15. 1. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 1. 2004

Způsobuje porušování rychlostních omezení na silnicích smrt lidí?

Policie ČR právě informovala, že loni zahynulo na českých silnicích zahynulo 1319 osob. Česká policie si neví příliš rady, jak tomuto masakrování zamezit. Ve Velké Británii umírá ročně na silnicích 3600 osob. Potíž je, že Británie má šestkrát víc obyvatel než Česká republika, na 10 milionů obyvatel tedy v Británii na silnicích umírá "jen" 600 osob ročně. I to je však hodně. V Británii se nyní rozpoutala velká kontroverze o tom, zda je přípustné, aby byli řidiči, kteří nedodržují předepsanou rychlost, "terorizováni" rychlostními policejními kamerami.

Od začátku devadesátých let a velmi hojně pak od poloviny devadesátých let využívají britské komunální úřady spolu s britskou policií tzv. speed cameras automatických, na kraji silnice trvale umístěných fotografických aparátů. Ty vyfotografují každé vozidlo, které výrazněji překročí rychlostní limit. Ten je v Británii na dálnicích 70 mil za hodinu (cca 113 km/h) a na silnicích první třídy 60 mil za hodinu (90 km/h).

V současnosti vznikla v Británii v této věci silná kontroverze - i když 85 procent Britů je přesvědčeno, že tyto policejní kamery zachraňují životy, silná automobilistická lobby požaduje, aby byly zrušeny - někteří řidiči si chtějí jezdit, jak rychle oni sami uznají za vhodné. Některé deníky a Konzervativní strana obviňují labouristickou vládu, že vybíráním pokut za rychlou jízdu jen uvalují na řidiče další daně.

Tento týden rozzuřil britský ministr vnitra většinu britského tisku proto, že se rozhodl, že zvýší fixní pokutu za porušování rychlostního limitu o částky ve výši dalších 5 - 30 liber a bude z toho financovat odškodné obětem trestných činů a pozůstalým po obětech automobilových nehod. Proč by to měli financovat automobilisté? zuří britský tisk. V Británii jste jako automobilista vystaven pravděpodobnosti 1:200, že zemřete na silnici "brutální a strašlivou smrtí". (V ČR je to tedy pravděpodobnost 1:100.)

K tomu vyjímáme z komentáře Polly Toynbee v deníku Guardian:

Silnice jsou největším usmrcovatelem dětí ve věku od 12 do 16 let. Na britských silnicích umírá každoročně 3600 osob. Srovnejme to s pouhými 800 lidmi, kteří celosvětově zemřeli na chorobu SARS. To vyvolalo globální paniku a hospodářské potíže. Nehody na silnicích nejsou způsobovány Pánembohem, je to hrůza, kterou páchají lidé a kterou vlády mají schopnost a povinnost omezit. V Británii je tato politika Labouristické vlády velmi úspěšná - je to jediná úspěšná labouristická politika v sektoru dopravy. Vládní cíl omezit počet mrtvých a raněných na britských silnicích do roku 2010 o 40 procent byl už do roku 2002 splněn na třicet procent. Také byl daleko dříve, než se očekávalo, ze dvou třetin splněn cíl omezit počet dětí, umírajících na silnicích o 50 procent.

Avšak smrt na silnicích lidi jaksi neděsí. Nikdy se to nestalo zájmem politiků, srovnáme-li to s geneticky modifikovanými potravinami, nemocí šílených krav či rakovinou. Je také zajímavé, jak málo děsí ono drcení částí lidského těla na vozovkách právě ty noviny, které tak rády straší své čtenáře.

Komentátoři obhajují právo bohabojných středostavovských řidičů jezdit v noci na rovné prázdné silnici, jak rychle oni sami chtějí. Přitom 42 procent lidí umírá na britských silnicích právě v noci. Každoročně zahyne na britských silnicích 200 dětí. Není to moc, že - ale vysvětlete to všem jejich jednotlivým rodičům...

Je nepopiratelné, že čím rychleji řidiči jezdí, tím častěji dochází k dopravním nehodám a tím více lidí na silnicích umírá. Chodec, do něhož narazí auto rychlostí 30 km/h, má devadesátiprocentní šanci, že přežije. Při rychlosti 50 km/h šance na přežití klesá na padesát procent a pak to jde už rychle dolů: při rychlosti 70 km/h má chodec, do něhož narazilo auto, šanci, že přežije, už jen 10 procent.

Porušil alespoň jednou rychlostní omezení na silnicích každý britský řidič? Jistě. Měli bychom být za to trestáni? Určitě. Znamená to, že když je takový řidič chycen, že příště už bude jezdit pomaleji? Ano. Policejní fotografické kamery snížily počet mrtvých na britských silnicích o 35 procent.

Celý článek v angličtině ZDE
                 
Obsah vydání       15. 1. 2004
15. 1. 2004 Způsobuje porušování rychlostních omezení na silnicích smrt lidí? Jan  Čulík
15. 1. 2004 Do Londýna přiletěl z Washingtonu muž "podezřelý z terorismu"
15. 1. 2004 Mobilní telefony asi "nejsou nebezpečné", avšak vědci požadují další zkoumání
15. 1. 2004 Jak reklamovat zboží z Electrocity? Radek  Mokrý
15. 1. 2004 Inteligentní a umělý prostor náboženství Martin  Škapík
15. 1. 2004 Jiří Janeček se omlouvá za pořady ČT, kritické vůči Sazce
15. 1. 2004 Aféra Davida Kellyho v Británii Jan  Čulík
15. 1. 2004 Bláboly levicového mainstreamu činí stanici ČRo 6 zbytečnou
8. 1. 2004 Bohužel, nic není zadarmo
10. 1. 2004 Dáme to dohromady?
15. 1. 2004 Polská sabotáž Petr  Jánský
15. 1. 2004 O tom, že Bush "nevyhrál prezidentské volby"
15. 1. 2004 Říkejte mi lži
15. 1. 2004 Námluvy Heleny Růžičkové a KSČM David  Hertl
15. 1. 2004 Když bude líp, tak úroky z dluhů uplatíme Michal  Rusek
15. 1. 2004 Jaký význam mají výzkumy veřejného mínění? Antonín  Hrbek
15. 1. 2004 Objednávka pizzy v roce 2015 Vladimír  Janda
15. 1. 2004 Bída demokracie Milan  Valach
14. 1. 2004 Tofflerovi: Futurologie včerejška Antonín  Kosík
13. 1. 2004 Demokracie pro 21. století Alvin  Toffler, Heidi  Tofflerová
13. 1. 2004 Demokracie pro 21. století Theo  Formánek
13. 1. 2004 Zákaz psát politické komentáře do novin se bude týkat i reportérů z české sekce BBC Jan  Čulík
14. 1. 2004 Kardinál podpořil užívání kondomů
14. 1. 2004 Amnesty International: Jen 2 členské země EU dodržují lidská práva
14. 1. 2004 Americká armáda "brutálně zacházela" s novináři
15. 1. 2004 Zeď
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
31. 12. 2003 Hospodaření OSBL za prosinec 2003
22. 11. 2003 Adresy redakce
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
15. 1. 2004 Aféra Davida Kellyho v Británii Jan  Čulík
15. 1. 2004 Způsobuje porušování rychlostních omezení na silnicích smrt lidí? Jan  Čulík
15. 1. 2004 Bída demokracie Milan  Valach
15. 1. 2004 Jak reklamovat zboží z Electrocity? Radek  Mokrý
15. 1. 2004 Mobilní telefony asi "nejsou nebezpečné", avšak vědci požadují další zkoumání   
15. 1. 2004 Co dali Arabové světu?   
14. 1. 2004 Amnesty International: Jen 2 členské země EU dodržují lidská práva   
13. 1. 2004 Demokracie pro 21. století Theo  Formánek
13. 1. 2004 Demokracie pro 21. století Alvin  Toffler, Heidi Tofflerová
13. 1. 2004 Čechy jako poučení Miroslav Václav Steiner
12. 1. 2004 Jsem Čech, který je doma ve Skotsku Jan  Čulík
12. 1. 2004 Greenpeace stane v Americe před soudem: hrozí ji pokuta a státní dohled Martin  Kloubek
12. 1. 2004 Američtí vojáci versus novináři Laura  Rozen
12. 1. 2004 Amerika se už nyní stává obětí vlastní preventivní bezpečnostní doktríny Štěpán  Kotrba