2. 3. 2005
Pravda dějinMarx "byl masový vrah"?Jen krátce. Boris Cvek si asi neuvědomuje, že si protiřečí. To ale není otázka poměru k ideologiím nebo k jejich společenskému zneužití, to je otázka důkladnosti myšlení. |
Já pochopitelně uznávám, že Kristus není masový vrah; moje reakce taky nebyla namířena proti křesťanství. Pokud ale budeme uvažovat s v takové kauzalitě, jako Boris Cvek, který uvedl Hegela do příčinného vztahu s totalitními ideologiemi a s oběťmi totalitních režimů, nemůžeme než obvinit Krista ze zodpovědnosti za celé civilizace zničené pod jeho jménem. Podle této kauzality můžeme dále činit zodpovědnými Nietzscheho a Schopehauera, kteří byli nacisty hojně citováni, nebo Marxe, jak to učinil jeden český spisovatel, když se na stránkách Lidových novin zhrozil, že se Marx umístil tak vysoko v soutěži Největší Němec. Vždyť to byl přece masový vrah, soudí zcela vážně literát. A proč neobvinit třeba Comta, když předestřel vědeckou epochu dějin a věda přece, jak říká Boris Cvek, hraje v případě obou ideologií velkou roli. Otázku kauzality v případě totalitních režimů není možné tak hrubě redukovat. To není žádné zbytečné plácání, ale požadavek na snahu o pochopení širších souvislostí a ne vytvářet pravdu na základě volně vyňatých faktů. Jistě, mezi Hegelovou filosofií a dialektickou ideologií komunismu je přímý vztah, navozený je ale Marxem. Přesto ani jednoho nemůžeme obviňovat z hrůz, které se udály v následujícím století. Filosofie a její myšlenky jsou korelátem své doby, jsou s ní přímo spjaty a nelze od nich očekávat, že mohou nést odpovědnost za to, jakým způsobem budou pochopeny a interpretovány. Vytvářet ale na základě toho zjednodušující vztahové soudy, protože stejně, jako Boris Cvek říká, že Hegel zapříčinil komunismus a nacismus, stejně lze argumentovat i opačně, tedy, že s těmito ideologiemi nemá vůbec nic společného. Boris Cvek by měl svou obžalobu rozšířit natolik, aby jeho domněnky nebyly postaveny na volných asociacích. Třeba by měl obvinit západní civilizaci, že vytvořila podmínky pro to, aby mohl Hegel postulovat dialektiku Ducha, která ostatně vůbec nevrcholila v Prusku, jak se domnívá Boris Cvek. Hegel je zde představován jako ten, kdo dal člověku moc rozhodnout o dějinách, ale ve skutečnosti musela jeho filosofie projít tolika zvraty, než mohla být označena za příčinu komunismu. Zároveň sama není ani počátkem tohoto způsobu myšlení, je jen jednou z posloupností -- nebýt víry v konečnost dějin, což je čistě náboženská kategorie pocházející z východu, stejně jako nacistická symbolika. Ale to je zase jen další volná asociace. |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
2. 3. 2005 | Pravda dějin | Bohumil Kartous | |
2. 3. 2005 | Občanskou aktivitou proti utrpení | Karel Dolejší | |
2. 3. 2005 | Bratislavský summit - studený mír nenastal | Oskar Krejčí | |
1. 3. 2005 | Světová obchodní organizace: 10 let existence a úvahy jak dál | Oldřich Průša | |
1. 3. 2005 | Bordel a jeho doména | Štěpán Kotrba | |
1. 3. 2005 | O životním partnerství a ženské revoltě | Zdena Bratršovská, František Hrdlička | |
1. 3. 2005 | Příčinou vládní krize není spiknutí médií | Milan Černý | |
28. 2. 2005 | Bůhví v Lucerna Music Baru | Claudia Just | |
28. 2. 2005 | Špatný zákon omezuje svobodu projevu | ||
28. 2. 2005 | Mojšeho funus | Filip Sklenář | |
28. 2. 2005 | Modernita je iluze, že žijeme v současnosti | Martin Škabraha | |
28. 2. 2005 | Havlova blbá nálada mezi námi? | Karel Sýkora | |
28. 2. 2005 | Není oheň, jako oheň, aneb co potěší slušného občana | Bushka Bryndová | |
28. 2. 2005 | Bitva o zrno... | Ladislav Žák |