21. 3. 2006
Druhá kniha Miloše Zemana a dva příklady mentální úrovně českého tisku III.Miloš Zeman ve své knize "Vzestup a pád české sociální demokracie"Knihy českých politiků zpravidla nečtu. Nemám pocit, že současná politická praxe souvisí s hledáním pravdy, které mě zajímá, a ještě méně si myslím, že za nynější politickou elitou stojí hodnoty, kterých bych si mohl vážit. Když jsem však viděl druhou knihu Miloše Zemana Vzestup a pád české sociální demokracie, rozhodl jsem se hned ze dvou důvodů učinit výjimku. Proč? Jednak Miloš Zeman v mnoha politických debatách argumentoval způsobem, který svou kvalitou o třídu až dvě převyšoval oponenta i moderátora, jednak se v několika případech dokázal sympaticky postavit proti většinovému názoru bez ohledu na možné důsledky (např. krize v České televizi) a myslím, že odvahu je třeba ocenit. Proto jsem Zemanovu knihu otevřel ještě v knihkupectví a přečetl si, ač jsem nevěřil svým očím, následující pasáž od bývalého premiéra! České republiky: |
"Labilitou Vladimíra Špidly se ve svých publikacích zabýval Ivan David, bývalý ministr zdravotnictví a dnešní ředitel Psychiatrické léčebny v Bohnicích. Kolovaly i fámy, že k nevyrovnanosti Špidlovy povahy přispěl jeho údajný sebevražedný pokus v minulosti (podřezání žil) a že navazující psychiatrická dokumentace byla prý dokonce prostředkem Špidlova vydírání." Otočil jsem několik stran a znovu četl: "Špidla tyto své poradce poslouchal s obvyklým skelným pohledem a zpravidla bez jakékoliv reakce." Nalistoval jsem pro jistotu první část knihy a znovu četl: "Vedle lidí, kteří sociálnědemokratické politice prospěli, jsme nasáli i bahno (Zaorálek, Kraus), jehož pak bylo obtížné se ... zbavovat.." Jakmile jsem se vzpamatoval, bylo mé rozhodnutí jasné -- knihu obsahující osobní útoky, banální klepy a nactiutrhačství na sebe nenechám působit. Jenže to nelze. Ještě zásadnější než vlastní psychohygiena je proti typu argumentace, jaký nalézáme v uvedených citacích, kriticky protestovat. A jestliže takového protestu není schopen český tisk -- a jak jsme viděli z prvních dvou částí našeho pojednání, schopen skutečně není -- jedinou možností je knihu pročíst celou, a jako celek ji zhodnotit. Pokusme se o to. Logická struktura knihy je jednoduchá. Miloš Zeman nejdříve uvádí důvody úspěchů sociální demokracie za jeho vlády v posloupnosti "hodnoty-zájmy-voliči-program-politika-osobnosti-poradci-spojenci-volební kampaň-média", poté nastiňuje ve stejné posloupnosti důvody neúspěchu následnické, pozemanovské vlády Špidlovy a Grossovy a nakonec navrhuje možné řešení současné krize sociální demokracie. Problém s logickou strukturou Zemanovy knihy je dvojí. Za prvé se jí autor často nedrží. Myslí příliš "těkavě" a nesystematicky, a tak v pasáži o příčinách neúspěchu sociální demokracie najdeme přepis diskuse Miloše Zemana a Gerharda Schrödera o postavení Berlína za vlády Karla IV. a v části věnované návrhům k překonání současné krize kritiku nejmenované členky sociální demokracie za autorské falzifikace. Za druhé, logická struktura Zemanovy knihy nám toho o kvalitě knihy příliš neřekne. Její kvalita, či nekvalita spočívá jinde a tam ji také budeme hledat. A přestože si stále myslím, že kniha je špatná, dovolte mi začít naše hledání u pozitivních momentů knihy i autora. Co je na knize Miloše Zemana pozitivní?A. Existují hodnoty, kterým Miloš Zeman věří (nebo se alespoň upřímně domnívá, že jim věří). Přečteme-li si určité pasáže třetí části knihy (Demokratizace, Meritokratizace, část subkapitoly Organizace strany), lze si jen stěží představit, že by Miloši Zemanovi nezáleželo na dlouhodobém výhledu sociální demokracie. V názorech na své spolupracovníky je toho u Zemana jistě mnoho (příliš mnoho!) osobního, ale při pozornějším čtení zjistíte, že Zeman chce stranu reformovat nikoliv kvůli své pomstě, ale kvůli její dlouhodobé perspektivě. O své straně -- i sebekriticky (viz strana 240) -- přemýšlí z hlediska její, nikoliv své budoucnosti. Stručně řečeno: Zemanovi na mnoha místech skutečně jde o sociální demokracii a její budoucnost. Ještě přesvědčivější je Zemanova víra v lidovost, či jeho slovy "plebejství". Když Zeman píše: "Plebejec mající jednu ledničku nechce dvě ledničky. Jeho životní hodnoty leží jinde, nejsou založeny na konzumerismu, na obklopování se věcmi ... nevadí mu zmačkaný oblek, váží si sám sebe do té míry, že nepotřebuje, aby jej zastupovaly vnější symboly." působí věrohodně a troufám si říct, že návštěva jeho domu by nám tuto interpretaci potvrdila. Zeman věří ve své vzdělanecké plebejství. Zároveň mám z knihy silný pocit, že Zemanovi záleží na tom, aby dostál svým hodnotám. Nedokážu si představit (má-li laskavý čtenář důkaz, nechť mně opraví), že by Zeman byl ochoten jednat s vědomím, že jedná jako křivák (např. že by vzal úplatek, zneužil svého postavení nebo zradil přítele). B. Miloš Zeman není hlupák, či jinými slovy umí přemýšlet a přemýšlí. Sám za sebe odmítám více než 80% obsahu sdělení jeho knihy, ale jen na velmi málo místech je kniha hloupá. Navíc umí Miloš Zeman argumentovat, takže když s jeho názory nesouhlasíte, lze je většinou vyvracet. Tím neříkám, že Zeman nepoužívá manipulací (jak uvidíme dále), ale rozhodně ke svým emocím přidává argumenty. Jinými slovy: o jeho názorech můžeme přemýšlet a můžeme s nimi polemizovat, což není zanedbatelná výhoda. C. Miloš Zeman má mnoho impulsů a nápadů. Není pouze chytrý, je také tvůrčí. I ve špatné knize -- za kterou Vzestup a pád české sociální demokracie považuji, narazíte na mnoho nových, ne-li zajímavých, myšlenek. Tím náš výčet pozitivních momentů knihy končí a můžeme se věnovat argumentům ve prospěch našeho tvrzení, že kniha je špatná. Rozdělme si je také do bodů. A. Kniha "Vzestup a pád české sociální demokracie" je velmi nekonzistentní. Miloš Zeman se v ní hlásí k hodnotám, které knihou samou výslovně popírá. Prokažme si to na příkladech.
|