23. 8. 2005
Český národní charakter existuje - jsme rozesíračiReakce na článek Jana Čulíka "Nesmíme propadat mýtům" Tentokrát se musím ozvat - píšete (v podstatě), že neexistuje nic takového jako je národní charakter. Vyzdvihujete našich "pár" výjimek (v řádech tisíců?), které se odhodlaly něco dělat. To není důkaz. Domnívám se, že nemáte právdu - národní charakter existuje - se vším všudy. Ano, Češi jsou pragmatičtí a inteligentní - bojují však především pomluvami. Podle vašich příkladů se dá říct, že jsme národ zlodějů - vyjmenuju vám tu "některé" příklady. Budete s tím souhlasit? ptá se Richard Bláha. |
Sedm dlouhých let jsem měl na základě čiré náhody doma divokého holuba - od holátka jsme ho vykrmili (syrovátkou podávanou injekční stříkačkou přímo do volátka....) až do dospělého holuba. Žil s námi doma, protože se sám rozhodl, že nevyužije svobodu, kterou jsme mu nabídli, když jsme ho naučili postupně létat - létal si venku, jak chtěl a vždy měl otevřené okno (i v zimě) do koupelny, ve které měl svoje místo. Poznal jsem, co znamená pojem holubičí povaha (to se říká o Češích ve smyslu - holubice jako symbol míru - velký omyl). Neustále vyhledával půtky - promiňte mi to slovo, ale byl to klasický rozesírač, pořád "se mu něco nelíbilo", protože to nebylo "po jeho". Ano - takto chápaná holubičí povaha našeho národa je přesná - jsme rozesírači. Ať se nám to líbí nebo ne. Když hrajeme jakýkoliv sport proti silnějšímu soupeři, dokážeme ho rozložit (jsme chytří, přemýšliví, učenliví - ne nadarmo a ne náhodou je náš člověk Komenský), ale především rozesrat. To slovo je poněkud neslušné, ale zcela přesné v tom významu. Proto se nás soupeři bojí. A to, podle mého, platí i v životě politickém a lidském. Vezměte si historii - na Čechy prakticky nikdy nebylo spolehnutí. Právě z důvodu pragmatičnosti (fakt je, že v průběhu středověku jsme vždycky nebyli malí...). Myslím, že není potřeba se stydět za toto poznání - myslím, že nám tohle v podstatě ostatní závidějí. Jenže je potřeba si to všechno uvědomit, přiznat si to a pracovat na tom, abychom se dílem této povahy zbavili a dílem se ji naučili využívat v náš prospěch, ne na úkor druhých... |