21. 10. 2004
Myslí to upřímně -- Grossova strategie úspěchu |
Bouře ve sklenici vody utichla, media a političtí komentátoři se vyřádili a nikomu se moc nechce do hodnocení. Není přiliž ani divu. Efekt se totiž dostavil. Zcela opačný než posvěcení guruové naší politické scény předpovídali. Mírný pokles osobní popularity (ze strategického hlediska zcela nepodstatný) vyměnil předseda vlády za stabilizaci strany a její popularity. Gross s dětsky nevinou tváří rozehrál pokerovou partii a vyhrál první sehrávku. A vítězství neslaví - ví proč. Přijdou další kola. V praxi se potvrdilo, že politické body se nesbírají v Kotli ani v nedělních politických debatách. Z politiky se stalo definitivně zboží. Neprodává kvalita nebo hloubka myšlenky, ale reklama. Dobře vedená a hlavně masivní kampaň prodá cokoliv. V tomto případě značku. Supermarket - dáte si Colu, Pepsi nebo Kofolu -- ODS, ČSSD nebo KDU-ČSL. Občane vyber si - základem je a bude stejně přeslazený sirup. Energetická hodnota stejná a o vitamíny tu nejde. Pro příznivce zdravé výživy máme dietní verzi, pro některé náročnější -light variantu. O základy však už nikdy nepůjde. Skončilo období ideologických poradních sborů a odborných grémií. Nastalo období politického marketingu. Ti kdo nenakupují (nechodí k volbám) nás nezajímají. Starý politický vtip charakterizující volby (prý pouze za minulého režimu) zněl:
Víš, kdy se konaly první volby podle komunistů?
??? V ráji. Pánbůh přivedl k Adamovi Evu a řekl mu -- tak a teď si vyber. Patnáct let trvalo, než si polovina voličů uvědomila, že teď si konečně může vybrat -mezi Kofolou, Pepsi-Colou a Cocacolou. A v čem je rozdíl? Přece v obalu a v reklamním nápadu, který před naplněným regálem posune v okamžiku nákupu ruku tím správným směrem. Vítejte ve světě rozvinuté demokracie. |