7. 1. 2005
Dáda využívá jen toho, že malé holčičky budou chtít vypadat stejně umakartověPřipadlo mi, že kdokoli jakkoli zkritizoval paní Patrasovou, kdokoli formuloval jasnou kritiku, co je na jejím pořadu či na zneužívání reklamy špatně, byl odsouzen, ostouzen a vysmíván hrubým způsobem. Cožpak dnes není možno svobodně říct: "Dáda Patrasová má svůj pořad pro děti založen jen na vnějších efektech, není tvůrčí a využívá jen toho, že malé holčičky budou chtít vypadat stejně umakartově jako Dáda"? Nic se v tomto pořadu netvoří, děti se neučí ani vtipné ani příjemné písničky, pouze Dáda předvede, který podle ní hit evropských hitparád rychle přezpívala.
Toto napsal do redakce jeden ze čtenářů, který se podepsal bohužel pouze jako divák, rodič a koncesionář. Škoda. Protože v demokratickém státě se za odlišný vkus nemusí nikdo stydět. Každý, kdo předstupuje před veřejnost, si musí být vědom, že jeho výkon bude posuzován a hodnocen - i ostře kriticky - těmi, jejichž vkus a nároky jsou jiné. Každý, kdo působí v médiích veřejné služby, si musí uvědomit, že rozdíl mezi privátní sférou mediálního podnikání a veřejnou službou existuje. Reflexe, otevřenost a sebekritičnost k médiím veřejné služby patří. V privátu jde o zisk, zatímco v České televizi by mělo jít a musí jít o uspokojení veřejné potřeby, veřejného zájmu. Tedy i zájmu těch, kterým Xenie nikdy k srdci nepřirostla. K těmto kritériím otevřenosti a odpovědnosti ale skrytá reklama, vzniklá jako komerční odpad veřejné služby, nepatří. I kdyby každý desetník z ní šel na sirotky. Úkolem institucí veřejné služby není ona nasládlá dobročinnost, jejich roli určuje zákon. Náklady platíme totiž my všichni, kdož jsme koncesionáři. Etika média veřejné služby musí být daleko přísnější než etika komerčního producenta. O hranici povoleného rozhoduje na základě zákona RRTV: Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, stejně jako Rada ČT a generální ředitel ČT by měli posoudit, zda uškrcený rozpočet České televize tentokráte nevedl k překročení oné pomyslné hranice etiky. Zda by "Dádě" Patrasové s jejím projektem nebylo lépe v prostředí, kde se reklamě a "hvězdám" všichni klaní. A kde peníze nesmrdí koncesionářskými poplatky, ale padají z nebe jako mana nebeská. Kde umakart nevadí, ale jsa vyleštěn, vypadá jako zlato. Odpovědnost dramaturga, režiséra a managementu studia ČT za skrytou reklamu je v tomto případě neoddiskutovatelná. Autor je členem Rady ČRo |
Autor emailu pokračuje: Když si pak koupíte videokazetu Dády, zjistíte, že každý vstup je proložen reklamou na další její aktivity, že in je jen dítě, které chodí do placeného Baby studia s Dádou, a že vlastně celý obsah, na kterém vydělá Dáda, je jen vyčerpáním toho, na co si udělala reklamu již v Kouzelných školkách, nic nového nepřináší. Srovnejte si, jak chytře dovedou pro děti tvořit Skoumalové, Svěrákové, Uhlířové, ale třeba i Nohavicové, jak vtipně dovede děti zaujmout Magda Reifová nebo Michal Nesvadba, aniž by se dětem podbízeli líbezným hlasem v princezničkovém provedení. Vůbec neberu paní Patrasové právo tvořit vlastní pořady, brát za ně peníze, ale stejně jako Přemek Podlaha by neměla mít reklamu na to, co dělá, proplacenou z veřejnoprávní televize. Že ona sama tvoří jen pokleslejší netvůrčí zábavu pro děti - to by přece nemělo být tabu, tak jako existuje literární nebo hudební kritika, mělo by existovat i právo kritizovat a srovnávat tvorbu pro děti. Kýč existuje v každém druhu tvorby, jistě má právo na existenci, jistě má i své nadšené diváky, ale pořád zůstává kýčem. Vyjádření kritizované "star" dětské zábavy Britské listy i já osobně jen uvítáme. |
"Dáda" Patrasová | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
7. 1. 2005 | Dáda Patrasová je tvrdá profesionálka | Vojtěch Fatka | |
7. 1. 2005 | Dáda využívá jen toho, že malé holčičky budou chtít vypadat stejně umakartově | Štěpán Kotrba | |
5. 1. 2005 | Dáda není dada | Bohumil Kartous | |
4. 1. 2005 | "Dáda" Patrasová škodí dětem a České televizi - dělá jí za to ČT zakázanou reklamu? | Jiří Černý |