28. 6. 2005
Šéfové bank dělají z českých zákazníků idioty - v Británii občan bance neplatí ŽÁDNÉ poplatkyMinulý týden poskytl Právu rozhovor André Bergen, generální ředitel belgické banky KBC - jinak majitel ČSOB. Snažil se vysvětlit politiku bank a zdůvodnit vysoké poplatky za vedení účtu a bankovní operace. Tato situace se samozřejmě nelíbí klientům bank a přestala se líbit i státním orgánům, které začaly banky vyšetřovat pro podezření z kartelové dohody. Já osobně si nemyslím, že došlo k nějaké konkrétní dohodě. To jenom banky zkouší, co všechno vydržíme. A protože se nemůžeme bránit, nic jim nebrání v neustálém zvyšování poplatků. Za posledních 10 let se poplatky zvýšily několikrát. Poplatek za vedení účtu se zvýšil za tu dobu asi na šestinásobek. Pozn. JČ: Banky v České republice zcela jasně zneužívají uzavřeného trhu tím, že zákazníkům opravdu kartelově účtují nehorázné poplatky. Ve většině bank ve Velké Británii neplatí občan za vedení konta ani za placení účtů převodem vůbec žádný poplatek, pokud jeho účet zůstává v plusu. Banka vydělává přece už jen tím, že může disponovat zákazníkovými penězi! Řešením by snad bylo, kdyby bylo možné, aby začali čeští občané pro bankovní služby využívat - třeba přes internet - bank v zahraničí. Jinou možností je, aby vláda informační kampaní - informacemi o tom, jak to chodí např. v bankovnictví ve Velké Británii - banky v ČR u zákazníků řádně zostudila jako vydřiduchy. |
Josef Vít pokračuje: Poplatky jsou v ČR větší než v jejich mateřských firmách. Pan generální se ani nesnažil zastřít skutečný stav věcí. Jak řekl, protože si ukládáme málo peněz, musí se banky zahojit na poplatcích. Zisky akcionářů jsou důležitější než spokojenost klienta. A zisky bank jsou enormní. Třeba Česká spořitelna ve vlastnictví Erste bank. Rakouské Erste bank se investice do České spořitelny zaplatila za dva roky. A od té doby přináší zisk cca 7 miliard ročně. To není špatný kšeft, akcionáři jásají. Kdo pláče, jsou klienti. Politiku bank se snažil vysvětlit pan generální na příkladu. Řekl nám, že nechápe lidi v Česku, kterým se nelíbí vysoké poplatky v bankách. "Lidé nechtějí rozumět, proč by měli platit za to, když bance svěřují své peníze. Když ale svěří svůj vůz autoopravně, už jim placení za "jejich vlastní auto" divné nepřipadá" - konec citátu. Tak nevím, jestli nás nepovažuje pan generální ředitel za prosťáčky. Pane generální řediteli, kdyby majitel autoopravny používal můj vůz k provozování taxislužby, tak bych také protestoval. A myslím si, že ani vám by se to nelíbilo. Pane generální řediteli, vy si necháte zaplatit provoz banky poplatky a naše peníze používáte k tvorbě vašich zisků. Naše peníze půjčujete za 11% úrok a nám milostivě dáte úrok sotva 0,2 až 0,5%. Vám se možná takové kšefty líbí, ale nám ne Pan generální ředitel si velmi pochvaloval konkurenční prostředí u nás. Kdo bude příliš drahý, neuspěje. Neříká však, co mají lidi dělat, když jsou drahé všechny banky. Podle něho by nebylo moudré omezovat dolní nebo horní hranici poplatků, protože by to ohrozilo konkurenci. Jestli pan ředitel říká konkurence tomu, když se banky předhánějí, která má vyšší poplatky, tak nevím. Ale konkurence je dobrá věc. Myslím si, že taková konkurence by problém vyřešila. Nejlepší konkurence by byla česká státní banka bez poplatků a se slušným úrokem. Banka, pro kterou by nebyl prioritou zisk, ale služba klientům. Zisky takové banky by byly sice určitě menší, ale jistě by neprodělávala. Víte, pane generální řediteli, my jsme zhýčkáni komunisty. Za komunistů jsme neplatili žádné poplatky, minimální úrok byl 2% a při výpovědní lhůtě 4%. Domnívám se pane řediteli, že z těch 11%, za které půjčujete naše (to nejsou vaše) peníze, bychom měli dostat větší díl než půl procenta. To se to taxikaří s cizím autem, že pane generální? |