30. 3. 2004
Jemelkova hůl na kriticky štěkajícího psapolemika s reakcí Ivana Jemelky na článek Bulvarizují se česká média? Rodící se mediální teoretik Ivan Jemelka dostal zřejmě za úkol najít další hůl na dalšího psa, který se odvážil zaštěkat - tentokrát na mateřskou firmu. Našel sice něco jiného, ale pokusil se ignorovat fakt, že hůl to není a s tím "něčím" nezpůsobného psa přesto bít. Zadání však mělo znít: Bulvarizují se české deníky? |
To bylo téma původní diskuze. Jakoby u televizí bulvarizace nevadila a neměla společného jmenovatele. Jakoby nevadila bulvarizace týdeníků či "společenských časopisů". Jakoby tato bulvarizace neovlivňovala zpětně a zacykleně celý mediální prostor. Namísto mediálních analytiků, kteří by provedli důsledný rozbor bulvarizace po stránce lexikální (jazyk bulváru, větná stavba, frekvence slov, zejména přídavných jmen či jiných příznakových slovních tvarů), tak po stránce obsahové (tématický rozbor, rozdíly mezi jednotlivými médii, frekvenční analýza témat), případně kteří by analyzovali čtenářské priority v jednotlivých socioprofesních segmentech cílových skupin, případně analyzovali jazyk těchto skupin, dozvěděli jsme se pouze od nadmíru povolaných, že MfD přeci není bulvár. Přestože mediální realitu tohoto deníku vidíme denně. Vypůjčím si slova z draftu připravované výroční zprávy Českého rozhlasu za rok 2003, jejímiž autorem není žádný rozjívený levičák, ale člověk velmi uměřený a ve svém věku přirozeně moudrý. Bývalý ministr kultury za ODS Uhde. Člověk vysoké kultury jazyka i myšlení, člověk jehož konzervativismus je stejně přirozený a noblesní, jako erb na dveřích šlechtice s několikasetletým rodokmenem, jenž už nikomu nemusí dokazovat, že je šlechtic. Uhde kritizuje - a zcela po právu - příklon některých dramaturgů, zejména hudebních, k bulvarizaci i u rádií veřejné služby. Nerozlišuje, narozdíl od ideologizujícího Jemelky, zda je tato kritika mířená zprava či zleva, neodsuzuje "levý pohled", ale vymezuje - byť jen letmo - obsah komercionalizace a primitivizace i u některých pořadů ČRo, tak jak on veřejnou službu chápe. Ač možná pro Ivana Jemelku paradoxně, s konzervativním Uhdem v jeho kritice bezduché komercionalizace a bulvarizace bez výčitek svého, na levici bijícího srdce souhlasím. Stále častěji se ozývá názor, že se Český rozhlas musí smířit s tím, že jeho poslech přichází v úvahu převážně jako zážitek doprovázející nějakou činnost jinou a podstatnější. Kromě toho se nároky posluchačů zhusta soustřeďují na pořady zábavné, které mají za cíl povzbuzení dobré nálady a rozptýlení. Zřetel výchovný a vzdělávací však přesto Český rozhlas neopomíjí. ... Kromě toho Český rozhlas nedogmaticky vychází z poznání, že i pořady, jejichž poslech provází jinou posluchačovu činnost, patří do programové skladby sdělovacího prostředku veřejné služby a nezaslouží si pohrdání. ... Když se Rada Českého rozhlasu v loňském roce zamýšlela nad závěry své Zprávy o činnosti Českého rozhlasu, dospěla k závěru, který formulovala obrazně: Český rozhlas stanul podle jejího názoru na křižovatce dvou směrů. První z nich vychází z úkolů, které zákona České republiky stanovily médiu veřejné služby. Tyto úkoly spočívají jednak ve zprostředkování vyvážených informací, jednak ve zpřístupnění poznatků soudobé vědy, jednak v působení výchovném a osvětovém a konečně v přenosu a tvorbě soudobých i klasických kulturních hodnot a kvalitní zábavy. Druhý směr představuje vysílání komerčních stanic, z něhož se do Českého rozhlasu nejrůznějšími cestami přenášejí zlozvyky spočívající především v prázdném a nezávazném tlachání moderátorů, které předstírá, že povzbuzuje dobrou náladu, a v zařazování bezcenných populárně hudebních skladeb schopných svou nenáročností i podbízivostí pokleslému vkusu obloudit méně znalého posluchače. Ano, chci tím říci, že mi v diskuzním panelu o bulvarizaci chyběl člověk Uhdeho formátu. Chyběl mi opravdu konzervativní pohled moudrého muže, který nepředstírá okouzlenost módností témat či jejich zpracováním, neskrývá se za postmoderní rozostřenost mediální "reality"... Chyběl mi pohled hledající kontinuitu času a prověřenost kvality. Chyběl mi pohled člověka, na stávající produkci a mediální moci deníků nezainteresovného, který není a nepotřebuje už být loajální k nikomu jinému, než ke své pověsti a ví, kterou vinu lze ještě odpustit, a kterou už nikoliv. Oproti tomu mi přebývalo množství tržních komsomolců, kteří obsah slova konzervativní či pravicový pouze znečitelňují, a mezi němiž se evidentně Milan šmíd cítil osamělý. Možná mám na samotná Česká média příliš velké nároky. Potíž je, že během jediného dne (29. 3. 2004) dokáží ze 46 monitorovaných článků 6 věnovat bulvární soutěži SuperStar, 20 skrytých komerčních selfpromo či přímo PR zpráv. Jen málo z nich je ale jako "tisková zpráva" samotnou redakcí označeno. Informace zhusta neobjektivní a nevyvážené se mísí s těmi ostatními v postmoderní gulášovitý mediální infotainment, kterým se krmí po ránu u kávy i mnozí novináři. A ti berou Česká média jako seriózní oborový zdroj informací. Možná i to je tak správně. Pokud ani oni sami už nenajdou schopnost odlišit "zrno od plev", nebude je znepokojovat sklon k téže bulvarizaci v jejich denících, stejně jako tento nešvar nechal při panelové diskuzi klidným i zástupce šéfredaktora MfD. Nakonec si zvyknou i čtenáři / diváci / posluchači a přestane jim vadit už cokoliv. A to bude vítězství Českých médií nad českými médii... Prý existuje úsloví, že novinář je ten, který oddělí zrno od plev a otiskne plevy... Řekl to francouzský premiér Georges Benjamin Clemenceau. Je to pravda? Prý pronesl i další sentence - napříkald, že mladí konzervativci jsou hlupáci, staří revolucionáři pitomci a válka je řada katastrof, která končí vítězstvím. |