15. 6. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 6. 2005

Orwellovská vize

Po více než patnácti letech obnovila televize BBC svůj klasický sci-fi seriál Dr. Who. Používá nyní vynikající scénáristy a skutečně nejmodernější, pozoruhodně realistické efekty z oblasti počítačové grafiky. Výsledkem jsou napínavé filmy často docela s vážnějším, metaforickým vyzněním, zabývající se nezřídka zásadními etickými otázkami života i společnosti.

Dr. Who je vlastně odrůdou amerického Supermana, i když mi není jasné, co vzniklo dřív; v Británii má tento pořad tradici už od začátku šedesátých let. Dr. Who cestuje časem a prostorem ve vesmíru, obyčejně za doprovodu pozemšťanky, a napravuje Zlo.

Nejnovější pokračování seriálu Dr. Who vytvořilo děsivou verzi budoucnosti. Příběh se odehrával v Británii někdy kolem roku 2300. V té době byl už veškerý život společnosti zcela soustředěn výlučně na populární televizní kvízy a pořady "reality television". Všechny populární televizní programy, jak je dnes dobře známe a jak je kupují televize v mnoha zemích světa, tu byly zastoupeny. SuperStar! Velký bratr! Jste nejslabší, máte padáka! Anne Robinsonová, britská celebrita, známá na obou stranách Atlantiku, uváděla i futuristickou verzi tohoto pořadu. Drobným rozdílem bylo, že ve verzi pořadu "Jste nejslabší, máte padáka!" z roku 2300 byla Anne Robinsonová robot - a soutěžící, kteří prohráli, neopouštěli prostě jen televizní studio, jak je to ve zvyku dnes, ale byli na pódiu rovnou zlikvidováni: tvář robota-Anne Robinsonové se proměnila v laserové dělo, které neúspěšného soutěžícího roztříštilo ve spršku žhavých jisker. Postupně vyšlo během příběhu najevo, že těmito televizními pořady je zotročen celý národ a že myšlenková policie pro účast v nich unáší jednotlivé občany, kteří jsou pak násilím nucení před očima milionů v televizním studiu soutěžit o holý život. Celý národ takové zápasy (zároveň se simultánně vysílalo více než 500 soutěží) sledoval se zatajeným dechem.

Na britské televizi se mi líbí, že dosud úplně nepřišla o schopnost kritické sebereflexe. Ta většinou chybí českým médiím. Stačí například jen číst sebechvalné tiskové zprávy, které o sobě vydává Česká televize. To, co česká média zveřejňují, se v podstatě rovná jen vlastnímu self-promotion. Jednotlivé české deníky mezi sebou uzavřely neformální a nepsanou dohodu, že se navzájem nebudou kritizovat. Editoři vám obyčejně nedovolí, abyste se v článku zmínili kriticky o nějakém textu či argumentu, publikovaném v jiném listě: "Kdybychom něco takového otiskli, konkurence by se nám pomstila a kritizovala by zase nás, a vyvolali bychom tím obchodní válku." A proč ne? Proč nemůžeme mít v médiích kritiku jiných médií? Proč musí existovat kartel mediálních spiklenců, kteří spolu všichni, jak se zdá spolupracují? Byli jste někdy svědky, že se by Česká televize anebo komerční televizní stanice ve vysílání oteřeně posmívaly svým vlastním televizním pořadům? O co by stoupla jejich pověst, kdyby k tomu našly odvahu! [Tele-Tele není parodií televize na sebe sama, to je prezentace duševního obzoru scénáristy]

Monolitní, šťastný konsensus v českých médiích o tom "jak dobrou práci vlastně děláme" tak trochu připomíná komunistickou totalitu z období tzv. "normalizace". Samozřejmě jej dnes posilují ještě i komerční zájmy.

Proč tak málo lidí řekne v médiích veřejně, že televizní projekty jako Největší Čech anebo SuperStar jsou stereotypní, primitivní, zjednodušující a pravděpodobně pro duši národa asi tak destruktivní, jako kdyby byli neúspěšní soutěžící v závěru pořadu rovnou zabíjeni. V žádném případě se nezastávám toho, že by tyto pořady měly být zrušeny nebo snad zakázány - proč se ale o nich skoro vůbec nevede žádná kritická debata? Televize BBC svou orwellovskou vizí o známých dnešních televizních pořadech vyvolala vůči nim u diváků - myslím oprávněně - v podstatě děs.

                 
Obsah vydání       15. 6. 2005
15. 6. 2005 Microsoft pomáhá čínským úřadům cenzurovat internet
15. 6. 2005 Budoucnost Čechů ve třetím tisíciletí Milan  Černý
15. 6. 2005 Západ má v Africe střet zájmů
15. 6. 2005 Orwellovská vize Jan  Čulík
15. 6. 2005 Čím ochočit kamiony Jiří  Kofránek
15. 6. 2005 Ratifikace, kampaň a volby Oskar  Krejčí
15. 6. 2005 Kouření a obezita způsobují předčasné stárnutí
15. 6. 2005 Konzumace masa způsobuje rakovinu
15. 6. 2005 Michael  Marčák
15. 6. 2005 Proč skutečnosti utajovat? Dagmar  Seibertová
15. 6. 2005 Máme právo na zdravé životní prostředí? Pavel  Juránek
15. 6. 2005 Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí Josef  Vít
14. 6. 2005 Milující péče otcovského vůdce - uprostřed harému
14. 6. 2005 Britské listy: Průběžný stav financí
14. 6. 2005 Tri bájky Ivan  Žucha
14. 6. 2005 Obraz Alex  Koenigsmark
14. 6. 2005 Slovensko: Minimálny štát a dôchodková "reforma" Ivan  Lesay, Miroslav  Spišák
22. 11. 2003 Adresy redakce
8. 6. 2005 Hospodaření OSBL za květen 2005

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
15. 6. 2005 Orwellovská vize Jan  Čulík
10. 6. 2005 Svět vydává bilion dolarů na zbrojení   
10. 6. 2005 Příčinou evropské krize je euro   
10. 6. 2005 Británie zavede placení za jízdu autem do pěti let   
9. 6. 2005 Reakce na článek pana Kechlibara: "Japonci jsou agresivní" Antonín  Líman
9. 6. 2005 Milióny dolárov "nezávislým" inštitútom Eduard  Chmelár
9. 6. 2005 Americká vláda ustoupila tabákovým koncernům   
8. 6. 2005 Bush odmítl kjótský protokol pod vlivem ropné společnosti Exxon   
6. 6. 2005 Rebelie kmánů   
6. 6. 2005 Pozice mrtvého brouka v časech globalizace Milan  Černý
5. 6. 2005 Vzkazuje vám Jeremy Paxman Jan  Čulík
3. 6. 2005 Vždyť přece létat časem je krásné Tomáš  Koloc
3. 6. 2005 Azyl a království Alex  Koenigsmark
3. 6. 2005 O čem právě hlasuji/eme... Vladimír  Rott
3. 6. 2005 Je útlak plodný? Kvete umění při útlaku jinak? Jan  Čulík