29. 6. 2005
Odsun sudetských Němců byl morálně zcela oprávněnýArgumentace Přemysla Janýra vychází z citace románu, který je posuzován jako svědectví o realitě, což je skutečně zvláštní a spíše se snaží ve čtenáři navodit pocity hluboké viny na základě expresivního líčení zvrácených myšlenek nějaké literární postavy. Ale i kdybychom na tento způsob argumentace přistoupili, nelze z příkladu smýšlení, jen smýšlení! odvodit ihned soudy o celém českém národě. To spíše ukazuje na hluboké protičeské předsudky autora. Logika jeho článku je ovšem podivná i jinak. Kolektivní soudy o sudetských Němcích jsou zločin, kolektivní odsuzování Čechů morální povinnost. To je ovšem postoj v některých kruzích velmi populární ZDE |
Místo analýzy konkrétních událostí jsou zde předem daná stanoviska a zbytek textu již jen slouží k jejich emocionální manipulaci se čtenářem. Za posledních 15 let jsem nikde nezaznamenal obhajobu divokého odsunu a nevím o žádné obhajobě ani z dob dřívějších. Přesto je hlavní část Janýrovy argumentace postavena na faktu divokého odsunu. Faktická Janýrova chyba, že vedle řady dalších, je vytržení odsunu z historického kontextu. Odsun nespadl z nebe a Češi neviděli vždy svůj národní cíl v boji se Němci. Při vzniku ČR bylo sudetským Němcům nabídnuto soužití v rámci státu založeného na občanském principu. To ale jejich představitelé odmítali, neboť se nemohli smířit se ztrátou postavení privilegovaného národa a představa rovnoprávného soužití s českým podnárodem, kterým hluboce pohrdali, byla pro ně nepřijatelná. Také proto, ale nejen, se nakonec přidali k nacismu, a to v míře větší než v Německu, a dokonce i větší než v silně pronacistickém a rasistickém Rakousku. O tom jsem již psal mnohokrát, například ZDE V textu vyslovený názor, že vyhnání sudetských Němců a konfiskace jejich majetku je vlastní příčinou vzniku komunismu u nás, je naprostý nesmysl. Autor zde přebírá, stejně jako část podobně orientovaných disidentů, stanoviska vypracovaná neonacistickým Witikobundem, který je ideovým centrem vyhnaneckých organizací. Opět se jedná o soud, bez důkazu a bez analýzy vývoje v delším časovém historickém období, v němž leží vlastní kořeny české touhy po rovnosti, spravedlnosti a i příčiny odporu vůči kapitalismu. Že se lidé nechali komunisty snadno podvést, že jim příliš ochotně svěřili do rukou moc, je již věc jiná. Ale nikdo nevolil komunisty na základě slibů, že na hranicích bude ostnatý drát, političtí odpůrci budou zavřeni nebo popraveni a podobně. Toto komunistický program neobsahoval, na rozdíl od nacistického. "Provinění" Čehů, který stále opakují, je přílišná důvěřivost vůči moci a malá ochota podílet se na správě věcí veřejných. Ale po nacistické okupaci a více než 40leté vládě komunistů, není divu. Podle některých je ale naší největší chybou to, že jsme sami dobrovolně nevyklidili tento středoevropský prostor a tím konečně neuznali svou méněcennost. Ale jak praví klasik: "Tak jak vy doufáte, tak bohdá nikdy nebude!" |
Odsun sudetských Němců a Benešovy dekrety | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
29. 6. 2005 | Odsun sudetských Němců byl morálně zcela oprávněný | Milan Valach | |
29. 6. 2005 | Divoký odsun | ||
28. 6. 2005 | Odsun po šedesáti letech | Přemysl Janýr | |
10. 6. 2005 | Europoslanci za ODS změnili názor | Štěpán Kotrba | |
24. 8. 2004 | Štrbský protokol - "polozabudnutý" dokument | Vladimír Draxler | |
20. 8. 2004 | Benešovy dekrety potvrzuje Charta OSN | Jiří Šoler | |
18. 8. 2004 | Benešovy dekrety: Proč se pořád omlouvat? | ||
18. 8. 2004 | Vyhánění Němců II. | ||
18. 8. 2004 | Pehe a odsuny | František Nepil | |
17. 8. 2004 | A co vyhánění Němců? | ||
1. 6. 2004 | 120. výročí od narození Edvarda Beneše | Lubomír Zaorálek | |
31. 5. 2004 | Setkání sudetských Němců: Uznat odsun jako křivdu | ||
26. 5. 2004 | Češi a Němci: sporná minulost | Jan Baláč | |
26. 4. 2004 | Forcible deportation of the Sudeten Germans | ||
10. 3. 2004 | Kdyby Beneš viděl, jak to válčíte vy, asi by mu bylo špatně |