5. 4. 2006
Rovná daň na pokračováníSpočítejme si, jak nám to po volbách spočítajíZaujal mě článek Rovná daň 15%? Všechno je jinak" Antonína Hrbka a protože jsem si nedávno také pohrával s daňovou kalkulačkou ODS, pokusil jsem se shrnout svá pozorování... Vlastimil Tlustý v Otázkách Václava Moravce dne 26.3. odhadl deficit rozpočtu v prvním roce po zavedení reforem navržených ODS na 18 miliard korun. Vládní ČSSD oponuje, že skutečný dopad by byl 120 mld. Obě strany tvrdí, že výpočty pocházejí od nezávislých odborníků. Pozoruhodné.Ještě pozoruhodnější je, že zmiňované výpočty nejsou k dispozici. Pan Tlustý sice mával nějakým tlustým fasciklem, ve kterém to údajně všechno je detailně propočítáno, ale odmítl ho zveřejnit s úsměvným zdůvodněním, že ČSSD od nich všechno opisuje... |
Takže prý až po volbách. ODS tedy vysílá vzkaz svým voličům: všem vám přidáme do tlustých peněženek, důchodcům vykompenzujeme sjednocení DPH na 15%-ní sazbu, živnostníkům dáme daňové prázdniny, ale neptejte se nás kde na to vezmeme, věřte našim (vašim) odborníkům. Respektive věřte nám, že naše reformy nastartují takový růst, který hravě pokryje náklady na reformu. Jestliže se názor nezávislých odborníků rozchází tak dalece, nedopustíme se vážné chyby ani my, nevěřící amatéři s pozůstatky kritického myšlení, když se pokusíme alespoň velmi hrubě odhadnout některé důsledky reformy připravované ODS. Mýlit se můžeme, ale je tu velká šance, že se vždycky najde nezávislý odborník, který bude mít zrovna takový názor jaký v dané chvíli potřebujeme. Pan Antonín Hrbek s tím začal zde. Tady je zajímavé, že ačkoli příznivci ODS mluví o nemravně vysokých daních v současnosti, z uvedených výpočtů vyplývá, že až do současné hrubé mzdy 50000 Kč budete platit vyšší daň než dnes. Zato od 15000 hrubého nahoru zaplatíte méně než dnes na zdravotním a sociálním pojištění. Že by princip solidarity se státními úředníky ? ODS zavádí státem zaručený příjem, důsledkem je, že až do dnešních 25000 hrubého vám bude stát přispívat na váš plat. Ještě se budete cítit jako zodpovědný samostatný jedinec, když budete každý měsíc čekat na svoji dávku od státu ? Pan Hrbek se také ptá, kde na tuto dotaci ODS vezme potřebné stamiliardy. Stamiliardy to přece jen asi nebudou, zkusme si trošku započítat a odhadnout poněkud přesněji výpadek veřejných rozpočtů. Celou záležitost od teď pojmeme čistě technicky a nebudeme se zabývat morálními či sociálními aspekty navrhovaných změn. Na internetu jsem našel rozdělení hrubé mzdy v ČR, bohužel jen za rok 2004, ale pro naše přibližné odhady nebude rozdíl mezi lety 2004 a 2005 až tak významný. 3 104 780 zaměstnanců bylo rozděleno do 17 skupin podle hrubé mzdy. Spočítame tedy pro každou skupinu čístou mzdu podle stávajícího systému a podle daňové kalkulačky ODS zde. Rozdíl mezi super hrubou a čistou mzdou je to, co skutečně dostane stát. Porovnáme příjem státu podle obou systémů. Protože v daňové kalkulačce ODS se počítá i s odvodem DPH, zahrneme ji do výpočtu přesně tak jak je tomu na stránkách ODS. Částečně zohledníme i fakt, že v obou systémech jsou zvýhodněni zaměstnanci s dětmi. Budeme počítat, že 30% zaměstnanců v každé skupině má dítě do 15 let. Hrubá mzda v ČR
HMZ - hrubá mzda HMP - průměrná hrubá mzda ve skupině
SHM - skutečná průměrná hrubá mzda včetně 35% odvodu zaměstnavatele
PPL - celkový počet poplatníků ve skupině = PPLD + PPLB
PPLD - počet poplatníků s dítětem
PPLB - počet bezdětných poplatníků
Stávající soustava
SHM - skutečná hrubá mzda včetně 35% odvodu zaměstnavatele PPLD - počet poplatníků s dítětem
PPLB - počet bezdětných poplatníků
MZD - čistá mzda minus odvod DPH podle spotřebního koše poplatníka s dítětem
MZB - čistá mzda minus odvod DPH podle spotřebního koše bezdětného poplatníka
ODVOD -- skutečná hrubá mzda minus čistá mzda * počet poplatníků
Rovná daň
SHM - super hrubá mzda PPLD - počet poplatníků s dítětem
PPLB - počet bezdětných poplatníků
MZD - čistá mzda minus odvod DPH podle spotřebního koše poplatníka s dítětem
MZB - čistá mzda minus odvod DPH podle spotřebního koše bezdětného poplatníka
ODVOD -- super hrubá mzda minus čistá mzda * počet poplatníků
Vidíme tedy, že zavedení rovné daně z příjmu fyzických osob způsobí deficit přibližně 500-418 = 82 miliardy korun. Část těchto peněz se vrátí do rozpočtu prostřednictvím daně z příjmu právnických osob, protože lidé s vyšší čistou mzdou budou zřejmě i více utrácet a zvyšovat tak výnosy právnických osob. Proti tomu bude působit plánované snížení sazby DPPO. Poddle odborníků z ODS přinese tato změna další deficit ve výši pouhých 4 mld Kč, hlavně díky pozitivnímu působení Lafferovy křivky viz zde . Jiní odborníci soudí, že je tento odhad příliš optimistický, ale buďme na chvíli také optimisty a upravme si vzoreček na
Deficit = 82 mld + 4mld =86 mld K tomu přidejme sliby daňových prázdnin pro živnostníky. Předpokládaný deficit (dle ODS) 20 mld za 4 roky. Počítejme tedy 5 mld/rok. Deficit = 86 mld + 5 mld =91 mld Protože státem zaručený příjem nahrazuje některé dnešní sociální dávky u nižších příjmových skupin, sníží se dále deficit o příslušnou částku. Označme si ji jako TSDP ( transfer sociálních dávek do příjmů) . Celkem tedy Deficit = 91 mld - TSDP Odhadneme-li TSDP optimisticky na 15 mld ( lépe informovaný čtenář doplní vlastní odhad ), dostaname se na částku 76 miliard korun. Ani toto číslo není konečné. Je třeba započítat jaký vliv na deficit budou mít:
V Nedělní partii na Primě 12.3. , slíbil pan Tlustý všem důchodcům 1000 Kč na kompenzaci zavedení 15%-ní sazby DPH na potraviny. K 30.9.2005 bylo v ČR evidováno 1 957 299 starobních důchodců což představuje 23,5 miliardy Kč za rok. Vzhledem k tomu, že pan Tlustý slibuje důchodcům přidat, tak jim zároveň asi nebude, alespoň v prvním roce reforem, z druhé kapsy nemravně tahat. Tedy důchody nám deficit ovlivní jen takto: Deficit = 91+23 -- TSDP = 114 mld - TSDP Až dosud jsme vycházeli z čísel, která nám dala ODS, nebo která jsme byli schopni vypočítat. Protože detailní propočty týkající se sociálního systému (asi) nejsou k dispozici, pokusíme se obejít zatím bez nich. Odhadněme tedy ještě TSDP na 15 miliard ( přece jen všichni zaměstanci v ČR nejsou "socky") a dostáváme se k hodnotě Deficit = 99 mld Tato částka může být vylepšena změnou systému sociálních dávek ( předpokládáme, že pravicová ODS nebude příliš přidávat) a růstem ekonomiky. Deficit = 99 mld - RE - ZSS V. Tlustý tvrdí, že deficit bude 18 mld , ČSSD spočítala 120 mld. ČSSD: 120 = 99 -- RE - ZSS Jinými slovy, odhad ČSSD by mohl být blízko skutečnosti např. kdyby se objem vyplácených dávek výrazně nezměnil a žádný významný růst nenastal. Dá se ale předpokládat, že k určitému oživení ekonomiky by určitě došlo. ODS: 18 = 99 -- RE - ZSS 0 = 81 -- RE - ZSS ODS ještě zbývá pokrýt cca 81 miliard v jednom roce kombinací vyššího výkonu ekonomiky a/nebo snížením objemu vyplácených dávek. Zamíchat kartami by mohla ještě změna systému zdravotního pojištění, kterou se ani neodvažuji do této analýzy zahrnout a zefektivnění státní správy. Ušetříme na sociálních dávkách ? Stát vyplácí cca 90 miliard ročně na sociální příjmy ( bez důchodů ) viz např. zde Jistě by nebylo politicky únosné tento objem snížit o více než takových ZSS =10 mld. Tudíž ekonomický růst má za úkol vyprodukovat v prvním roce RE = 71 mld Je to reálné ? Umí to někdo doložit ? Skoro jistě by rovná daň nějaký růst nastartovala, případné snížení nezaměstnanosti by pak pomohlo snížením výdajů sociálních dávek a zvýšným odvodem od zaměstnanců i výběrem DPH. S DPPO si už moc nepomůžeme, protože její efekt už je zahrnut Lafferovou křivkou výše. Oproti tomu zde existují jistá rizika:
Tady předávám symbolický štafetový kolík dalšímu a chytřešímu čtenáři, který bude mít více štěstí při dolování dat z našich, na skutečné informace skoupých, politiků a odborníků. |