7. 2. 2006
Magazín ONA -- dokonale promarněná šanceMladá Fronta Dnes má nový layout. Upřímně řečeno -- nic moc. Připomíná mi dobu, kdy jsem pracovala v novinách, koupených posléze -- jako ostatně veškerý tisk -- Němci ze Sudet. I oni zatoužili po novém layoutu a výsledek vypadal podobně -- titulky, které visí ve vzduchoprázdnu a kdesi půl metru pod nimi začíná text. "To je proto, aby v novinách bylo více slunce," zněla tehdy poněkud neuvěřitelná grafikova odpověď. Mladá Fronta Dnes má teď také více slunce. |
Podle prvního upraveného vydání se zatím dá těžko soudit, zda to nějak ovlivnilo délku článků. Každý, kdo byl někdy zaměstnán v novinách, ví, jak těžko se pracuje s hlavním materiálem o délce třiceti řádků. Myšlenku neleze rozvinout, z úvodníku se stane glosa. Ze závažného tématu manipultivní výkřik. Ale uvidíme, i když - mám-li soudit podle strany 3 -- téma dnes -- fotografie jednoznačně místo textům ubrala. Trend, který je patrný ve všech médiích. Co nejméně slov, co nejméně myšlenek, co nejvíce obrázků a emocí. Manipulace čtenářem. Naprosté fiasko je ale nový pondělní magazín ONA Dnes. Příloha pro ženy, vedená Janou Cíglerovou, kdysi redaktorkou Lidových novin, posléze šéfredaktorkou Elle, posléze ženou, která se proslavila pláčem nad osudy Terezy Pergnerové. Nyní je vedoucí "ženské" přílohy MfD. Kdo by očekával chytré čtení pro chytré ženy, bude zklamán. Mladá fronta Dnes si pravděpodobně dala za cíl přetáhnout čtenářky Blesku pro ženy. Bulvární témata, bulvární zpracování. Ona Dnes je ale narozdíl od šťavnatého bulváru nuda a šeď. Rozhovor s Ivanou Chýlkovou či fejeton ultraliberální feministky Olgy Sommerové, která vysvětluje, jak bojuje za přechylování označení profesí, nejsou sice extrémním intelektuálnám výronem, ale jsou -- přinejmenším -- neutrálně zajímavé. Pokud někoho ještě Sommerová zaujme. Případně politicky manipulativní - vzhladem k angažmá Sommerové v propagaci nové feministické strany a podpoře neparlamentních středopravicových subjektů. Dál se už ale obsah nese v tradičních "společensko magazínových" kolejích -- jaké to je být milenkou ženatého muže a co s tím, tři ženské generace v jednom stylu odívání (zejména babička maskovaná za elegantního hipíka je roztomilá) -- tyrkysovému kloboučku za 1200 jistě nikdo neodolá, stejně jako pumpkám za 5 000 Kč. Dále nám magazín radí, jaké používat rtěnky, poskytuje přehled sér na unavené oči, radí, aby čtenářka byla sama sobě lékařkou (není nad autooperace slepého střeva či jeho léčení bylinkami), poskytuje recepty na polévky či doplňky do interiéru. A -- jak jinak -- horoskop. Inteligence žen, které souloží či pracují podle horoskopu, nachází zářný vzor ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje. Celkově magazín vypadá jako "vybrakovaná" Elle nebo rádoby nóbl Blesk pro ženy. Jinak nic. Bez vtipu, bez nápadu. Jsem zvědavá, kdy se na jeho stránkch dočteme, jak dosáhnout orgasmu ve dvou minutách, či jak sbalit šéfa. Mladá fronta Dnes zná dobře své čtenářky i jejich IQ. Přejme jí je. Ona je dokonale promarněná šance - jako příloha seriózního deníku s jeho zázemím by mohla přinášet rozhodně zajímavejší informace, které by pro ženy byly opravdu užitečné. Deník by však musel být seriózní. Kolik normálních, pracujících žen může zajímat, jak to udělat, aby jejich rty měly "orosený efekt"? Je vidět, že Jana Ciglerová umí anglicky -- proustovský dotazník na konci je okopírovaný z Vanity Fair "i s chlupama", včetně umístění. Irena Obermanová přeje "Oně", jak v redakci magazín skloňují, aby byla ženská a ne slepičí. Má smůlu. Je. Ko ko ko ko dák. |