7. 2. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
6. 2. 2006

Lidská práva versus humanitární vzdělání

Dovolte mi prosím, abych se co fachidiot s pouhým matfyzem pražské almae matris (obor astrofyzika) pokusil vmísit do vysoce odborné diskuse humanitárních vzdělanců.

Luboš Zálom odvrhuje Všeobecnou deklaraci lidských práv, neboť pouhá tři práva "jsou něco na způsob přírodních zákonů," zjednoduším-li poněkud jeho objev, a řada ostatních v ní uvedených tato "osobní práva" popírá. Tento svůj výrok dokazuje na příkladu práva na vzdělání takto: "Společnost se tedy musí zmocnit prostředků svých občanů a přerozdělit je, aby mohla několika jednotlivcům zajistit bezplatné vzdělání."

Nejde zde jen o prosté nepochopení toho, že Všeobecná deklarace lidských práv je univerzální, tzn. platí podle čl. 26 "Každý má právo na vzdělání." Některým humanitárním vzdělancům se však nedostalo milosti matematické logiky, takže pak, jako pan Zálom, klidně zamění velký kvantifikátor ("každý" neboli "pro všechny platí") za kvantifikátor malý ("existuje" neboli "pro jednoho či několik jednotlivců platí"), aniž by se zarděl.

Jak to tedy má podle Všeobecné deklarace ideálně fungovat? Společnost (zatím organizovaná formou státu) zajistí všem dětem (dosud nejsou občany) bezplatné vzdělání a za tím účelem se zmocní prostředků těch (všech) občanů, kterým to bezplatné vzdělání poskytla již dříve. Až se ze (všech) vzdělaných dětí stanou občané, odvedou opět daně mj. na vzdělání všech, nikoli několika dětí. A občané i společnost jsou si kvit. Obdobně platí i u jiných práv. Q. e. d.

Alberta Einsteina by si snad těžko kvůli jeho oboru troufl někdo nazvat fachidiotem, jeho rozhled sahal až po návrhy pro OSN, jak vytvořit celosvětovou vládu jako prostředek k prevenci válek. I tyto jeho myšlenky jsou dnes prudce aktuální, ačkoli o nich politici i média cudně mlčí.

Každý technik či přírodovědec skutečně nemusí být zrovna géniem ani nemusí používat skoro žádná fakta, která se na univerzitě či technice dověděl. Přesto má něco, co mu nikdo nevezme, a řada humanitárních vzdělanců (nechci se nikoho dotknout) těžko pochopí, co že na té matematice vůbec může být užitečného. Jde o takový způsob myšlení, kdy vám hned v úvodní přednášce někdo vysvětlí, že:

  • o čemkoli mluvíte, musí mít svou obecně přijatou definici (nemá tedy smysl se hádat o postoji ke stalinismu, dokud si pod tímto slovem někdo představuje ideologii, někdo jiný osobu a činy Josefa Vissarionoviče, někdo režim a někdo další celé historické období se vším všudy až třeba do roku 1989),
  • nemůžete něco plácnout, aniž byste to uměl dokázat, jenom si to myslíte (ledaže byste tu větu uvedl "Myslím si, že...", což pan Zálom nečiní) ,
  • a dokonce musíte umět stanovit, za jakých podmínek daný výrok platí.

V tomto systémovém a kritickém myšlení se pak studenti cvičí ještě pár let, takže jim to přejde do krve. Je dobře známo, že nejen zde uvedený Albert, ale i celá řada oněch "neužitečných", měli a mají skvělý vztah k filozofii, jazykům, umění a humanitárním disciplínám, hrají divadlo nebo na hudební nástroje apod. Opačně to jde obvykle nějak ztuha. Mnozí i vynikající umělci se bojí matematiky jako čert kříže a v médiích se tím nejen vychloubají, ale ještě si i notují se stejně založenými novináři, jak z ní propadali. Tím činí vzdělanostní úrovni naší společnosti medvědí službu.

Z tohoto hlediska je dobře vidět, jak celou naši společnost z dlouhodobé perspektivy poškozují krátkozraká rozhodnutí (ústupky kampaním vedeným takovýmito novináři), jaké učinila ministryně školství, když stanovila, že ani gymnazisté nebudou muset maturovat z matematiky. Média totiž uváděla, že by tím byli gymnazisté znevýhodněni proti jiným středoškolákům. Čtenáři Britských listů nyní jistě pochopí, že pravý opak je pravdou.

                 
Obsah vydání       7. 2. 2006
7. 2. 2006 Konflikty karikatur
7. 2. 2006 Vydat či nevydat, toť otázka Fabiano  Golgo
7. 2. 2006 Íránské noviny zveřejní kreslené vtipy o holocaustu
8. 2. 2006 Radikální muslimský duchovní Abu Hamza odsouzen na sedm let do vězení
7. 2. 2006 Kde skončily peníze pro odškodnění romských obětí?
7. 2. 2006 Je vůbec možný "židovský stát"? Martin  Škabraha
7. 2. 2006 Svoboda slova a hledání hranic svobody Milan  Černý
7. 2. 2006 Michael  Marčák
7. 2. 2006 Čas mimo ciferník Irena  Zítková
7. 2. 2006 Kterak se počestný člověk nebude špinit špínou Karel  Moudrý
7. 2. 2006 Betty Friedanová -- jedna z matek feminismu Irena  Ryšánková
6. 2. 2006 Lidská práva versus humanitární vzdělání Miroslav  Prokeš
7. 2. 2006 Magazín ONA -- dokonale promarněná šance Irena  Ryšánková
7. 2. 2006 Objektivisté aspirují na sektu nadlidí Jiří  Martišek
7. 2. 2006 Autisté sobě Vojtěch  Tělupil
7. 2. 2006 Lidé neustále vstupují do vzájemných interakcí
7. 2. 2006 Ve farmových chovech nežije zvěř, ale zvířata
6. 2. 2006 Islámští demonstranti v Londýně zřejmě budou čelit trestnímu stíhání
6. 2. 2006 Británie bohatství a bídy, 2006
6. 2. 2006 Jde o následovníky, nikoliv pamětníky Vlastimil  Balín
6. 2. 2006 Náklady války v Iráku a v Afghánistánu dosáhnou 440 miliard dolarů
5. 2. 2006 Lidé čtěte !
6. 2. 2006 Americká média "se chovají ostudně"
6. 2. 2006 Amerika: Soukromá data z internetu se intenzivně využívají v trestním vyšetřování i civilních soudních sporech
6. 2. 2006 "Za 15 let budeme zřejmě prodávat daleko tenčí noviny za 100 Kč" Jan  Čulík
6. 2. 2006 Unipetrol: Jde médiím opravdu o pravdu? Pavel  Hojda
4. 2. 2006 Bulvární úzkost českých šéfredaktorů Jan  Čulík
6. 2. 2006 Benešovy zákony Emanuel  Mandler
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce