15. 1. 2004
Způsobuje porušování rychlostních omezení na silnicích smrt lidí?Policie ČR právě informovala, že loni zahynulo na českých silnicích zahynulo 1319 osob. Česká policie si neví příliš rady, jak tomuto masakrování zamezit. Ve Velké Británii umírá ročně na silnicích 3600 osob. Potíž je, že Británie má šestkrát víc obyvatel než Česká republika, na 10 milionů obyvatel tedy v Británii na silnicích umírá "jen" 600 osob ročně. I to je však hodně. V Británii se nyní rozpoutala velká kontroverze o tom, zda je přípustné, aby byli řidiči, kteří nedodržují předepsanou rychlost, "terorizováni" rychlostními policejními kamerami. |
Od začátku devadesátých let a velmi hojně pak od poloviny devadesátých let využívají britské komunální úřady spolu s britskou policií tzv. speed cameras automatických, na kraji silnice trvale umístěných fotografických aparátů. Ty vyfotografují každé vozidlo, které výrazněji překročí rychlostní limit. Ten je v Británii na dálnicích 70 mil za hodinu (cca 113 km/h) a na silnicích první třídy 60 mil za hodinu (90 km/h). V současnosti vznikla v Británii v této věci silná kontroverze - i když 85 procent Britů je přesvědčeno, že tyto policejní kamery zachraňují životy, silná automobilistická lobby požaduje, aby byly zrušeny - někteří řidiči si chtějí jezdit, jak rychle oni sami uznají za vhodné. Některé deníky a Konzervativní strana obviňují labouristickou vládu, že vybíráním pokut za rychlou jízdu jen uvalují na řidiče další daně. Tento týden rozzuřil britský ministr vnitra většinu britského tisku proto, že se rozhodl, že zvýší fixní pokutu za porušování rychlostního limitu o částky ve výši dalších 5 - 30 liber a bude z toho financovat odškodné obětem trestných činů a pozůstalým po obětech automobilových nehod. Proč by to měli financovat automobilisté? zuří britský tisk. V Británii jste jako automobilista vystaven pravděpodobnosti 1:200, že zemřete na silnici "brutální a strašlivou smrtí". (V ČR je to tedy pravděpodobnost 1:100.) K tomu vyjímáme z komentáře Polly Toynbee v deníku Guardian:
Silnice jsou největším usmrcovatelem dětí ve věku od 12 do 16 let. Na britských silnicích umírá každoročně 3600 osob. Srovnejme to s pouhými 800 lidmi, kteří celosvětově zemřeli na chorobu SARS. To vyvolalo globální paniku a hospodářské potíže. Nehody na silnicích nejsou způsobovány Pánembohem, je to hrůza, kterou páchají lidé a kterou vlády mají schopnost a povinnost omezit. V Británii je tato politika Labouristické vlády velmi úspěšná - je to jediná úspěšná labouristická politika v sektoru dopravy. Vládní cíl omezit počet mrtvých a raněných na britských silnicích do roku 2010 o 40 procent byl už do roku 2002 splněn na třicet procent. Také byl daleko dříve, než se očekávalo, ze dvou třetin splněn cíl omezit počet dětí, umírajících na silnicích o 50 procent. Avšak smrt na silnicích lidi jaksi neděsí. Nikdy se to nestalo zájmem politiků, srovnáme-li to s geneticky modifikovanými potravinami, nemocí šílených krav či rakovinou. Je také zajímavé, jak málo děsí ono drcení částí lidského těla na vozovkách právě ty noviny, které tak rády straší své čtenáře. Komentátoři obhajují právo bohabojných středostavovských řidičů jezdit v noci na rovné prázdné silnici, jak rychle oni sami chtějí. Přitom 42 procent lidí umírá na britských silnicích právě v noci. Každoročně zahyne na britských silnicích 200 dětí. Není to moc, že - ale vysvětlete to všem jejich jednotlivým rodičům... Je nepopiratelné, že čím rychleji řidiči jezdí, tím častěji dochází k dopravním nehodám a tím více lidí na silnicích umírá. Chodec, do něhož narazí auto rychlostí 30 km/h, má devadesátiprocentní šanci, že přežije. Při rychlosti 50 km/h šance na přežití klesá na padesát procent a pak to jde už rychle dolů: při rychlosti 70 km/h má chodec, do něhož narazilo auto, šanci, že přežije, už jen 10 procent. Porušil alespoň jednou rychlostní omezení na silnicích každý britský řidič? Jistě. Měli bychom být za to trestáni? Určitě. Znamená to, že když je takový řidič chycen, že příště už bude jezdit pomaleji? Ano. Policejní fotografické kamery snížily počet mrtvých na britských silnicích o 35 procent. Celý článek v angličtině ZDE |