27. 3. 2006
Horníci se nenechají vydíratTisková zpráva "Hornického podpůrného sdružení" k odpovědi předsedy vlády Jiřího Paroubka v pořadu Otázky Václava Moravce speciál "Ústecký kraj" dne 23. 3. 2006. V létě 2005 vyvolaly privatizační návrhy u 2200 nájemníků a v jejich rodinách zcela oprávněné obavy. Nejzávažnější byla obava, aby privatizace "našich" bytů neskončila rozkradením, jak mnozí z nás poznali a zažili po privatizaci továren a podniků, jejíž důsledkem je zdejší hrozná nezaměstnanost. Za absurdnostmi návrhů nepřipravené, opožděné, drahé a liknavé bytové privatizace se skrývaly korupční manýry. Na otázku pana Zemana z Teplic předseda vlády odpověděl, že se bude angažovat v záležitosti privatizace 2200 státních hornických bytů v Ústeckém kraji v rámci zákonných možností. Dne 2. února 2006 uskutečnilo se v Mostě dle domluvených závěrů, plodné jednání zástupců protestního a petičního výboru s vedoucím Úřadu vlády, Ivanem Přikrylem. Stále čekáme, kdy už budou jím navržená a nám přijatelná žádoucí opatření realizována státní správou a státním podnikem Doly a úpravny Komořany, a bude umožněno dořešení všech spravedlivých požadavků a vyloučení korupčních manýr. |
Zprávou připomínáme nejdůležitější skutečnosti vývoje "hornické" záležitosti. 1. Jestliže je stát vlastníkem a ex post prodejcem "vzácných" statků, je vždy dost důvodů pro korupci: úsilí o získání nebo ovlivnění informací o privatizaci, o jejích podmínkách a o samotné ovlivnění rozhodování odpovědných činitelů. To jsou konstantní průvodní jevy téměř všech privatizačních procesů. Spuštění "nynější" bytové privatizace stála v cestě korupční manýra: Stát (zastoupený odpovědnými činiteli ministerstva průmyslu a obchodu a státního podniku Doly a úpravny Komořany) už dříve "připravil" státní hornické domy o většinu zastavěných pozemků. "Předal" je soukromé společnosti, která dokonce i spravuje státní majetek a suverénně hospodaří s vyčleněným státním bytovým fondem. V roce 2003 chtěla tahle soukromá společnost získat i bytové budovy. Tomu zabránila jen důslednější prověrka, jejího podivného privatizačního záměru, ministerstvem financí (scházelo vyjádření nájemníků k tomuto záměru). Soukromá společnost se ale svého záměru nevzdala. Stát tedy loni (viz -- dříve uvedené složky) předložil nájemníkům nehorázné cenové podmínky privatizace domů, které nerespektovaly v kraji obvyklé ceny a špatný technický stav zanedbaných domů. Nečitelné privatizační podmínky a cenové návrhy byly připraveny tak, aby je nájemníci odmítli -- protože byly "navrženy" ceny zcela volných a rekonstruovaných bytů, ale bez přihlédnutí k platným nájemním smlouvám a k věcným břemenům (problém se zcizením zastavěných pozemků). Po našem případném odmítnutí měly byty snadno přejít do majetku soukromé společnosti a to bezesporu za cenově zvýhodněných podmínek. Společnost už vlastní zastavěné pozemky a důsledkem jen této VÝHODY je všestranně upřednostněna před každým jiným zájemcem o privatizaci státních hornických bytů. 2. Návrh nepřipravené, opožděné, drahé a liknavé bytové privatizace vyvolal v létě 2005 u velkého počtu z 2200 nájemníků a v jejich rodinách, rozmanité a zcela oprávněné OBAVY. Tady nepůsobila neviditelná ruka trhu, ale STÁT. - zastoupený jednak státní správou (MPO) a s.p. DUK navrhl byty k "privatizaci" převážně hornickým důchodcům, nezaměstnaným horníkům a vdovám za nehorázné ceny, zatímco shodný erární majetek města privatizovala a privatizují za ZLOMKY nám navržených cen. Vždyť přijetí navržených cenových podmínek by okamžitě znamenalo zdvojnásobení nákladů každičkého bytu. Každý kupující by byl zatížen alespoň 1000 Kč měsíční splátkou úvěru po dobu 15 až 18ti let -- i takhle je vytvářeno zdražování nájemného na stolech úředníků, my ale víme, že nás cenové návrhy měly ODRADIT od zájmu koupit si obývané byty, zatímco "Jiným" by naše byty "spadly do klína", abychom se stali jejich trvalými "vazaly". 3. Státní správa se po tom, co ztroskotala chystaná manýra a po své mnohaleté nečinnosti, chtěla v listopadu 2005 dokonce a náhle zříci své odpovědnosti za nečinnost v "privatizaci" bytů a to mělo být zastřeno "šlechetností daru" státního majetku městům i rozdělením jednoty nájemníků. Z jednoho kouta (s.p. DUK) chtěli "problém shodit se stolu" na 7 městských stran. Je snaha vynechat v privatizačním řízení spravedlivé požadavky všech nájemníků, vyhlášené už 28. 9. 2005 na prvním veřejném protestu v Mostě. NIKDO nevysvětlil úhybný "darovací" záměr s.p. DUK se zbytečně složitým prodejem bytů. Jedná se o nás bez nás. Je porušeno právo primátu občana nad státem. Vždyť návrhy "bytových darů" pro města neobsahují ani PODMÍNKU účelového vázání k následné žádoucí bytové privatizaci nynějšími nájemníky - horníky, ani cenové, pozemkové a lhůtové ZÁRUKY. Během listopadu 2005 jednala městská zastupitelstva o nabídce "daru hornických bytů"; První zpráva byla v tisku ale až 26. 11. 2005. Bez znalosti podmínek a možností k přijetí "bezúplatných darů", zda budou promptně a jak byty privatizovat, se pět měst vyjádřilo, že by "dary" mohla přijmout. Z jedné "zanedbané privatizace" má být sedmero "dohadovacích" a problémových repríz nájemníků s radnicemi a samosprávami ...? Zase budou nepřehledné a utajované Ankety a boj nájemníků s "hydrou skrytých korupčních manýr" ? Znova postrádáme zájem o starosti občanů, protikorupční pravidla majetkových převodů, srozumitelná téměř všem občanům. Politici se zajímají jen o majetek, obavy nájemníků jsou jim vzdálené. Bílinští podmiňují privatizaci až po třech letech a nezaručují cenu, Jirkovští prý letos také nestihnou privatizaci všech bytů v Chomutově, Litvínově by mohla být privatizace uskutečněna, ale podmínky a pravidla byla "zatím" a proč neznámá? Zato teplický primátor a senátor v tisku pravil politicky: "JE CHYBOU......NEJDE to." V Mostě "nemají důvod dělat práci za stát". Nesnížili se do role překupníků "podivně" nabytých pozemků pod a v okolí státních domů, od soukromé společnosti. Mnoho by se muselo učinit, aby "státní dar" byl městy úředně přijatelný. A to nikdo nehodlá předjímat vlivy, které by po výměně zastupitelstev už letos zpochybnily nebo změnily nynější privatizační záměry oslovených měst, důsledkem komunálních voleb. Dále : Někteří nájemníci nemohou být účastni privatizace. Jsou dlužníci nájemného a, případně jim státní byty přidělil teprve nedávno a "podivně" soukromý správce, přestože už má ve svém vlastnictví ohromný bytový fond. (= Protiváha za zastavěné pozemky..?.) Jsou ale i tací nájemníci, co jsou jeho "správou" naopak poškozeni, protože je neoprávněně donutil k podpisu nájemní smlouvy "přepsané" do doby určité, jen proto, že jim zemřel manžel. Tak byla spuštěna BRZDA, odbrzdění je v nedohlednu. Vojenské byty, byty vězeňské služby, byty ČSD, byty státních statků už byly privatizovány dříve jejich nájemníky. I státní podnik Doly a úpravny Komořany a státní správa (MPO) měla už dávno VZOROVĚ, urychleně a důsledně privatizovat i zbývající hornické byty. Za takovéto počínání očekávají politici vděk voličů a nájemníků? 4. Dne 2. února 2006 uskutečnilo se v Mostě dle domluvených závěrů, plodné jednání zástupců protestního a petičního výboru s vedoucím Úřadu vlády, Ivanem Přikrylem. Stále čekáme, kdy už budou jím navržená a nám přijatelná žádoucí opatření realizována státní správou a státním podnikem Doly a úpravny Komořany, a bude umožněno dořešení všech spravedlivých požadavků a vyloučení korupčních manýr. Jen tak dojde ke zklidnění nájemníků a odvolání příprav jejich dalších protestů. Učiníme společně spravedlnosti zadost, nebo zůstane jen slibů: BUDE SE, ASI AŽ, ONI TO UDĚLAJÍ, ZARUČÍ SE, případně u vyjádření NEJDE TO? Proč by to ale nešlo? Úředníci veřejné správy ve městech to umí, a úředníci státní správy snad nikoli? 5. Už dávno měly být privatizovány státní hornické byty. Loni se o nich mnoho namluvilo, ale málo udělalo. Na Úřadu vlády jsme jednali už 24. října 2005. Předseda vlády o záležitosti "našich bytů" příznivě mluvil v Mostě už 5. 12. 2005. A co se stalo? Spravedlivé požadavky rovnoprávných občanů a nájemníků hornických bytů obsahovala letošní lednová celo-revírní PETICE předsedovi vlády, aby státní správu povzbudil k činům, přinášejícím občanům příznivé výsledky a NIKOLI obavy. Do kdy máme čekat? Jsme přesvědčeni, že klíč ke spravedlivému řešení spočívá už jen na velice brzkém rozhodnutí předsedy vlády. Není přeci sebemenší důvod, aby nás státní správa považovala za občany, co mají smůlu. Privatizaci jsme neodkládali, odložila ji byrokratická chobotnice - netrestejte za to horníky a občany. Občané nesmí a nemohou být potrestáni vyšší cenou, než jim měla být už dávno nabídnuta.
PETICE NÁJEMNÍKŮ HORNICKÝCH BYTŮv majetkové správě státního podniku Doly a úpravny Komořany Podpisem petice potvrzujeme náš POŽADAVEK o převod námi obývaných bytů do našeho vlastnictví a to do 28.října 2006. Nikoliv za podmínek, které nám byly v roce 2005 navrženy a vnucovány s.p. DUK, ale za podmínek shodných, co měli, nebo ještě mají, tisíce našich spoluobčanů v tom kterém městě (Most, Chomutov, Jirkov, Litvínov, Osek, Teplice a Bílina) a tedy za obvyklé jednicové ceny obydlených bytů ve "velké privatizaci domů a bytů" -- tj. max za 450 až 600 CZK/m² -- a tedy i tak, jak pravil dne 5. 12. 2005 v Mostě předseda vlády České republiky pan Ing.Jiří Paroubek a vláda to má zaručit v nejbližší době. Trváme na neprodleném zveřejnění harmonogramu a pravidel CELÉ bytové privatizace a skončení jejích příprav, nejpozději do 14 dnů před konáním parlamentních voleb. V případech nezájmu nynějšího nájemníka o koupi "svého" bytu, může byt koupit za shodnou cenu "Společenství vlastníků bytových jednotek domu" a jeho nájemní poměr bude převeden ke "Společenství". Neprojeví-li o obydlený byt zájem ani "Společenství", bude obydlený byt prodán třetí osobě. Za nejjednodušší způsob "hornické" privatizace považujeme přímý prodej bytů jednotlivým a oprávněným nájemníkům, případně z nich vytvořeným Společenstvím vlastníků bytových jednotek v privatizovaných bytových budovách a to přímo od majetkového správce hornických bytů. (majetkovým správcem je. s.p.DUK) Privatizační prodej obytných domů po bytových jednotkách do vlastnictví nájemníků není veřejnou podporou a po této stránce je bezproblémový. Není vhodné pro privatizaci zakládat družstva, neboť každý hospodářský subjekt může požívat jen jednu veřejnou podporu do částky 100.000 |