15. 1. 2004
Jak reklamovat zboží z Electrocity?Kdo vloni nakupoval v řetězci obchodů s elektronikou Electrocity, může mít problém s uplatněním záruční opravy nebo reklamace. Hned po Vánocích se totiž ve výlohách prodejen objevilo sdělení o probíhající inventuře. Vzápětí firma přiznala, že končí s maloobchodním prodejem. Podle posledních informací její závazky vůči zákazníkům převzaly jednak záruční servisy, jednak společnost Datart. Jenže ne vše, čím se uplatnění reklamace v této souvislosti podmiňuje, je v souladu s platným zákonem. |
Hodný DatartPůvodně svazácká firma, která odstartovala svoji činnost krátce po pádu bývalého režimu, už několik hodin po ohlášeném krachu Electrocity oznámila, že bude spotřebitelům poskytovat pomoc při řešení otázek spojených s reklamacemi spotřebičů zakoupených v uvedeném řetězci. Osmého ledna 2004 Datart uveřejnil v tiskové zprávě podmínky pro vyřizování reklamací bývalých zákazníků padlého konkurenta. Požadují, aby spotřebitel přinesl záruční list potvrzený prodejcem a doklad o platbě. V případech zákonného nároku na vrácení kupní ceny si Datart myje ruce. Zákazníci se mají obrátit na servisní centrum dovozce příslušného výrobku. O obou požadavcích tvrdí, že je vyžaduje zákon. Není to pravda. Vyčůraný Datart"Zákon ukládá spotřebiteli pouze povinnost prokázat nákup zboží." komentuje požadavky Datartu Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitele. O potvrzených záručních listech totiž zákon nic neříká. Sporné je i tvrzení, že v případech zákonného nároku na vrácení kupní ceny se zákazníci budou muset obrátit na servisní centrum dovozce příslušného výrobku. "Dovozce ze zákona není povinen řešit reklamace spotřebitelů." tvrdí Picková. Je tedy otázka, do jaké míry fakticky společnost Datart závazky převzala. Navíc doplňující informace spotřebitelům nabízí na běžné telefonní lince, čímž dále zvýší náklady nezbytně nutné k vyřízení reklamace. Spotřebitelé se mohou informovat na místně příslušném regionálním živnostenském úřadě, kde by se měli přesně dozvědět, kdo opravdu a jak převzal závazky po Electrocity. V Zákoně o ochraně spotřebitele je totiž stanoveno, že pokud provozovna ukončí činnost, je o tom majitel povinen informovat příslušný živnostenský úřad. A musí uvést kde lze vypořádat případné závazky. Za nedodržení této povinnosti hrozí podniku miliónová pokuta. |