2. 6. 2003
EU: Co ještě české firmy neumějíNutné vlastnosti a požadavky na exportéra, srovnání schopností a znalostí českých vývozců s holandskými, slabiny a naopak silné stránky českých firem, pohled na Evropu regionů - to byly témata workshopu s návaznými individuálními konzultacemi s expertem na mezinárodní obchod z Nizozemska Wim van Dijkem. Zrealizovala jej ve středu 28. 5. brněnská Hospodářská komora.
|
Názory holandského konzultanta zaujaly a vzbudily diskusi mezi účastníky workshopu -- malými, středními i velkými firmami, začátečníky i zkušenými exportéry. Wim van Dijk velmi dobře hodnotil technické znalosti českých odborníků a naopak ukázal na neznalost a podceňování multikulturelních odlišností, podceňování nebo úplné opomíjení průzkumu trhu, rozhodování, zda vůbec firma je schopna exportovat. Českým firemním manažerům se dostalo lekce mezinárodního marketingu a doporučení jejich firmám s mnoho příklady. Wim van Dijk tak upozornil na celou řadu chyb, kterých se někdy i nevědomky dopouštíme. "Evropská unie není jeden trh" zdůraznil, "a tak k ní musí firmy i přistupovat. Obchodník není exportér, export je samostatný obor, který potřebuje připravené a speciálně vyškolené lidi" . |