7. 9. 2005
ČESKÉ DRÁHY A BYROKRACIE:O jízdence do budoucnostiPříspěvek M. Mašína je velmi přesný. Zmiňované každodennosti jsou sice v Čechách banální a téměř nemovité, avšak možná je o to důležitější si takové záludnosti všedních dnů připomínat, ba zas a znovu burcovat z nevědomé hlubiny letargie, protože marná sláva, náš život jsou hlavně dny všední a v příštích životech to asi nebude o mnoho jinak. Aktualizoval bych jen svým poznatkem k fungování ČD; konkrétně jsem se o prázdninách zajímal o koupi jízdenky InterRail, jaké jsou podmínky a kolik stojí a JŘ vlakových spojů do zahraničí. |
. Obešel jsem pár nádraží v Praze (Hlavní, Masarykovo) a pro kontrolu pak i v Berouně, výsledek byl stejný: to, že má pracovník/ce za přepážkou počítač nic víc neznamená. Chápu, respektive dokážu si vysvětlit, že prodej jízdenky do zahraničí je o něco časově náročnější než vnitrozemského jízdního dokladu, proto jsou dvojí pokladny (vnitrostátní a mezinárodní). Obtížnější je pro mě pochopit, proč podléhá osoba za pokladnou, ač právě nijak nezatížena prodejem, informačnímu embargu na elementární údaj, kolik jízdenka stojí. Cenu konkrétně jízdenky Inter Rail v korunách se tedy dovíte jen na mezinárodní pokladně, (na stránce cd.cz pouze v eurech). Ptát se ovšem v jinak nevytížené mezinárodní pokladně na konkrétní spoj je ovšem logicky stejně bezpředmětné: na to mají dráhy přece přepážku INFORMACE. Důvěřovat bez ověřování je samozřejmě naivní, takže pokud si na cd.cz přečtete doslova: Co potřebujete s sebou:Při nákupu (jízdenky Inter Rail) stačí doklad totožnosti (občanský průkaz nebo cestovní pas na prokázání jména, data narození a místa trvalého bydliště) s nímž se zároveň prokážete i při kontrole ve vlaku. K síťové jízdence INTER RAIL obdržíte: podmínky použití se seznamem zúčastněných železničních a lodních společností (dle zón) a kupóny pro zapsání tratí (zadní strana je určena pro záznamy kontrolních orgánů). skutečnost je logicky jiná. Tzn. vyrazit na nákup jízdenky jen s občankou je marná snaha, když ve formuláři k tisku jízdního dokladu je jen a pouze kolonka číslo pasu. Dodávám, že K síťové jízdence INTER RAIL NIC Neobdržíte. Nabízí se dalekosáhlá zobecňující úvaha o perspektivách člověka jako prodlouženého orgánu počítače. Stručně se jen přiznám, že apriori je mi dosud milejší komunikace s živou osobou než s automatem. Bohužel, zkušenosti z české praxe mě dlouhodobě nepřesvědčují o tom, že by lidé za přepážkou vykazovali zřetelnou vůli ke svému zachování. Pak ale nevyhnutelně za více méně vzdáleným rohem čeká nějaký robustní automat na pár knoflíků -- je jen třeba, aby z něj nebylo lze cokoli snadno ukrást. |