26. 1. 2005
Kluci nečtouZ nejnovějšího amerického výzkumu vyplývá - a v USA kolem toho také vznikla znepokojená debata - že ve Spojených státech dochází v současnosti k vážnému úpadku literární kultury. Američané přestávají číst - a týká se to dospělých osob každého věku, všech ras, všech příjmových kategorií, všech vzdělávacích úrovní a všech regionů. Nyní však poukazuje deník Washington Post na to, že si komentátoři dosud nepovšimli jedné nesmírně závažné věci. V letech 1992 - 2002 došlo totiž k vzniku podstatného rozdílu mezi pohlavími. Počet mladých Američanek, které čtou knihy, za toto desetiletí poklesl z 63 na 59 procent, kdežto počet mladých mužů - Američanů, kteří čtou, poklesl drasticky z 55 na 43 procent. |
V americké kultuře vždycky tradičně víc četly ženy, píše list. Avšak nyní se to rychle začíná stávat rozlišovacím rysem pohlaví. Dívky čtou, kluci nečtou. JIný americký průzkum zjistil loni v září, že v průměru čtou američtí mladí muži a ženy ve volném čase osm minut denně. Ale tato rovnost je zavádějící, protože mladí muži mají v Americe o celých 56 minut denně více volného času než ženy. Muži mají denně asi 6 hodin volného času, ženy pět. Z nejnovějších průzkumů také vyplývá, že děti - ani kluci, ani holky, nemají zájem o knihy, které se zabývají nějakým "problémem". Děti nezajímají knihy o tom, jak lze reformovat společnost či sebe. Kluci nejraději čtou dobrodružné příběhy, příběhy o válce, o sportu a historickou literaturu faktu; dívky dávají přednost příběhům o vztazích a příběhům plným fantazie. A když mají volbu, kluci si nevybírají příběhy, v nichž hrají nějakou roli dívky, kdežto dívky si často vybírají příběhy, které se líbí i klukům. Bohužel, knihy, které dnes v Americe vycházejí, vůbec neodpovídají "mužským", "chlapeckým" preferencím. Nakladatelství se vyhýbají "mužné", "mužské" perspektivě, "mužským stereotypům", - a tak kluci nečtou. Na středních školách byla většinou kvalitní klasická literatura, kterou by kluci četli, nahrazena záměrně zjednodušenými vzdělávacími texty, novelami o dospívajících dětech a o problémech, jako je narkomanie, těhotenství mladých dívek, alkoholismus, domácí násilí, rozvodovost rodičů a šikanování ve školách. Literatura pro starší mladé lidi se zase zaměřuje na jejich etnický původ. Je velmi pravděpodobné, že právě toto způsobuje, že - kluci nečtou. Než se dostanou na střední školu, ztratí zájem o čtení o fiktivních životech, myšlenkách a pocitech dospělých lidí, jak je líčí kvalitní literatura, a už je nemotivuje napínavá zápletka k tomu, aby se prokousávali složitou slovní zásobou literárního textu. Kompletní článek v angličtině ZDE |