28. 4. 2004
Kocourkov na druhou |
"Václav Klaus je pro mě nedůvěryhodná osoba. Stačí mi ohledně něho dvě věci: Jak privatizoval české hospodářství a jakým způsobem si nechal udělit profesorský titul," konstatoval jeden zahraniční novinář. Ani jedno Čechům, zdá se, nevadí. Národ Václava Klause miluje - asi proto, že se slušně obléká a vystupuje tak, jak si Češi představují, že "prezident má vystupovat". Závažnější věci jdou jaksi mimo... A vůbec, kdo by si pamatoval, co se dělo v první polovině devadesátých let... Jak se dočtete v rozhovoru Václava Žáka s někdejším českým ministrem průmyslu Janem Vrbou ZDE, Václav Klaus se neblaze podepsal na privatizaci kopřivnického podniku Tatra. Je tedy od něho docela podivuhodné, když nyní přijímá zrovna od tohoto města nabídku čestného občanství... :) Nebylo to ovšem bez problémů. Dřív, než Klausovi tuto poctu kopřivničtí radní nabídli, se o Klause pohádali. "Čestný občan musí pomoci rozvoji města, ale podle mých informací zamezil na začátku devadesátých let tehdy ministr financí Klaus rozjednanou fúzi Tatry s Mercedesem a poslal firmu do kupónové privatizace. Nedal tak Tatře stejnou šanci jako Škodě Mladá Boleslav. Pak přišlo propuštění celkem 7 800 lidí a úpadek," prohlásil zastupitel a senátor Jaroslav Šula (KDU-ČSL) a navrhl, aby se o udělení občanství vůbec nejednalo, napsala v pátek 23. dubna regionální mutace deníku Právo. Zastupitelé z koaličních stran argumentovali, že Šulova slova nejsou pravdivá, protože Mercedes chtěl razantně snížit stav pracovníků a v Kopřivnici opravovat jen vlastní auta. Klause se částečně zastal i občan Ivan Telařík. ,,Lidovci musejí odpouštět, tak proč ne i u Klause. Dejte prezidentovi dvě akcie Tatry, ať pomůže," navrhoval. "Pamatuji rozhovor V. Žáka s prvým polistopadovým ministrem průmyslu Vrbou, který se zmiňoval o hrách o podnik Tatra Kopřivnice v době kupónové privatizace," konstatoval v této souvislosti jeden čtenář a pokračoval: "Nemyslím si, že Vrba měl patent na rozum nebo velmi přesné informace. Spíše věřím, že všichni jsme obětí mýtů a polopravd. Rovněž si myslím, že přišla doba, aby se nějaký historik pokusil pravdu rozmotat nebo ve Vaší terminologii aproximovat." "Je to smutné a zároveň poučné, jak lidé vůbec nechápou, co znamenal Klaus právě pro Kopřivnici," napsal k tomu Václav Žák. "Podnik musel zhubnout, to je pravda. Ale by byl začleněn do největšího světového výrobce nákladních automobilů (Mercedes je skutečně větší než výrobci v USA). Měl by jasnou perspektivu. Dnes Kopřivnice živoří. A radnice jedná o udělení čestného občanství Klausovi - to je Kocourkov na druhou." Nejdůležitější pro lidi ovšem je, že Klaus dnes nechodí ve svetru. Reprezentuje, přece. Je důstojný prezident. Proto ta rozsáhlá podpora od - poněkud zchudlé - občanské veřejnosti. |