29. 8. 2005
Nechtěné pohlavíPřejete si kluka, nebo holku?V pátek 26. srpna 2005 proběhla na Radiožurnálu posluchačská debata o etice výběru pohlaví potomka před početím, což současné poznatky genetiky umožňují. Debatu moderoval Vladimír Kučera, který se opakovaně doznával, že o problému moc neví a genetice nerozumí. Debata volajících posluchačů s moderátorem se pak zákonitě vedla v rovině emocí, povětšině nekvalifikovaných názorů typu "myslím si, domnívám se ...", a sotva vnesla do etického kodexu posluchačů větší řád. Škoda promarněného času i příležitosti! |
Vnímání a přijímání vědy ve společnosti je celosvětový problém a téměř všechny státy hledají účinné strategie, které by zvýšily zájem veřejnosti o vědecký pokrok a způsobily by, že by se veřejnost snažila mu porozumět a zaujmout k němu kvalifikované kritické stanovisko. Příkladem je kontroverzní postoj společnosti ke geneticky modifikovaným organismům. Firmy začaly s veřejností komunikovat až po jejích silně odmítavých postojích, z čehož se dodnes nevzpamatovaly. Podobnému problému jsou vystaveny podniky, které pracují na vývoji a aplikaci nanotechnologií. Proto se doporučuje komunikovat s veřejnosti již v průběhu raného stádia výzkumu dané problematiky. Jakákoliv informace je vždy lepší než žádná informace. Mluví-li se o genetice, vědě, která se za předešlého režimu nevyučovala ani na přírodovědeckých fakultách, je veřejnost velice podezíravá a vědce satanizuje za porušování božského řádu. Mystičnost vzniku života, početí, dědičnost, předurčenost a ne osud, technologie umožňující znát pohlaví a stav vývoje zárodku dávno před narozením, diagnostické možnosti identifikace dědičné nemoci u plodu již v prvních třech měsících těhotenství, to vše se valí na lidi neustalým proudem, zahlcuje jejich percepční potenciál a vnáší zmatek. Kde scházejí informace, nastupují dohady, ideologie, dogma, vše, jenom ne kritické myšlení založené na znalostech. I Czeslaw Milosz, nositel Nobelovy ceny za literaturu, považoval biologii za démonickou vědu, "která narušila v člověku 20. století vnímání světa a podryla naší víru ve vyšší poslání člověka". Jenomže biologie nemůže odhalit nic, co nemá materiální, přírodní podstatu a co se neřídí přírodními zákony formovanými statisíce let. Ano, šokuje, démonizuje, podvrací schémata, která se tvořila pouhými myšlenkami a slovními formulacemi. Slova nemohou nahradit fakta prokazatelná experimenty a jejích ověřením v praxi. Vraťme se ale zpět k etickým problémům, spojeným s výběrem potomkova pohlaví. Etika není právní normou. Je jenom kritériem, které se může zohlednit při tvorbě zákona. Proto při formování etického kodexu se přihlíží k stanovisku většiny. Formování názoru většiny je proces, do kterého vstupuje mnoho faktorů, jejichž porozumění a poznání může "názor většiny" silně ovlivnit. Abstraktní vědecké pojmy těžko "většinu" zaujmou, vyžadují určitý stupeň formálního vzdělání. O umění si mnoho lidí myslí, že mu rozumí a svojí výrazovou i obrazovou pestrostí umění osloví daleko víc než suchá zpráva slov. Právě o jedné takové výstavě, tematicky totožné s debatou v Radiožurnálu, jsem psal do časopisu ATELIÉR (2004) v recenzi "Uděláme dokonalejší dítě". Protože časopis ATELIÉR nepatří mezi běžně čtená periodika, dovoluji si zde ocitovat celý text recenze: Vývoj reprodukčních technologii začal oplodněním vajíčka ve zkumavce, pokračoval přenosem jádra, nositele genetického kódu, v Petriho misce, až po embryo, které hluboko zmražené v tekutém dusíku, je uchovávané jako zmražené potraviny. Moderní technologické techniky aplikované při zrodu života se zdokonalují a posouvají početí daleko za staré pohlavní praktiky plození dětí. V době kdy se zmítáme v pochybnostech, jak přicházejí děti na svět, musíme do mytologie o vzniku života zahrnout navíc i laboratorní zkumavky a biologické laboratoře? A co čáp nesoucí plačící batůžek ve svém zobáku, vytratí se z našich pohádek? Jakou cenu zaplatíme za nahrazování tkání a orgánů biologickými kopiemi narostlými v laboratoři? Jaké sociální otázky vyvstanou pro společnost v době, kdy je možnost pronajmout ženino lůno k zrození dítěte od tří rodičů? Když panna může porodit a mrtvola může být otcem? Co bude příště? Ve věku digitálního darwinismu jsou reprodukční technologie přinejmenším kontroverzní. Vědátoři a manipulátoři různého ražení ohnivě diskutují o nastolených otázkách z různých pozic, často rozdělení hranicí vědy a náboženství. V této souvislosti za zaznamenání stojí tři soudobé události: Jihokorejští vědci oznámili, že naklonovali 30 lidských embryí a získali z nich zárodečné buňky (Nature, 12. únor 2004). Zárodečné buňky jsou nediferencované stádium ve vývoji zárodku, nazývané blastula. Zárodečné buňky vnímají vědci jenom jako shluk buněk, jimž označení slovem ŽIVOT ještě nepřináleží. Jsou výchozím materiálem k následné transformaci na jakýkoliv typ buněk lidského těla, jsou zárodečným biologickým materiálem k produkci náhradních tkání a orgánů pro nás živé. Koncem dubna 2004 Jihokorejci spolu s Japonci oznámili, že vyvinuli metodu, která modifikaci samičí DNA umožní myší samici porodit. Opět jenom samice, bez oplodnění samcem. Podařilo se poprvé indukovat hermafroditický způsob rozmnožováni u savců, známý kupříkladu u žížal. Třetí událostí bylo schválení zákonů v Itálii, jimž se zakazuje jakákoliv forma asistované reprodukce, včetně darování vajíček nebo spermií (New York Times, 2. březen 2004). I když klonování pro léčebné a reprodukční účely podléhá jiným pravidlům, skutečnost, že v obou případech se nejdříve musí vykultivovat zárodek, nastoluje znepokojující sociální problémy. Je blastocyst posvátná, duchovní bytost, nebo jen bezduchá masa buněk? Plod, zejména ten lidský, je častým tématem v umění a lékařské literatuře, počínaje Leonardovými kresbami, přes voskové figuríny ve vitrínách 18. století, až po "děti ve zkumavce" v lékařských muzeích. Plod je vysoko ceněnou ikonou nesoucí tajemné poselství "zázraku života". I když DNA, molekulární stavební jednotka mnoha druhů (včetně člověka), byla rozluštěna a její data jsou archivovaná, vědci jsou i nadále neschopni vlít nový život do shluku buněk ve zkumavce. Výstava amerických umělců (od 31. března -- 18. července 2004 v galerii Newyorské akademie věd , 2E. 63rd Street. pod názvem "Reprodukční technologie" předkládá před veřejnost vizualizované problémy na motivy nenarozeného života, zviditelňování pohlaví budoucího potomka, manipulačních technik, jež vedou k narození praporečníka rodu, a dalších scénářů budoucího života, umělého či jinakého. K vidění jsou fosílie embrya, růžová a modrá tělíčka jako ikony pohlaví, metody selekce spermií, zajišťující zrození zvoleného pohlaví. Výběr pohlaví, který je silně praktikován v Indii a Číně, nese sebou vážné sociální problémy nevyváženým vztahem rodičů k holkám a klukům. Na obrazovce je k vidění ultrazvukový vhled na plod v matčině těle v reálném čase, a tak dále. Umění zde nepoučuje, umění neprovokuje, umění předkládá vizualizované otázky. Hledání odpovědí je domácí úkol pro návštěvníka. Osobní hodnotová orientace, etický kodex, religiozita či poučenost, se promítnou do odpovědí. Umění přinutilo k zamyšlení, probouzení vnitřní aktivity, k zodpovězení nastolených problémů. Co víc si umění a umělec mohou přát! Dosáhli svého, protože umění odpovědělo na výzvu, které nastolila věda. Zrodil se dialog vědy s uměním, nejprve v galerii a posléze v návštěvníkové hlavě. Je potěšující, že tři z vystavujících umělců: Suzanne Anker, současně i kurátorka výstavy, Steve Miller a Joseph Nechvatal, vystavovali v roce 2002 v Českých Budějovicích u příležitosti mezinárodního semináře Dialog vědy s uměním. Jak je vidět, budoucí rodiče nemusejí volit pohlaví potomka před početím a vystavovat se traumatu z porušování etických norem a popuzování kléru. Oni jednoduše nedovolí narodit se plodu nechtěného pohlaví. Po určení pohlaví ultrazvukem se rozhodnou, jestli se dítě narodí, nebo matka podstoupí přerušení těhotenství. Zejména v Číně a Indii je to častá praxe s vážnými sociálními dopady z převahy mužů. Známe jsou případy únosu chudých Vietnamek do Číny za účelem sňatku, dokonce se dvěma bratry. Hledání cest k seznamování společnosti s vědeckým pokrokem není jenom český problém, ale celosvětový. Proto Evropská unie hledá formy zprostředkování vědy do reálného života již od roku 2001. Dokonce je na toto téma vypsán grantový program (Science and Society Action Plan). Lidé získávají 60% poznatků a vědomostí z televize, 37% z tisku a 27% z rádia. Většina populace médiím věří, proto je jejich povinnost předkládat lidem kvalifikované pořady a informace. Vytlačovat z paměti nepravdy je daleko náročnější než do ní ukládat pravdivé informace. PR agentury o tom vědí své. Autor je předseda občanského sdružení Dialog vědy a uměním |