2. 3. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 3. 2005

Pravda dějin

Marx "byl masový vrah"?

Jen krátce. Boris Cvek si asi neuvědomuje, že si protiřečí. To ale není otázka poměru k ideologiím nebo k jejich společenskému zneužití, to je otázka důkladnosti myšlení.

Já pochopitelně uznávám, že Kristus není masový vrah; moje reakce taky nebyla namířena proti křesťanství. Pokud ale budeme uvažovat s v takové kauzalitě, jako Boris Cvek, který uvedl Hegela do příčinného vztahu s totalitními ideologiemi a s oběťmi totalitních režimů, nemůžeme než obvinit Krista ze zodpovědnosti za celé civilizace zničené pod jeho jménem.

Podle této kauzality můžeme dále činit zodpovědnými Nietzscheho a Schopehauera, kteří byli nacisty hojně citováni, nebo Marxe, jak to učinil jeden český spisovatel, když se na stránkách Lidových novin zhrozil, že se Marx umístil tak vysoko v soutěži Největší Němec. Vždyť to byl přece masový vrah, soudí zcela vážně literát.

A proč neobvinit třeba Comta, když předestřel vědeckou epochu dějin a věda přece, jak říká Boris Cvek, hraje v případě obou ideologií velkou roli.

Otázku kauzality v případě totalitních režimů není možné tak hrubě redukovat. To není žádné zbytečné plácání, ale požadavek na snahu o pochopení širších souvislostí a ne vytvářet pravdu na základě volně vyňatých faktů. Jistě, mezi Hegelovou filosofií a dialektickou ideologií komunismu je přímý vztah, navozený je ale Marxem. Přesto ani jednoho nemůžeme obviňovat z hrůz, které se udály v následujícím století.

Filosofie a její myšlenky jsou korelátem své doby, jsou s ní přímo spjaty a nelze od nich očekávat, že mohou nést odpovědnost za to, jakým způsobem budou pochopeny a interpretovány. Vytvářet ale na základě toho zjednodušující vztahové soudy, protože stejně, jako Boris Cvek říká, že Hegel zapříčinil komunismus a nacismus, stejně lze argumentovat i opačně, tedy, že s těmito ideologiemi nemá vůbec nic společného.

Boris Cvek by měl svou obžalobu rozšířit natolik, aby jeho domněnky nebyly postaveny na volných asociacích. Třeba by měl obvinit západní civilizaci, že vytvořila podmínky pro to, aby mohl Hegel postulovat dialektiku Ducha, která ostatně vůbec nevrcholila v Prusku, jak se domnívá Boris Cvek. Hegel je zde představován jako ten, kdo dal člověku moc rozhodnout o dějinách, ale ve skutečnosti musela jeho filosofie projít tolika zvraty, než mohla být označena za příčinu komunismu. Zároveň sama není ani počátkem tohoto způsobu myšlení, je jen jednou z posloupností -- nebýt víry v konečnost dějin, což je čistě náboženská kategorie pocházející z východu, stejně jako nacistická symbolika. Ale to je zase jen další volná asociace.

                 
Obsah vydání       2. 3. 2005
2. 3. 2005 Petr Partyk byl za verbální "trestný čin" odsouzen do vězení
2. 3. 2005 Středeční kanalizovaný protest na vládě Miloslav  Zima
2. 3. 2005 Británie: BBC bude financována z koncesionářského poplatku dalších deset let
2. 3. 2005 Stávají se Literární noviny frakčním stranickým časopisem? Jan  Čulík
1. 3. 2005 Stanou se Literárky věstníkem doktrinářského křídla Zelených kolem Jakuba Patočky?
2. 3. 2005 Michael  Marčák
2. 3. 2005 Británie: Jak mohou poslanci řádně zastupovat voliče, když je platí soukromé firmy?
2. 3. 2005 Británie: Muslimka smí chodit do školy v dlouhých islámských šatech
2. 3. 2005 Rada guvernérů BBC má být zrušena
2. 3. 2005 Občanskou aktivitou proti utrpení Karel  Dolejší
2. 3. 2005 Bratislavský summit - studený mír nenastal Oskar  Krejčí
2. 3. 2005 O fenoménu autorské spolupráce Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
2. 3. 2005 Británie kupuje látku proti ptačí chřipce
2. 3. 2005 Michael  Marčák
2. 3. 2005 Poválečné Německo nevybudovali gastarbeitři Tomáš  Krček
2. 3. 2005 Nakonec víc než pár slov o modernitě a komunismu Boris  Cvek
2. 3. 2005 Pravda dějin Bohumil  Kartous
2. 3. 2005 Michael  Marčák
2. 3. 2005 Usáma není bojovník za svobodu Filip  Sklenář
2. 3. 2005 Globalizace odporu proti civilizačnímu vylučování Štěpán  Kotrba
1. 3. 2005 Amerika sama: neokonzervativci a globální řád Greg  Evans
2. 3. 2005 Až bude opravdu zle, demokracie si svého zachránce najde
1. 3. 2005 Bordel a jeho doména Štěpán  Kotrba
1. 3. 2005 Co je kuplířství
2. 3. 2005 Moc nočních můr na Ostravské univerzitě
1. 3. 2005 Jednoho večera mezi Obecním domem a Václavákem Miloš  Dokulil
11. 2. 2005 Chcete studovat v Británii pro získání titulu PhD v oblasti středoevropských studií?
13. 2. 2005 Hospodaření OSBL za leden 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
2. 3. 2005 Pravda dějin Bohumil  Kartous
2. 3. 2005 Občanskou aktivitou proti utrpení Karel  Dolejší
2. 3. 2005 Bratislavský summit - studený mír nenastal Oskar  Krejčí
1. 3. 2005 Světová obchodní organizace: 10 let existence a úvahy jak dál Oldřich  Průša
1. 3. 2005 Bordel a jeho doména Štěpán  Kotrba
1. 3. 2005 O životním partnerství a ženské revoltě Zdena  Bratršovská, František Hrdlička
1. 3. 2005 Příčinou vládní krize není spiknutí médií Milan  Černý
28. 2. 2005 Bůhví v Lucerna Music Baru Claudia  Just
28. 2. 2005 Špatný zákon omezuje svobodu projevu   
28. 2. 2005 Mojšeho funus Filip  Sklenář
28. 2. 2005 Modernita je iluze, že žijeme v současnosti Martin  Škabraha
28. 2. 2005 Havlova blbá nálada mezi námi? Karel  Sýkora
28. 2. 2005 Není oheň, jako oheň, aneb co potěší slušného občana Bushka  Bryndová
28. 2. 2005 Bitva o zrno... Ladislav  Žák