21. 6. 2005
Jak zastavit zadlužováníRůst vládního dluhu a jeho skryté formy nás nutí k zamyšlení a k zodpovězení otázky, jak dlouho je ještě možné se zadlužovat. Podíváme-li se na země EU a na poměr vládního dluhu k HDP v těchto zemích, můžeme si říci, že ještě minimálně dvě až tři volební období může stát hospodařit tak, jak nemůže hospodařit žádná rodina -- tedy nevyrovnaně. Z dlouhodobého nesouladu příjmů a výdajů veřejných rozpočtů si vládní politici nedělají těžkou hlavu a krmí nás keynesiánskými historkami o výhodách zadlužování. |
Blíží se volby do sněmovny a tak se voliči mohou připravit na sérii populárních opatření jakými je např. předvolební tisícovka důchodcům, slib zvýšení platů policistů, představení radikálních "akčních plánů", které mají "nastartovat hospodářský růst" apod. Bezedné veřejné rozpočty se můžou těšit na pořádné vypláchnutí, po kterém se nesoulad mezi příjmy a výdaji ještě prohloubí. Jak docílit toho, aby se politici nepouštěli do předvolebního rozdávání peněz, které předtím vezmou z kapes daňových poplatníků? Jak docílit toho, aby politici narazili na tvrdé rozpočtové omezení? S odpovědí na tuto otázku přišel v minulém století F. A. Hayek, který ve svém díle Ústava svobody volá po zakotvení vyrovnanosti veřejných rozpočtů v samotné ústavě státu. V ústavě by mělo být zakotveno, že deficity veřejných rozpočtů jsou nezákonné a také by v ní měly být zakotveny sankce za porušení rozpočtové disciplíny. Hayekova myšlenka je dnes vysoce aktuální. Bujení veřejného sektoru doprovázené rostoucími výdaji veřejných rozpočtů, zvyšováním počtu státních zaměstnanců, nesmyslnými investicemi, které jsou financovány rozpočtovými deficity, schvalování nových vyhlášek a regulací, které vedou k politizaci sféry podnikání, jsou průvodními jevy budoucího hospodářského marasmu, který bude doprovázen tvrdým přistáním. Autor je člen finančního výboru Zastupitelstva Královéhradeckého kraje (za Evropské demokraty) |