 9-11 Informace a dezinformace Jiří  Jírovec
25. 5. 2006 Pull it... Vladimír  Myslík
25. 5. 2006 Oblaka Jaroslav  Vrchlický
25. 5. 2006 Kuba otočila o 180 stupňů, když zjistila, že také USA jsou v opozici Karel  Dolejší
25. 5. 2006 Dzurinda na ceste -- keď efekt sublimuje na defekt Marcel  Mojžiš
25. 5. 2006 K čemu nám jsou některé úřady? Zdeněk  Belušík
25. 5. 2006 Dilema českého zdravotnictví Jan  Mertl
25. 5. 2006 Amnesty International USA: Bush je jako Pinochet
25. 5. 2006 Zakažme matematiku Jiří  Šatánek
25. 5. 2006 Otázky a odpovědi ke Straně zelených Pavel  Pečínka
25. 5. 2006 Křivárny v České televizi?
25. 5. 2006 Na druhém břehu Moravy není Slovensko
24. 5. 2006 Čeští politikové se vytáčejí Oldřich  Průša
25. 5. 2006 Kdo neumí podnikat se ziskem, ať nepodniká
24. 5. 2006 Proč neinformovala ČT o rozhodnutí českých politiků vyloučit z předvolební diskuse téma americké základny v ČR? Jan  Čulík
24. 5. 2006 Oznámení NÚB lidu ČR Oldřich  Průša
24. 5. 2006 Co je důležitější? Kanyza nebo pokus českých politiků zamést pod koberec snad nejvážnější rozhodnutí posledních 17 let? Jan  Čulík
24. 5. 2006 Rytmus života plní veřejnou službu lépe než ČT Bohumil  Kartous
24. 5. 2006 ČT: Pomalá a špatná Jan  Čulík
24. 5. 2006 TV Nova: "USA zvažují stavbu protiraketové základny v ČR, nebo v Polsku"
24. 5. 2006 Ve Skotsku se sice nekouří, ale "vládne tam násilí" Jan  Čulík
24. 5. 2006 Evangelium předvolebních tužeb Štěpán  Kotrba
24. 5. 2006 Jiří David: Hlad a láska Jan  Čulík
24. 5. 2006 Diskriminace Romů, policejní násilí a nedostatečná péče o duševně nemocné
24. 5. 2006 Na válku proti terorismu nejvíc doplácejí chudí a znevýhodnění lidé
23. 5. 2006 Jak obhájci facky pro Ratha užívají mýtu proti vnitřní nejistotě Bohumil  Kartous
23. 5. 2006 Akademický senát VŠUP v Praze chce odvolat rektora Borise Jirků
6. 5. 2006 Hospodaření OSBL za duben 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce