Městská rada na svém 8. mimořádném zasedání dne 16.5.2003 projednala Zprávu o šetření příčin zaplavení pražského metra v době srpnových povodní 2002 a s výsledky jednání seznámil na tiskové konferenci novináře primátor Pavel Bém, jeho náměstci Jan Bürgermeister a Jiří Paroubek, radní Radovan Šteiner, předseda komise pro šetření příčin zaplavení metra zastupitel František Laudát a generální ředitel Dopravního podniku hl.m.Prahy Milan Houfek. Ivana Gorgolová,
moderátorka, ředitelka OPR MHMP:
"Dobré odpoledne, dámy a pánové, vítám Vás na
tiskovém brífinku, který byl svolán k dnešnímu mimořádnému zasedání rady,
které skončilo zhruba před devadesáti minutami a týkalo se projednání Rady HMP
ke zprávě komise pro prošetření příčin zaplavení metra. Dovolte mi přivítat
všechny účastníky této konference, pana primátora Pavla Béma, jeho dva náměstky
- pana Bürgermeistera a pana Paroubka, z dalších pana radního Šteinera a
dále dva hosty, jedním z nich je pan ing. Milan Houfek, generální ředitel
Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. a pana ing. Františka Laudáta, předsedu
komise pro vyšetření příčin zaplavení prostor pražského metra. V úvodu bych poprosila pana
primátora Béma o stručné zhodnocení jednání dnešní rady."
MUDr. Pavel Bém, primátor
hlavního města Prahy:
"Dámy a pánové, máme za
s sebou více než dvouhodinové jednání rady, které se zabývalo pouze a jenom
zprávou , zprávou, která má celkem 96 stran, zprávou, kterou jsme si dovolili ve
stručném sumáři vám asi v pěti stránkách předložit tak, abychom usnadnili
Vaše čtení této zprávy. Na druhou stranu zpráva sama o sobě má ještě několik
tisíc stran příloh. Ty přílohy jsou k dispozici na úřadu hl. m. Prahy a
samozřejmě jsou a byli také součásti diskuse, kterou dnes Rada hl. m. Prahy má
za sebou. Já bych si dovolil teď stručně úvodem zprávu 96 stránkovou přiblížit
vám, kteří jste neměli ji možnost ještě číst. Zpráva je od úterý přístupna na
webových stránkách, takže ti, kteří samozřejmě příslušný čas a webovskou stránku
měli, tak se měli možnost na ní podívat. Poprosím o shovívavost, protože zpráva
je obsáhlá a logika řazení jednotlivých částí mého úvodního slova a následně
slova, které bude doplněno panem náměstkem Bürgermeisterem, panem kolegou
Laudátem, předsedou komise a následně případně dalšími hosty dnešní tiskové
konference, tak to logické řazení má svůj smysl a cíl. Co bylo cílem této
zprávy?
Cílem bylo najít specifikovat nejen příčiny zaplavení prostor pražského
metra, ale i popsat způsob, jak došlo technicky k zaplavení města
v jaké kvalitě byly zpracovány povodňové plány, související dokumenty, jak
fungoval systém řízení informovanosti vzájemné komunikace mezi řídícími a
výkonnými orgány při povodni v roce 2002 a zda byl naplněn smysl povodňové
ochrany. Předsedou komise, kdo byl součástí komise, která měla prošetřit příčiny
zatopení pražského metra, předsedou byl pan ing. František Laudát, členy komise
bylo osm respektovaných odborníků, docentů, profesorů, děkanů, proděkanů, všech
věcně příslušných odborných akademických institucí a dále komise jmenovala za
jednotlivé politické kluby přizvané hosty do komise a členy ať už to byli
zástupci řekněme koaličních politických subjektů anebo opozičních politických
subjektů. Dále byli v průběhu času a práce komise přizváni zástupci České
komory autorizovaných techniků, některých jednání komise se zúčastnili zástupci
Policie České republiky.
Co nebylo cílem a smyslem práce příslušné komise?
Komise od začátku si vymezila jakousi hranici a řekla, že smyslem nebude
vyjadřovat se k zachování či zrušení ochranného systému metra, za prvé a za
druhé, komise nechtěla od samotného prvopočátku a dala si to jako svou vstupní
klauzuli, že se nebude výsledky svých zjištění spojovat s osobní
odpovědností konkrétních pracovníků, ale pouze s kompletací stavů a
událostí, které vedly či mohly vést k zaplavení metra. Zprávu komise je
možné rozdělit do dvou základních částí: ta první část je, řekněme, část
zabývající se organizačními aspekty, ta druhá část stavebně technickými aspekty.
Té organizační části bylo cílem posoudit vše, co se týká vlastní organizace
řízení krizového systému, povodňového štábu, dotknout se dokumentů, které byly
platné a podle kterých se příslušné instituce řídily. Jakých dokumentů?
V první řadě povodňových plánů, povodňové plány podle zákona 71, tedy
zákona vodního zpracovávají obce a vlastníci objektů v záplavových území.
Z hlediska připravenosti a adekvátnosti opatření byly posuzovány především
dva plány, povodňový plán hlavního města Prahy a povodňový plán Dopravního
podniku Metro. Zároveň v této souvislosti si dovolím upozornit na jednu
skutečnost, která je také součástí vlastního usnesení, které jsme si dovolili
vám předložit, a to skutečnost, že otázka náhradního dopravního systému v
hlavním městě Praze v případě povodňové situace při stoleté vodě upozorňuje
na zásadu zachovat provoz metra v celém rozsahu s tím, že dojde
k uzavření stanic v přímém dosahu Vltavy, včetně návrhu linkového
vedení, zejména na dráze tramvajové, tento plán nebyl dopracován po přijetí nové
protipovodňové legislativy a bylo nutno řešit tuto nově vzniklou situaci
operativně, zásadně odlišně od navrženého scénáře.
Závěrem lze konstatovat, že srpnové povodně ukázaly
nepoužitelnost tohoto klíčového vlastně úvodního ustanovení, o který se tento
povodňový plán opíral. Povodňový plán hlavního města Prahy byl zpracován
v roce 1999, následně novelizován, dopracován odborem krizového řízení
v souladu s vodním zákonem, nově schváleným parlamentem ČR, a byl
schválen primátorem hlavního města Prahy. Lze říci, že zkušenosti ukázaly
potřebu dopracovat a doplnit věcnou i organizační stránku povodňového plánu, a
to dokonce výrazně nad rámec stávajícího zákona, nejenom toho vlastního znění
povodňového plánu hlavního města Prahy. Druhým dokumentem byl povodňový plán
dopravního podniku Metro. Povodňový plán tohoto dopravního podniku, odvětvového
závodu Metro, byl zpracován útvarem technického náměstka v roce 2000,
s respektem k nařízení vlády číslo 100/99 Sb. Komise, která se zabývala,
resp. subkomise, která se zabývala úplností, racionalitou, funkčností tohoto
povodňového plánu, konstatovala, že vzhledem k organizační složitosti
Dopravního podniku, odvětvový závod Metro, a k významu metra jako páteřní
dopravní sítě, nebyl povodňový plán dopravního podniku Metro dostatečně
propracovaný.
Povodňové komisi mohl tak sloužit pouze jako orientační vodítko,
nikoli jako obsahový návod obsahující způsob organizace a přípravy
zabezpečovacích prací, způsob ochrany metra, přípravy a organizace záchranných
prací, či zajištění povodní narušení základních funkcí metra. Vedle povodňových
plánů byla další problematickou oblastí studovanou a vyhodnocovanou v rámci
šetření komise otázka povodňové dokumentace. U povodňové dokumentaci si dovolím
zmínit tzv. povodňovou knihu Prahy, zápisy z jednání povodňové komise.
Předem je třeba upozornit na skutečnost, a na to upozorňuje příslušná komise, že
zápisy sice existují, nicméně jednání nebyla nahrávána a komise konstatuje, že zápisy mají omezenou
vypovídací schopnost nebo hodnotu. Dále jsou k dispozici zápisy
z jednání krizového štábu.
Pro úplnost a vaši informaci, po vyhlášení
nouzového stavu předsedou vlády České republiky, to bylo 12. srpna v 18,00
hodin, svolal tehdejší primátor hlavního města Prahy Igor Němec okamžitě,
neprodleně krizový štáb. První jednání krizového štábu se uskutečnilo ve 23
hodin ještě téhož dne a následně tedy zasedal krizový štáb, počínaje vyhlášením
nouzového stavu, až několikrát denně, v závislosti na vývoji situace. Ze
zápisů je celkem jednoznačné, že převažuje operativa v rozhodování a řízení
nad nějakou předem determinovanou plánovanou činnosti, což je samozřejmě pro
akutnost příslušného řešení krizové situace pochopitelné. Co je rozhodující?
Rozhodující je teď to, co v té hierarchii významných rozhodnutí skutečně
ční jako ledová kra nad hladinu oceánu, že např. přes žádost ministra vnitra
neevakuovat v příslušné době
část městské části Prahy 8, tedy konkrétně Karlín, se krizový štáb na základě
rozhodnutí primátora hlavního města rozhodl k evakuaci a dá se říci, že do jisté
míry můžeme dnes tvrdit a interpretovat, že tak zachránil životy možná desítek,
možná stovek obyvatel. Co je dále podstatné? Že např. ministerstvo životního
prostředí nesvolalo povodňový štáb České republiky, podle zákona je to pro
Ministerstvo životního prostředí povinnost. Dopravní podnik Metro, odvětvový
závod, vedl také povodňovou dokumentaci. I tato povodňová dokumentace nemá
příslušnou vypovídací hodnotu, záznamy v ní obsažené jsou neúplné a
neodpovídají rozsahu danému povodňovým plánem Dopravního podniku Metro. Podle
povodňové knihy například není možné průkazně a objektivně dokladovat průběh
povodně v metru, provedená opatření k ochraně před povodní, hledat
příčiny vzniku škod souvisejících s povodní. Další oblastí, která byla
podstatná pro vyhodnocení příslušné komise, byla i otázka, ne jestli má dál
fungovat a v jakém rozsahu ochranný systém metra, ale jak fungoval ochranný
systém metra v čase vlastní povodně.
Ochranný systém metra, to jenom pro
vaši informaci, existuje dohoda mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy,
resp. odvětvovým závodem Metro, a ta říká, že je nezbytné udržovat ochranný
systém metra v plném funkčním stavu i přes skutečnost, že
v devadesátých letech byly dlouhodobě finanční prostředky na provoz,
údržbu, obnovu prvků ochranného systému zcela nedostačující. Dopravní podnik,
můžeme dnes říci a hovoří se o tom v příslušné zprávě, vlastně na sebe
přebíral závazky, které svým způsobem fakticky z ekonomických důvodů nemohl
nikdy splnit. K finančnímu nedostatku na činnost ochranného systému přispěl
výrazným způsobem i stát, konstatuje zpráva komise, který v uplynulých
letech s provozem tohoto systému nepomohl, či pomohl zcela nedostatečně.
Ochranný systém metra navíc byl vybudován v souladu s příslušnými
předpisy k ochraně obyvatelstva pro vaši informaci, proti účinkům soudobých
nepřátelských ničivých prostředků. Soudových nepřátelských ničivých prostředků
znamená v zásadě zbraně hromadného ničení, nikoliv voda. Voda není zbraní
hromadného ničení. Tedy, tento systém neřešil použití ochranného systému metra
jako celku ani jeho prvku při mimořádných událostí, jako je povodeň. Závěr -
subkomise se shodla, že realizovaná opatření v návaznosti na ochranný
systém metra i na protipovodňový plán metra odvětvového závodu, mohla maximálně
zpomalit průnik vody do metra, ale nemohla v žádném případě zabránit
zaplavení metra. Připravená opatření ke stoleté vodě byla povodňových plánů realizována,
konstatuje příslušná komise.
Zasedaly komise, když jsme u těch organizačních
aspektů, a těch komisí byla celá řada, dovolím si začít povodňovou komisí
hlavního města Prahy, která byla včleněna do krizového štábu hlavního města
Prahy. Komise zasedala, existuje o tom tedy celá řada závěrů a zápisů, nicméně
příslušná subkomise, která šetřila organizační aspekty práce činí závěr a tento
závěr říká, že včlenění povodňové komise do krizového štábu je možné
interpretovat jako nedostatek současné legislativy. V okamžiku, kdy se
povodňová komise stala součástí krizového štábu, přestala teoreticky fungovat a
plnit tak své povinnosti, které teda logicky převzal krizový štáb. To je jeden
z významných závěrů, tedy pro budoucnost řízení mimořádných krizových
situací, které víme, že podle dlouhodobých hydrometeorologických prognóz nás
v budoucnosti mohou postihnout. Subkomise dále konstatuje, že - a teď se
dostaneme k povodňové komisi Dopravního podniku - že povodňová komise
Dopravního podniku Metro přijala v souladu s povodňovým plánem všechna
opatření na stoletou vodu, přestože většina z těchto opatření nebyla
v povodňové krize zaznamenána, a to byl tedy předmět kritiky, na který jsem
upozornil. Přijatá opatření byla prokazována nepřímo, a to z hlášení
dispečerů, přepisů telefonních hovorů či záznamů otevírání tlakových
plynotěsných elementů. Český hydrometeorologický ústav, zpráva se věnuje poměrně
obsáhle jeho funkci, řekněme, a jeho roli, jeden ze závěrů, na který si dovolím
upozornit: hlášení Českého hydrometeorologického ústavu byla v údajích o
konkrétních vodních stavech a průtocích v rozporu s údaji
prezentovanými zástupci Povodí Vltavy, resp. závod Dolní Vltava na jednání
krizového štábu. Zase to je jedna z věcí, která dnes má pouze jenom
konstatační rovinu, do budoucnosti to pro nás znamená, že informace, které běží
z Hydrometeorologického ústavu, z Povodí Vltavy, případně
z dalších zdrojů, musí být vzájemně provázány a musí být prostě jednotné.
Otázka s ohledem na organizační aspekty, protipovodňových nebo mobilních
zábran. Mobilní zábrany - konstatuje závěr příslušné komise - jako podstatná,
nebo subkomise, jako podstatná část ochranných opatření byly realizovány
s rezervou přibližně 50 cm oproti očekávání úrovní stoleté vody.
V souladu s tímto plánem a realizovanými opatření do úrovně povodně
stoleté vody neměl dopravní podnik Metro se zvládáním povodně žádné problémy.
Subkomise konstatuje, že zaplavení metra při rozsahu srpnové povodně při
průtoku o přibližně 1500 kubických metrů za vteřinu větší a o průměrně hladině
přibližně o 200 cm větší, než odpovídá stoleté vodě, nešlo dostupnými prostředky
zabránit. Organizační souvislosti další: otázka náhradní dopravy, problematikou
se také příslušná subkomise zabývala a konstatuje v zásadě, informace jenom
doplňující, metro v běžných podmínkách přepraví 1 212 000 osob přibližně
denně, což je asi 41 % z celkového počtu cestujících městskou hromadnou
dopravou. V této souvislosti komise konstatuje, že je nutné ocenit zejména
přijatá opatření pro fungování městské hromadné dopravy, doprava,
z hlediska fungování městské infrastruktury je samozřejmě naprosto
základním životním prvkem. Komise vyzdvihuje organizační schopnosti při
operativním rozhodování dopravního ředitele a ředitele Dopravního podniku
hlavního města Prahy. Toto jsou stručné závěry v té organizační oblasti,
v oblasti technicko stavební poprosím o stručné, stejně stručné shrnutí,
nebo stejně obsáhlé shrnutí pana náměstka Bürgermeistera."
Ing. Jan Bürgermeister,
náměstek primátora:
"Já se předem omlouvám,
pokud v některých faktech se budu opakovat, ale nám nezbývá, než opravdu při
těch komentářích se držet textace té zprávy, která má vnitřní členění a tím
pádem z toho plynoucí logiku. Subkomise technologická i stavební téměř
shodně jedna na straně 38, druhá na straně 61 zprávy konstatují, že nespornou
hlavní příčinou zatopení pražského metra byla neočekávaná mohutnost povodně, na
kterou nebyla ochrana metra dimenzována. Citované dvoumetrové převýšení hladiny
v Karlíně, důležité zdůraznit.
Povodňovým plánem plánované připravené
protipovodňové zábrany byly postaveny včas, tak jako na Starém Městě, se stejnou
rezervou šedesát centimetrů, oproti známému zatížení povodní 1897. Zatímco Staré Město zůstalo suché, i
když jenom o 10 centimetrů, v Karlíně voda překonala vlastně o metr
čtyřicet tyto nastavené zábrany. Důsledek je jasný, čekáme na podrobnější
analýzu Povodí, protože to se týká celého toku Vltavy, řekl při těchto mohutných
průtocích se vlastně vracela nazpátek do města, protože se zastavila
v kaňonu na sever, od Bílé Skály na sever od Šáreckého potoka. To je
problém, který my musíme vnímat jako přímý důsledek a koneckonců zpráva tím dává
zapravdu rozhodnutí města povodňové zábrany napříště dimenzovat na známé
zatížení ze srpna 2002 s třiceticentimetrovou rezervou. Důležitá citace,
v technologické části zprávy - ta konstatuje, že destrukce stavebních i
technologických prvků byla skutečně ojedinělá. A nedošlo k žádné totální
destrukci konstrukcí.
Ve stanici Invalidovna zmiňují neutěsnění výtlaků
kanalizace o průměru 22 cm, která vlastně byla příčinou, že vznikl obtok
tlakového uzávěru přes čerpací stanici. Doporučení komise jednoznačné -- zajistit
ovládání systému zvenčí, jak plynotěsných uzávěrů, opatřit jak na
vzduchotechniku, tak na kanalizace zpětná šoupata, podotýkám, že to jsou úkoly
zcela nové, protože na str. 63 zprávy je stavební komisí konstatováno, že
časovým aspektům - a budu teď citovat trochu déle - časovým aspektům
k uzavření metra je nutno
zdůraznit, že za aktuálního stavu uzavření podzemních prostor, pokud by nebylo
provázáno s předchozím splněním úkolů aktivace a dotěsněním prvku
ochranného systému, by prakticky nepřineslo žádný podstatnější efekt pro
záchranu před zatopením před klasickou povodní. Mluvíme o ochranném systému
metra, ne o protipovodňových zábranách.
V této souvislosti je nutno opětně
upozornit, že ochranný systém metra není navržen, není ani navržen, ani
realizován pro specifické účely ochrany před povodněmi. Jeho využití
k ochraně v podzemí shromážděných lidí před povodňovou vlnou
z Vltavské kaskády předpokládá jeho plnou aktivaci a kontrolu celé jeho
funkce relativně dlouho před vznikem tohoto nebezpečí a při plném energetickém
zabezpečení, má se na mysli autonomní energetické zabezpečení, která je schováno
uvnitř, které je aktivováno a které zajišťuje chod čerpadel a všech možných
prvků, které ovládají plynové, tlakové uzávěry.
Cituji se shrnovací zprávy, OSM
byl projektován podle předpisů ministerstva národní obrany pouze pro účely
ochrany obyvatelstva a nebyl navržen ani realizován jako ochrana metra před
povodní. Doba přípravy ke zhotovení všech funkcí OSM v plné šíři činí
několik měsíců a souvisí s bezpečnostní strategií České republiky, přijatou
usnesením vlády 280 v roce 2001.
Podotýkám, že přesná analýza, že na Prahu
jde stoletá voda ze spuštěním všech přípravných prací budování protipovodňových
zábran město musí stihnout za 48 hodin. Takhle byl nastavený povodňový plán a
tyto termíny se stihly a na tyto termíny jsou všechny další přípravy
dimenzovány. Já osobně pokládám z usnesení, která dneska rada přijala kromě
všech ukládacích, aby se odstranily zjištěné nedostatky, ať organizační, nebo
technologické, nebo stavební, tak pokládám mimořádně důležitý úkol primátorovi,
aby ve spolupráci s vládou České republiky a příslušnými orgány státní
správy zajistil zpracování návrhu aktualizované koncepce ochranného systému
metra, mimořádná opatření při živelných katastrofách. My jsme situaci, že za
drahé peníze zde kdysi vznikl náročný a úplný na základě sovětských zkušeností
vybudovaný kryt, který je ovládaný jedině zevnitř a v režimech přesně
nastavených na útok válečného charakteru, ne nato, že město potřebuje svůj
majetek ochránit před stoletou vodou jako třeba je možné ochránit garáže
v budově, která je moderně dimenzována, a když jde povodeň, nebo spodní
voda v důsledku povodně, si prostě všechno zavřou a ten objekt zůstane
suchý, že to možné je, víme, několik takových domů povodeň vydrželo, ty byly
poměrně moderně a prozíravě navrženy.
Čili můj závěr je s určitým pohledem
do budoucna kromě protipovodňových ochran, které vlastně takhle zpráva potvrzuje
správnost rozhodnutí města, jak dál postupovat při jejich dimenzování, nás staví
před nelehký úkol, co se záchranným systémem metra, aby byl funkční pro jiná
rizika než na který byl kdysi postaven. Zprávy jasně konstatují, že všechny ty
defekty od chrániček, netěsnosti jiného uzávěru, který už nezjistí přesně proč,
ale musíme si uvědomit, že celý ten systém po zavření byl bez energetických
zdrojů, ty vnější byly odpojeny tak, jako na celém území evakuované části města,
Staré Město, Malá Strana, Karlín, prostě trafačky se musely odpojit a ten systém
s tím nikdy neměl počítat.
Měl být vždycky, trvale
pod zdroji a trvale pod kontrolou a trvale pod velínem. Takže voda pronikala dál
přes tento systém stavebními nedostatky, musí se odstranit a zpráva jednoznačně
konstatuje, že tohle byl jenom zpomalovací efekt a voda přetékající řekou
vlastně v dvoumetrové výši přes stanice v Libni a v Karlíně
v podstatě metro zatopit musela za daného technického stavu
věcí."
Ivana Gorgolová:
"Děkuji panu náměstkovi, ještě prosím o doplnění pana
primátora."
MUDr. Pavel
Bém:
"Velmi stručně a berte
prosím tato čísla s rezervou, která je samozřejmě dána zaprvé stavebně
technickými možnostmi vstoupit do reálného odhadu, jaký podíl té či oné stavebně
technické závady vedl k jak velkému zapříčinění nebo podílu na vlastním
zaplavení metra. Strana 61 v závěrech říká, že poruchy v průchodech
netěsností přibližně 44 % podílu stavební závady, přibližně 28 % podílu na
zatopení metra, objem zatopených prostor na úrovni nechráněných uzávěrů, jako jsou například eskalátorové tunely, asi 18 % - a ještě neuzavřené postupy procent
deset. Co lze říci závěrem, než tedy předáme slovo dál, generálnímu řediteli
Dopravního podniku a dalším členům rady, zaprvé obsah usnesení, které dnes rada
schválila, říká, že bere zprávu komise Rady pro prošetření příčin zaplavení
prostor pražského metra při povodních v loňském roce, včetně doporučení
vedoucích k odstranění zjištěných nedostatků, která jsou uvedena
v příloze jedna tohoto usnesení, na vědomí. Předloženou zprávu považuje za
úplnou, vyčerpávající, objektivní, komplexní a za takovou, která nabízí
kvalifikovaná doporučení přijetí následných opatření. Konstatuje tedy to, co
bylo řečeno, že základní příčinou zatopení metra byla úroveň zátopové hladiny
řeky Vltavy, která dosáhla v průměru dvou metrů nad úroveň stoleté vody, ať
se nám to líbí, nebo se nám to nelíbí. Konstatuje také, že k ohrožení
života a zdraví cestujících v metru nemohlo dojít s ohledem na
skutečnost, že provoz na zatopených úsecích stanicích metra byl ukončen
v dostatečném časovém předstihu před prvním průnikem vody. Říká dále, že
realizovaná opatření mohla - jak již konstatoval pan náměstek, stejně tak, jako
já - mohla zpomalit možná průnik vody do metra, ale nemohla v žádném
případě zabránit zaplavení metra. Reaguji tím na některé komentáře, které se
objevily ve sdělovacích prostředcích, že kdyby bývalo bylo došlo k tomu či
onomu, tak v některých částech metra voda nebyla. Ne, toto je omyl a
vyplývá to i ze závěrů příslušné zprávy. Ve smyslu předložené zprávy také nebylo
možné za dané výšky povodňové vlny i na základě povodňových plánů hlavního města
Prahy protipovodňových opatření připravených v rámci Dopravního podniku
Metro zaplavení pražského metra zabránit. To je základní teze, která není žádným
pokusem o zametení zprávy nebo příčin pod koberec, ale je to prosté
konstatování, které je dáno fakty, které jsou obsaženy v té stostránkové
zprávě. Odkazuje se zpráva na příslušné kapitoly na příslušných stranách. Návrh
náhradního dopravního systému hlavním městě Praze, já už jsem se toho dotkl,
v případě povodňové situace při stoleté vodě prý byl mimochodem Radou, již
7. 7. 1998, tedy před pěti lety nebo před čtyřmi lety, čtyři roky před povodní,
byl vzat na vědomí, byl v plném rozsahu chybný a nesystémový. Ukázala
povodeň a zkušenosti s ní. Činnost povodňové komise dopravního podniku
Metro probíhala v zásadě věcně správně, samozřejmě nicméně s řadou
formálních nedostatků, na které zpráva poměrně jednoznačně a kategoricky
upozorňuje. Upozorňuje stejně tak na informaci, že povodňová kniha dopravního
podniku Metro nemá v žádném případě vypovídací hodnotu, protože všechny
zprávy a příkazy byly řešeny operativně, přenášený přímo na vlakový dispečink
ústními pokyny, jinými slovy v dnešní době máme velmi obtížnou možnost tyto
příslušné pokyny vyhodnocovat. Konstatuje také - a tím se zabývá asi 30 nebo 35
stránek textu a stovky stránek textu v těch přílohách -- na úrovni
nejrůznějších stavebně-technických odborných posudků, že tedy zatápění
podzemních prostor metra, k jejich rychlosti a objemu patří samozřejmě
poruchy některých prvků stavebních konstrukcí, o nichž se zmínil pan náměstek
Bürgermeister, ať už se jedná o kabelové průchodky, uzavření některých traťových
uzávěrů, postupů atd. Co z toho vyplývá pro nás teď? Zaprvé je naprosto nezbytné, aby ty
nedostatky, na které je jasně poukázáno v příslušné zprávě, ať už
v oblasti organizační, provozní či stavebně technické, na úrovni Dopravního
podniku byly napraveny tak, aby k té nápravě došlo v co nejrychlejším
možném časovém horizontu a v tomto ohledu rada žádá ředitele generálního
dopravního podniku hlavního města Prahy, a.s., aby předložil v kontrolním
termínu harmonogram takovýchto náprav do 30. 6. letošního roku. Zároveň Rada
žádá generálního ředitele Dopravního podniku, aby zajistil zpracování podrobného
návrhu posílení protipovodňové ochrany metra na úroveň srpen 2002
s rezervou třiceti centimetrů, to je ta křivka v rámci matematického
modelu, se kterou my budujeme protipovodňová opatření na úrovni hlavního města
Prahy s ohledem na povodňovou vlnu a koryto Vltavy a opět včetně propočtu
příslušných finančních nákladů v kontrolním termínu předložit radě do 30.
6. 2003. Zároveň rada ukládá mě, aby ve spolupráci s vládou České
republiky, pan náměstek Bürgermeister se o tom zmínil, a příslušnými orgány
státní správy, začne zpracování návrhu aktualizované koncepce ochranného systému
metra pro mimořádná opatření při živelných katastrofách. Otevřeně přiznáváme, že
my dnes nevíme, do jaké míry bude možné tuto potřebu saturovat na úrovni ochrany
před pětisetletou vodou, případně před živelnou katastrofou obdobného rozsahu.
V této chvíli to prostě nejsme schopni říci, ale je nezbytné tedy
aktualizovat, vyhodnotit možnosti ochranného systému metra, samozřejmě po
zvážení a analýze nezbytných finančních prostředků, přijmout příslušné kroky, já
už jsem se nechal slyšet přibližně před měsícem a půl, že na skutečně
kvalifikovanou rekonstrukci ochranného systému metra hlavní město Praha
v současné době nemá finanční prostředky a považujeme tento systém, tak
závažný s ohledem na fakt, jaká je demografická proporce obyvatel hlavního
města Prahy v této republice. Toto je věc, kterou se také musí zabývat
kromě vedení hlavního města Prahy i vláda České republiky. Zároveň je uloženo
řediteli odboru krizového řízení, samozřejmě je to potažmo i úkol, který padá na
mne, zajistit na základě poznatků uvedených ve zprávě dle bodu jedna usnesení,
zpracování aktualizace povodňového plánu hlavního města Prahy, včetně
povodňového plánu metra. Toto je závěr z dnešního jednání, já v této
chvíli si myslím, že je možné dát slovo řediteli Dopravního podniku panu
kolegovi Houfkovi a pak poprosíme velmi stručně pana kolegu Laudáta, zdali by
byl tak laskav a doplnil, pokud jsme na něco podstatného ve své zprávě
zapomněli."
Ing.Milan Houfek, generální ředitel Dopravního
podniku hl.m.Prahy:
"Dobrý den, dámy a pánové,
já bych chtěl říci, že představenstvo Dopravního podniku se touto zprávou a
všemi věcmi, které máme k dispozici v Dopravním podniku, bude zabývat
v pondělí příští týden v návaznosti na projednání této zprávy hlavním
městem Prahou. V současné době Dopravní podnik velmi intenzívně pracuje na
opětovném uvedení těch jednotlivých prvků ochranného systému do stavu, aby
v případě opakování se podobné přírodní katastrofy jsme byli lépe
připraveni, tzn. dochází k celkové obnově tlakových prahů, které nevydržely
při těchto povodních. Znamená to kompletní obnovu v průchodech kabelových
tlakovými uzávěry, které - jak už tady bylo konstatováno - nevydržely a byly
jednou z hlavních příčin postupného šíření vody metrem. Zároveň zpracovává
projekty, které by měly zabránit v případě opakování se této povodně
průniku té hlavní příčiny, tzn. průniku z vrchu do jednotlivých stanic
metra. Bohužel, u stanic Invalidovna a Křižíkova jsou tyto projekty poměrně
komplikované, protože bude třeba zabránit, nebo udělat taková opatření, aby se
zabránilo vniknutí vody s hladinou přibližně 5 m nad stávající terén.
Z organizačního pohledu předtím, než představenstvo projedná tu zprávu a
ostatní, jak už jsem řekl ostatní aspekty, spadající do Dopravního podniku, bych
chtěl říci, že jsem dnes obdržel abdikaci pana ing. Svobody jako šéfa služby
Ochranného systému metra s tím, že v jeho abdikaci se hovoří o tom, že
po seznámení se se závěry této zprávy došel k závěru, že ač by se dalo
s některými věcmi a tvrzeními polemizovat, cítí profesionální i osobní
odpovědnost za to se přihlásit k těm konstatováním této zprávy a nabízí
svojí funkci k dispozici. Vše ostatní, co se týče představenstva Dopravního
podniku, bychom rádi prezentovali na pondělním jednání
představenstva."
Ivana Gorgolová:
"Děkuji panu generálnímu
řediteli. Zeptám se pana předsedy Laudáta, jestli chce něco
doplnit..."
Ing. František Laudát,
předseda komise RHMP:
"Dobrý den, já se domnívám,
že pan primátor i náměstek Bürgermeister řekli vše, co bylo řečeno."
Ivana
Gorgolová:
"Děkuji, já myslím, že na
vás bude směřovat většina dotazů potom a poprosila bych o pár slov pana radního
Šteinera."
Ing.Radovan Šteiner,
radní HMP:
"Opravdu většina toho řečena byla, čili pokusili jsme
se zpracovat stručný výtah z těch sto stran, které opravdu nejsou vždy
snadné ke čtení, zpracovat výtah, samozřejmě, vždycky se může stát, že tam
nějaké slovo chybí, nebo je navíc. Ale věříme, že je to objektivní průřez těmi
jednotlivými zjištěními přístup komisí, v řadě věcí jednotlivé subkomise
pracovali na stejném zadání, řešili stejné otázky či stejné úkoly, čili řada
těch zjištění se opakuje, což koneckonců potvrzují nezávisle na sobě týmy
odborníků, dospěly ke stejným vyjádřením, nebo ke stejným závěrům, pouze jinými
slovy. Já bych možná na závěr takovou zajímavost, kterou jsem se dozvěděl na
zasedání mezinárodní unie dopravních podniků, že Praha, ač tedy nejvíce
diskutována, není jediným městem ve střední Evropě, které postihla povodeň a kde
povodeň napáchala značné škody - drážďanský dopravní podnik, který neprovozuje
metro, je pouze provozovatelem autobusové a tramvajové dopravy, utrpěl škody na
své tramvajové a autobuse infrastruktuře ve výši zhruba 80 mil. EUR, čili necelé
2,5 miliardy korun, čili zhruba třetinově oproti Praze i v situaci, kdy
samozřejmě v době, kdy na Drážďany se valila sto či víceletá voda, už bylo
známo, že v Praze došlo k zaplavení metra. Ukazuje to, že ta povodeň
nejenom v České republice, ale i řekněme ve Spolkové republice Německo
napáchala škody, kterým nikdo nemohl zabránit, pro zajímavost v Drážďanech
došlo k zatopení více než dvaceti tramvajových vozidel, včetně
nejmodernějších nízkopodlažních tramvajích, které prostě nebylo možné včas
stáhnout z tratí. Tolik možná na okraj některých komentářů, třeba dvou
vlakových souprav, které právě řekněme ve smyslu toho schváleného plánu
náhradního dopravního systému v hlavním městě Praze byly vlastně připraveny
k zajištění náhradního výjezdu po obnovení provozu metra.
Děkuji."
Ivana
Gorgolová:
"Děkuji panu radnímu a ještě by pár slov chtěl říct pan náměstek."
Ing. Jiří Paroubek, náměstek primátora:
"Dámy a pánové, já budu velice stručný, já budu hovořit k tomu, na co byste se stejně zeptali, tzn.
jaké škody, jak vysoké škody vznikly, kolik bude stát ta obnova metra. Ta obnova
metra bude stát 6 miliard 955 milionů korun, ten rozpočet, který jste viděli
zhruba před půl rokem, počátkem prosince, tak se nemění, je předpoklad, že bude
dodržen, to krytí těchto škod bude k této obnově bude z těchto zdrojů
2,8 miliardy korun ze státní dotace. Zdrojem této státní dotace je půjčka
Evropské investiční banky, tato dotace byla v plném rozsahu vyčerpána, dále
půjčka Evropské investiční banky ve výši 80 miliónů EUR, což je v přepočtu
téměř 2,5 miliardy korun, polovina této částky přichází na účet města zálohově
dnes a bude k dispozici Dopravnímu podniku. Dále dopravní podnik
z vlastních zdrojů bud čerpat 1,2 miliardy korun, z toho 1 miliarda korun je
z pojistného, 200 milionů korun jsou vlastní zdroje Dopravního podniku a ta
zbývající částka 455 miliónů korun bude poskytnuta jako dotace města a zdrojem této dotace města bude
prostředky z fondu solidarity EU. To je všechno."
.................................
Ivana Gorgolová,
moderátorka, ředitelka OPR MHMP:
"Děkuji panu náměstkovi
Paroubkovi. Nyní je prostor pro vaše dotazy, já bych Vás poprosila, protože
všechny dokumenty jsou v tuto chvíli na internetu, na doméně http://www.praha-mesto.cz/ a bude tam i podrobný zápis z této -
nebo přesný zápis z této tiskové konference... Jestli byste se vždycky mohli
představit a říci, z kterého jste média. Děkuji vám mockrát."
Prosím, paní
Šprunková.
Šprunková,
Blesk:
"Já bych jenom takovou
krátkou zmínku, že si myslím, že ta zpráva nám neukázala nic nového, to už jsme
prakticky věděli v září a v říjnu, že jo. Že bylo hodně vody a že tam
vnikla. Já bych se chtěla zeptat pana ing. Laudáta, on říkal, že komise bude
posuzovat věc "padni komu padni" - komu tedy padlo? Na pana ing. Houfka bych
měla jeden dotaz, jestli taky neuvažuje o abdikaci a pana primátora bych se
chtěla zeptat, on říkal, že bude zklamán, pokud tam nebudou jména. Vyrovnal jste
se s tím zklamáním? To je všechno."
Ing. František Laudát,
předseda komise RHMP:
"Jedna věc, kdo v září
nebo v říjnu věděl, kudy všude do metra voda natekla. My jsme od samého
počátku upozorňovali, že ta řešení nebudou jednoduchá. Že to zřejmě vypadá na
kombinaci řady faktorů, to zaprvé. Za druhé já se domnívám, že ta zpráva, pokud
se týká věcného rozboru, nešetří odbor krizového řízení magistrátu, nešetří a
své si užili a byli předmětem zkoumání rozhodnutí krizového štábu Prahy, všech
orgánů Dopravního podniku a metra."
Ivana
Gorgolová:
"Děkuji, pan
Houfek."
Ing. Milan Houfek, GŘ
Dopravního podniku Praha:
"O své abdikaci
v současné době neuvažuji, já si myslím, že výsledky zprávy hovoří, kde se
ty chyby staly, a jestliže přímo neukazují na nejvyšší vedení dopravního
podniku, tak v této chvíli k tomu nemám důvod. "
Ivana Gorgolová:
"Děkuji, pane
primátore..."
MUDr. Pavel Bém, primátor
hl.m.Prahy:
"Já musím trošičku korigovat položenou otázku, já bych skutečně byl zklamán,
kdybychom uzavřeli kauzu metro a příčiny zatopení klíčového dopravního prostředku v hlavním městě
Praze pouze konstatováním, že někde byly organizační nedostatky a někde byly stavebně-technické nedostatky.
Já musím říci ,že s tím bych se skutečně asi obtížně vyrovnával,
nicméně dnes jsme se dozvěděli o abdikačním dopise ředitel odboru krizového nebo ochranného
systému metra pana Svobody a pro mě to je jakýsi první signál,
že skutečně osobní odpovědnost a jakýsi vztah k ní tady na úrovni
Dopravního podniku je. Takže v tento okamžik já mohu vyjádřit bohužel jenom, já bych to
strašně nerad nazýval spokojeností v této chvíli, ale přirozeným důsledkem. Vlastní zprávu
já považuji za mimořádně vypovídající, komplexní, úplnou. Já se přiznám, že já
nevím, s jakými zdroji měla možnost nebo jste měla možnost pracovat vy, paní redaktorko, já se
přiznám, že jsem si přečetl ve sdělovacích prostředcích hodně a ono upřímně řečeno, když
po zpřístupnění části tunelu metra se bylo možné podívat na to, jak vypadá kabelová
průchodka v té baterii, která prostě říká nebo ukazuje a už tehdy podle objemu těch kabelových
průchodek bylo možné spočítat , jakou silou se ta voda valila
a tzn. objemově spočítat, kolik litrů té vody se do příslušné části
metra dostalo, tak to samozřejmě bylo zřejmé, a ta informace se na veřejnost
dostala a bylo to naprosto v pořádku. Bylo by s podivem, kdyby to konstatování v té zprávě nebylo,
ale to, co bylo potřeba, bylo vyhodnotit, proč to tak bylo,
do jaké míry, ve srovnání s ostatními stavebně-technickými závadami se např. tento detail
na zaplavení metra podílel a já si myslím, že málokdo z vás nebo
z široké veřejnosti skutečně byl ochoten přistoupit někdy v říjnu nebo v listopadu loňského roku
na konstatování, že to bylo téměř z jedné poloviny. Dnes tady máme zprávu,
která je podložena odbornými, technickými posudky a já si myslím, že kredibilitu členů
nebo účastníků komise si málokdo v této místnosti dovolí zpochybnit, když
se podíváte na jejich životní zkušenost, současné postavení a akademické tituly.
Já musím říci, že kromě toho, že tu zprávu považuji tedy
za mimořádně zdařilou, úplnou, komplexní, tak jak mi to dovoluje moje vzdělání a
schopnost, tedy kapacita vnímat ty technické detaily, tak ještě si dovolím upozornit, že
Rada a já osobně, my jsme velmi jednoznačně poděkovali všem členům komise
za jejich několika- nebo mnohaměsíční práci. Stovky hodin, které samozřejmě nemají na té
druhé straně rovnice, která by mohla snad vyvážit tu první část rovnice, ty nemají
jaksi významově finanční ocenění. Já jsem přesvědčen, že naprostá většina, včetně pana předsedy,
to dělala prostě se stejným entuziasmem a potřebou, jako by to
dělal asi kdokoli z vás, s potřebou znát odpověď.
V této souvislosti to poděkování nepatří jenom odborníkům, ale patří i
zastupitelům, patří i doktoru Hoškovi, patří i panu doktoru Hvížďalovi, prostě
všem, kteří se na práci té komise podíleli. Čili v tomto ohledu já musím říci,
že jsem naprosto spokojen. To, co je pro mě vůbec nejdůležitější v této
chvíli, ale nejenom pro mě, ale já jsem přesvědčen to, co je nejdůležitější
pro celou současnou Radu a vedení hlavního města Prahy, je to do dál -- otázka
nebo odpověď na otázku, co dál? Co budeme dělat s těmi stavebně-technickými
nedostatky? Co budeme dělat s faktem, že prostě kabelové průchodky nefungovaly
a že způsobily přibližně ze 44% zaplavení metra při povodni? Co budeme dělat s
tím, že prostě nefungovala a včas nebyla uzavřena některá šoupata? Co budeme
dělat s tím, že systém krizového řízení na úrovni Dopravního podniku,
odvětvový závod metra, prostě nebyl takový, jaký měl být - způsob vedení
dokumentace, evidence, zápisy do povodňové knihy. Co budeme dělat s tím, že
jsme historicky nenahrávali například jednání krizového štábu na úrovni
hlavního města Prahy.
Ta odpověď je někde jednoduchá, jako například tady -- ano, budeme je
nahrávat, budeme je monitorovat, tak abychom se prostě k té odpovědnosti mohli
třeba za tři roky, nedej bože, kdyby přišla podobná povodeň, přihlásit. V
některých oblastech to bude těžší, protože samozřejmě rekonstrukce nebo
stavebně --technické úpravy a to tedy přesahuje teč v této chvíli moji
kapacitu, na úrovni průchodek, nefungujících šoupat a tak dále... To je
samozřejmě věc, kterou budou muset řešit odborníci, a je to také součástí
vlastního usnesení. Čili v tomto ohledu zpráva naprosto splnila moje očekávání
a samozřejmě, jakoby ses dá říct, pro nás uzavírá tu otázku proč, asi úplně
ještě neuzavírá tu otázku kdo, ale upřímně řečeno, to ani nebylo smyslem a
cílem dnešního jednání, to ani nebylo smyslem a cílem zprávy, proto jsem na to
na začátku upozornil. A v žádném případě neuzavírá otázku, jak do budoucnosti
chránit hlavní město Praha, Dopravní podnik a konkrétně metro proti povodni,
typu pětisetletá voda. "
Ivana
Gorgolová:
"Děkuji všem třem pánům za
odpovědi a ještě by chtěl svou odpověď doplnit pan náměstek
Bürgermeister."
Ing. Jan Bürgemeister,
náměstek primátora:
"Já věřím, že představenstvo
Dopravního podniku v pondělí bude projednávat jednak tuto zprávu při hodnocení
výkonu managementu. Pevně věřím, že vyhodnotí reálnou situaci, která prostě od
srpnové povodně v září, v říjnu do konce roku v Praze byla. Já myslím, že
zabezpečit plný přepravní výkon za situace, kdy řekněme polovina tras metra byla
k nepoužití a velmi dlouho než se
odčerpala voda dalo se vše do pořádku, svědčí o vysoké funkčnosti dopravního
podniku jako celku. Před týdnem jsme vám tady citovali na tiskovce dopravní
výkon celkový za minulý rok zůstal v podstatě stejný jako byl plánovaný,
tam je asi nějaká desetinka
procenta nižší. Při celém tom výpadku systému metra a pokud by se panu
generálnímu řediteli honily hlavou úvahy nad abdikací to teda cituji otázku paní Šprunkové, tak bych ho
prosil, aby zároveň vzal v úvahu vysokou schopnost managementu pod jeho vedením
čelit velmi mimořádné události, na
kterou nebyly nastaveny plány. Plány byly nastaveny na plný výkon metra i při
povodni přesto dopravní podnik dokázal připravovat Pražany a Pražané to myslím
ocenili."
Ivana
Gorgolová:
"Děkuji panu náměstkovi a
prosím další dotazy."
Ziegler, Mladá fronta Dnes
"Já bych se chtěl zeptat na
jednu věc. Tady bylo už předtím řečeno, že ty ochranné systémy nebyly stavěny
proti povodním, ale spíš proti atomové válce a abdikoval teda šéf OSM, ale
přitom i z té zprávy jasně vyplývá, že ty chyby tam dělali i jiní pracovníci, ty chyby tam
dělali pracovníci vlakového
dispečinku metra a další, znamená to teda, že budou následovat i nějaké další
personální změny aspoň na úrovni závodu metra a nebo že to jenom skončí abdikací
pana Svobody?"
MUDr. Pavel Bém:
"Já mohu říct jenom za sebe,
já v této chvíli si dovolím upozornit na skutečnost, když upřímně řešeno, já
tuto zprávu nebo respektive teze této zprávy mohu číst už asi devátý den a rada
formálně dostala úplný dokument a i já jsem dostal úplný dokument v úterý. Tedy
měli jsem třikrát dvacet čtyři hodin na to, abychom celý dokument si přečetli a
pokusili se mu porozumět a tam kde jsme mu neuměli porozumět tak abychom se mohli seznámit s tou další
dokumentací, která skutečně se dá měřit na tisíc stránek. Takže pro nás pro
všechny, kteří tady sedíme to znamenalo prostě hodiny studia a práce. V této
souvislosti já se dnes umím vyjádřit pane Ziegler pouze a jenom k této zprávě na
úrovni ještě navíc mého vzdělání a mé schopnosti této zprávě stavebně technicky například
rozumět. Na straně druhé, osobní odpovědnost, dnes tedy jsme se dozvěděli o
ochranném systému metra, já se netajím tím, já to kvituji prostě jako logické
vyústění pochopení, že dotyčný pracovník, dotyčný manažér tu odpovědnost nese. A
samozřejmě předpokládám, že následně Dopravní podnik se bude na úrovni těch
příslušných pochybení, na které je ve zprávě poukázáno tak se tím bude vážně
zabývat, ale upřímně řečeno já v této chvíli neumím říci, kdo za to nese odpovědnost a jestli lze přisoudit jednomu
konkrétnímu jménu. Čili já se k tomu v této chvíli neumím vyjádřit, ale
rozhodně, ale rozhodně té mé odpovědi nelze rozumět tak, že se tím nebudeme, nebo dopravní podnik nebude
zabývat. Předpokládám, že bude. "
Ing.Radovan Šteiner,
radní HMP:
"Já bych to doplnil v této
fázi - rozhodně bude a to už zde
myslím zaznělo na pondělním zasedání představenstva, toto bude pochopitelně
hlavním bodem jednání za účasti všech odpovědných pracovníků metra a na vaši
otázku pane Ziegler, ano skutečně zpráva říká, to co jsme říkali od začátku, co
některé deníky nám prostě tvrdily, že ochranný systém metra nebyl nikdy
plánován, projektován ani připraven na protipovodňovou ochranu, pouze na
civilní ochranu proti jadernému
nebezpečí. Nicméně pravdou je, že některé prvky toho ochranného systému jak
zpráva konstatuje, nebyla řádně udržovány. A to v zásadě nemá jaksi co dělat s
tím, jestli přišla povodeň nebo nepřišla povodeň. Hypoteticky i kdyby povodeň
nebyla a nějakou jinou cestou se zjistilo, že ty prvky nebyla řádně udržována, tak je to
pochybení, za které ať už konkrétně pan Svoboda nebo někdo další, kde to má v
popisu práce musí nést odpovědnost. Čili tam je řekněme ten významový rozdíl na který vy jste se ptal a který bude také předmětem jednání pondělního
představenstva. V pondělí budeme analyzovat i zodpovědnost i pracovníků mimo
ochranný systém metra. To já souhlasím. Nicméně jak i pan primátor konstatoval,
toto konkrétní pochybení, to znamená údržba některých prvků ochranného systému
metra byť neměly sloužit, systém neměl složit protipovodňové ochraně což je
pochybení zásadní a jak já to
vnímám, pan ing.Svoboda toto tedy
reflektuje ve svém dopise nebo ve
svém postupu, o které jsme vás dnes informovali. Představenstvo se bude v
pondělí zabývat i otázkou odpovědnosti všech zaměstnanců nejenom pana inženýra
Svobody nebo někoho jiného, ale otázka bude nebo nebude vyvozena personální odpovědnost, já v tuto chvíli nevím. Nelze to samozřejmě
vyloučit, ale to je ta fáze šetření, která vámi možná byla někdy napadána, že
tedy zpráva takzvaně neobsahuje jména a je přece právě na dopravním podniku, aby
on tedy ta jména řekněme dosadil, nebo si je vyvodil z těch jednotlivých textů. Já rozumím
tomu, že toto komise nedělala, k tomu ani nebyla ustavena. "
MUDr. Pavel
Bém:
"Já jenom doplním, k tomu
dokonce ani Rada hl. m. Prahy nemá žádný mandát a pravomoc "
Ing.Radovan
Šteiner:
"Je to otázka Zákoníku práce
a hl. m. Praha, natož komise nemá žádný pracovně právní vztah k zaměstnancům
Dopravního podniku. "
Ivana
Gorgolová:
"Děkuji za odpovědi, další dotazy..."
MUDr. Marián Hošek,
zastupitel -- člen komise:
"Já nebudu zneužívat tuto
vaši tiskovou konferenci a k mé prezentaci. Ale vy jste mě jmenoval jako člena
komise, který s tímto názorem komise souhlasí a já se domnívám, že ta vaše
interpretace je příliš růžová, že je to růžová interpretace výsledku této
komise, a že já s touto interpretací zásadně nesouhlasím. Já jsem ochoten
kdykoli o tom mluvit, nechci to tady rozporovat, je to vaše tisková konference,
jestli budete chtít se mnou polemizovat, rád budu polemizovat všem, ale domnívám
se, že tato interpretace této zprávy není úplně správná, je v růžových
barvách."
MUDr. Pavel
Bém:
"Já jsem vám chtěl jenom
poděkovat, pane doktore, ale samozřejmě, pakliže poděkování rozumíte tak, že s
tím vyjadřujete souhlas."
MUDr. Marián
Hošek:
"Já jsem nad tím strávil
desítky hodin a domnívám se, že takto se skutečně interpretovat nedá. "
Ivana
Gorgolová:
"Já se omlouvám, já bych
poprosila dotazy."
MUDr. Pavel Bém:
"Já jenom ještě, pardon já
cítím potřebu na to reagovat. Já jsem si dal velký pozor, prosím pěkně, abych
neřekl slovo navíc nad to, co je napsáno ve zprávě, pane doktore, pro vaší
informaci, takže jestli jste si všímal, ve svém dvacetiminutovém expozé jsem
citoval příslušné odstavce, stránku po stránce. "
Ivana
Gorgolová
"Ještě pan náměstek Bürgermeister."
Ing. Jan Bürgemeister.:
"Protože jsem tuto námitku
očekával, i já ve svém hodnocení nepoužívám žádná jiná tvrzení, než jsem přečetl
ve zprávě, kterou jste vy podepsal."
Ivana
Gorgolová:
"Děkuji, prosím další
dotazy."
Dlabaja, TV NOVA:
"Dobrý den. Já to také tak
cítím, že to vypadá jako něco se stalo, ale už je to v pořádku, nechejme to tak.
Poprosil bych asi pana primátora k tomu."
MUDr. Pavel Bém:
"Já bych si to
dovolil přefrázovat. Já bych řekl: první část ano, něco se stalo. Druhá část vaší teze
- nechejme to tak -- já bych řekl: s tím už prostě nic dnes nenaděláme s tím, co
se stalo, ale co to pro nás znamená, že musíme porozumět, proč se tomu
stalo, jestli se tomu dalo zabránit, a že si musíme vytvořit jasný algoritmus
našeho jednání pro případ příští takové katastrofy. A vytvořit vše pro to, aby
víme-li, že existovaly nějaké nedostatky, tak aby příště tyto nedostatky byly
odstraněny a prostě ten systém fungoval. A zase já v žádné případě se nechci stylizovat do role někoho, který bude
bránit tuto zprávu. Já dokonce naopak za sebe mohu říci, že jsem v některých fázích
měl potřebu tuto zprávu polemizovat a polemizovat s názorem odborníků, na
úrovni třeba těch kritických závěrů ve smyslu krizového řízení, ale dokonce i
závěrů, třeba v té oblasti stavebně-technické a musel jsem se skutečně osobně
seznámit se stovkami stránek dokumentace a nechal jsem se přesvědčovat, že ten můj
názor je chybný. Já jediné, co mohu je, že tu zprávu mohu vzít, mohu ji číst a
mohu doporučení a závěry v této zprávě okomentovat, nesouhlasit s nimi, ale já
říkám, že po skutečně desítkách hodin práce, desítkách hodin seznamovaní se nejen
s těmito sto stránkami, ale i s těmi přílohami, které jsou k
dispozici... Samozřejmě, my je nenavěsíme na web, ani nemůžeme, protože by to bylo
tisíce stránek dokumentace. Nicméně, kdyby samozřejmě někdo z vás měl potřebu mi...
tam samozřejmě nejsou věci, které by se měly označit jako tajné, protože
smyslem této zprávy bylo ukázat zcela otevřeně nedostatky a smyslem a
úlohou odpovědností nás je ty nedostatky prostě a jednoduše odstranit. Takže ta
zprávy, když ji čtete dobře, tak ona je vlastně hodně kritická..."
Dlabaja, TV NOVA:
"Ale vy jste říkal, že
budete dost naštvaný, pokud tam nebudou jména. Už jste naštvaný?"
MUDr. Pavel
Bém:
"Nenene, já zase bych musel
parafrázovat, co jsem odpovídal paní redaktorce Šprunkové. Já bych byl
nespokojen, kdybychom na jedné straně měli zprávu a na druhé straně té rovnice
nebylo nic. Ale to není otázka zprávy. Proto jsem na začátku konstatoval, že i
zpráva jednoznačně říká, že jejím cílem bylo ukázat pro, kde, jak, ale ne kdo,
takže to kdo, jestli mohu poprosit... Buďte trochu trpěliví... Vždyť ta zpráva -- vy
možná, jako sdělovací prostředky, ji máte už těch čtrnáct dní na rozdíl od
radních, k vám se prostě nějakým záhadným hnutím osudu dostala dřív, než ji
dostala rada hlavního města Prahy, ale budiž. Buďte trpěliví, já si myslím, že
není možné na základě dnešního závěru z jednání rady říci: teď je velká tečka a
jediná osobní odpovědnost, která byla vyvozena, je abdikační dopis pana Svobody.
To teď, si myslím, by bylo skutečně předčasné."
Dlabaja, TV NOVA:
"Poslední otázka. To mám
zápis z jednání komise rady hlavního města Prahy z 6. května 2003, tam se
hovoří, že Invalidovna by nebyla zaplavena, pokud by se dodrželo vše, co se má
dodržet. Je tam řečeno, že by byly zaplaveny pouze vestibuly, to v té zprávě ale
nikde není."
MUDr. Pavel Bém:
"Prosím, jestli by se k tomu uměl vyjádřit pan kolega
Laudát, nebo pan náměstek Bürgermeister. Protože je třeba od sebe oddělovat
řekněme teze a závěry, které mají odbornou hodnotu a
kde se můžete opřít a nějaký odborný nález."
Dlabaja:
"Toto byli odborníci. Tady
jsou podepsaní: Hošek, Václavík, Houfek, Bruška..."
Ing. Jan
Bürgemeister:
"S dovolením, já jsem tady
citoval osud jednoho výtlačného potrubí o průměru 22 cm s chráničkou 30 cm,
která přes vzduchotechnické kanály a přečerpávací stanici obešla uzavřený
traťový uzávěr právě na stanici Invalidovně a citoval jsem ze zprávy. "
MUDr. Pavel Bém:
"Jenom pro vaši informaci,
pane redaktore, pan Hošek je zubař."
Dlabaja:
"Určitě byl u toho jednání.
Je tam popsáno, že kdyby bylo dodrženo vše, tak by ta Invalidovna nebyla nikdy
zaplavena. To tam je zapsáno."
MUDr. Pavel
Bém:
"Ale je to zubař. Jinými
slovy: prosím vám, máme k dispozici skutečně odborné posudky, které mají na sobě
a nesou pečeť kulatého razítka. Položím rétorickou otázku: čemu vlastně mohu já
věřit? Mohu věřit, jako primátor města, poraďte mi. Čemu nám věřit? Mám věřit a
teď při vší úctě k panu kolegovi Hoškovi. Mám věřit dobrozdání zubaře, na to,
jestli měla nebo neměla být zatopena nějaká stanice, při veškerém respektu a
úctě k zubařským kvalitám pana doktora Hoška, nebo mám věřit stavebně
technickému posudku s kulatým razítkem odborníka, který prostě dělá soudně
znalecké posudky? Nezlobte se na mě, samozřejmě jako primátor musím věřit tomu
druhému, ale já sám se k tomu nedokážu vyjádřit jinak."
Ivana Gorgolová,
moderátorka:
"Poprosím ještě pana
předsedu Laudáta."
Ing. František Laudát:
"Jestli můžu, prosím vás,
pokud byste pane kolego vedl jakoukoli komisi, nebo řešil problém a někdo vám
pod rukou bral meziprodukty, já jsem velice často na té komisi dával i
provokativní otázky. Vy berete ty zápisy, že je to pravda. To není možné tímto
způsobem pracovat a samozřejmě tak řekne někdo nějakou tezi, ta je zaznamenána,
ale to není pravda. Pak je zásadně vyvrácena, ať už při tomtéž jednání,
následujícím a podobně. To, že se někdo, i když tu všichni členové i přizvaní
odhlasovali jakýsi důvěrný statut komise a nešlo o tutlání faktů. Potom se někdo
nestydí sebrat průběžné zápisy z těchto věcí. Podobně jako se někdo asi chtěl
pochlubit a zveřejnit -- vlastně do dneška to visí na internetu, nebo na webových
stránkách ČTK -- simulaci zaplavování metra, která byla připravována pro
veřejnost, a jakmile dořešíme ještě smluvní vztahy, tak tam bude dána, ale
takovýmto způsobem brát komisi pracovní materiály... Jedna věc je o něčem
diskutovat, vytvářet tam hypotézy, druhá věc je, k jakým závěrům potom po
různých analýzách prostě komise dojde, nebo je jednotliví odborníci. Já jsem
mnohokrát změnil názor na to, zda ten ochranný systém v budoucnu bude, nebo
nebude použitelný..."
MUDr. Pavel
Bém:
"Ne, jednoduše: těsto na
závin, pane kolego, není závin, polotovar není výsledný produkt, zápis komise
není závěrečná zpráva. Já si myslím, že je to každému z nás jasné a já chápu, že
je nějaká objednávka, nebo potřeba hledat na té zprávě nedostatky. Hledejte je,
prosím pěkně. Ale hledejme je v rovině odborné, jestli mohu poprosit.
Korektně."
Ivana
Gorgolová:
"Děkuji, další dotaz."
Petr Bušta, televize
Prima
"Já mám taký dotaz spíš
ještě k té rezignaci. Já tu rezignaci dost nechápu, když vás tady tak
poslouchám. Protože všichni svorně říkáte: ochranný systém metra tomu nemohl
zabránit za žádných okolností. Žádné pochybení tam nebylo. Proč tedy ten člověk
rezignoval dneska?"
Ing.Radovan Šteiner:
"Pane Bušta, já se omlouvám,
ale poslouchali jsme se, když jsem hovořil? Já jsem říkal, pravda, panu
Zieglerovi jsem odpovídat v podstatě na stejnou otázku. Ano, ochranný systém
metra mimo jiné, tedy jak zpráva potvrdila, jak jsme říkali o začátku, neměl
sloužit k protipovodňové ochraně, nicméně v rámci povodní se přišlo na to, že
údržba prvků ochranného systému metra nebyla v pořádku. Kdyby se na to přišlo
jiným způsobem, nepochybně by nějaké důsledky -- pracovně právní -- byly vyvozeny
také. Toto byl akt pana Svobody. Já se přiznám, že jsem se oněm dozvěděl až dnes
dopoledne na zasedání rady. Čili, myslím, že to vysvětlení je poměrně
jednoznačné. Prostě zpráva, nebo tedy bohužel povodeň, přispěla k tomu, že se
zjistilo, že ochranný systém metra nebyl udržován v některých částech tak, jak
měl být. "
MUDr. Pavel
Bém:
"Já na to ještě odpovím. Já
když jsem asi před třemi měsíce se setkal s polotovarem, který byl předběžnou
informací, která posléze se nicméně dostala, jako závěr do původních draftů
závěrečné zprávy. Ta informace říkala, že v rámci řízení protipovodňového
krizového systému v dopravním podniku, závod metro se vlastně nepostupovalo
podle žádného manuálu, podle žádného operačního schématu, že se vydávaly pokyny
na úrovni ústních doporučení, bez jakékoli evidence, která posléze samozřejmě
znamená, že je strašně těžké ten systém krizového řízení vyhodnocovat. I když to
nesouvisí teď s ochranným systémem metra, ale souvisí to s tou částí krizového
řízení. Kladl jsem si otázku: Jak je to možné? Nebo: To přece bude muset být
vyvozena nějaká osobní zodpovědnost. Já v této chvíli mohu říci, že to skutečně
vnímám jako přiznání, nebo vyjádření té odpovědnosti, kterou za to příslušný
pracovník, manažer nese a samozřejmě, ochranný systém metra je doplněk, kde se
zjistilo, že zřejmě kdyby došlo k jadernému nebezpečí, nebo k nějakému ohrožení,
na úrovni civilní ochrany obyvatel, tak bychom také měli asi problémy. Naštěstí
k tomu tedy v dnešní době nedošlo a já doufám, že v budoucnosti nedojde, ale pro
nás to každopádně znamená, že celý ten OSN se musí změnit, že do něj musí být
nainvestovány asi zřejmě miliardy v řádech, které můžeme dnes odhadnout. Tak aby
to skutečně fungovalo. Já tam skutečně chci vidět člověka, který bude schopný
ten systém řídit. Nedej bože, kdyby se něco podobného stalo."
Bušta:
"Mám v tom případě ještě
doplňující otázku: Jak to, že jste to zjistili až teď? Jak to, že se tady
prezentovalo, dopravní podnik každý měsíc ten systém zkouší, zavírá různá vrata
na různých stanicích. Jak to, že jste to zjistili až teď, devět měsíců po
povodni, že byl špatně udržovaný?"
MUDr. Pavel Bém:
"To se nezjistilo až teď. Ta
zpráva byla navěšena na web devět měsíců po povodni a radní se s ní seznámili
devět měsíců po povodni. Já jsem rád, že je to devět měsíců, protože termín pro
předložení této zprávy byl 30.6. Tedy jedenáct měsíců po povodni a já jsem se
sám obrátil dopisem na pana předsedu Laudáta, a požádal jsem ho, aby maximálně
urychlil práci této komise a skutečně práce komise byla urychlena. Pracovali po
nocích, ale předložili to s dvouměsíčním předstihem. Jinak, samozřejmě to, že
součásti krizového systému, nebo ochranného systému nefungovaly, tak to se v
nějakých dílčích aspektech vědělo stejně tak v říjnu, jako v listopadu, jako v
prosinci."
Ing. Jan Bürgermeister:
"Já bych to rád doplnil. Ta zpráva to všude přesně
cituje. Velká voda tím přelivem přes protipovodňové zábrany mohla udělat
jedinečný experiment, který jinak nelze. Ty konstrukce nelze zatížit inside
jinak, než touto katastrovou. Ukázalo se, že kromě nedbalostních prvků, jakože
nějaká průchodka nebyla utěsněna, tak ty odzkoušené laboratorní testy, a to v
té zprávě je, opakované laboratorní testy teď udělané ukazují, že ty tmely
vyhoví, ale je možné, a v této zprávě je, všechno vyměnit, protože je možné,
že dochází během let, k degradaci matriálu, to je novinka technická. Ta zpráva
jasně říká, že jeden jediný uzávěr nebyl dotěsněn. Neví se proč
je možné, že nefungovaly hydraulické prvky. Protože byl přerušen proud,
nebo jiné důvody? Ale zpráva jasně říká, všechno se musí moc
ovládat z vnějšku. Zpráva jasně říká, že došlo k obtoku
vody neutěsněným potrubím, které se nepočítalo, že by jím mohla proudit voda, nebyly
na něm zpětné klapky. Že nebyly zpětné klapky na vzduchotechnice, zpráva říká: doporučujeme osadit a
opatřit dálkovým ovládáním. Ono to v té zprávě všechno kousek po kousku je.
A proto jsme jí vyslovili tak vysoké uznání. "
Ing.Radovan
Šteiner:
"To není jen otázka údržby.
Ve zprávě se hovoří a my jsme to také několikrát prezentovali, že betonové prahy
pod tlakovými uzávěry prostě byly v těch sedmdesátých a osmdesátých létech
provedeny špatně. Místo železobetonu tam byl prostý beton, který nevydržel tlak
vody. To myslím zpráva na straně 63 a jinde říká zcela jasně. Komise, alespoň
tak , jak jsme byli informováni, prověřovala stav jednotlivých betonových prahů
rentgeny. V současné době. Tedy, to je odpověď na otázku, proč některé stavební
závady na prvcích ochranného systému metra, jako jsou například betonové prahy v
kolejišti nemohly být zjištěny v jiné než v reálné katastrofické situaci.
Samozřejmě je otázka... Pan Bušta se ptal na prezentace, které dopravní podnik
prováděl, řekněme v uplynulých létech. Zejména po jedenáctém září, to je pravda,
ochranného systému metra, kdy byly prezentovány tlakové uzávěry a tak dále. V té
době opravdu nikdo netušil a ani nemohl zjistit, že beton pod těmito tlakovými
uzávěry v sobě neobsahuje armatury. To snad věříme, že to tak je."
Ivana
Gorgolová:
"Děkuji, další dotaz."
Mrázek, Hospodářské
noviny
"Jak pan Šteiner říkal, že
byly nějaké stavební chyby, že to stavěl Metrostav. Uvažujete o nějaké vazební
zodpovědnosti vůči této společnosti?"
Ing.Radovan Šteiner:
"To nebyl pouze Metrostav.
Na stavbě metra se podílela řada firem už za socialismu."
Ing. Jan Bürgermeister:
"Jednak také v té zprávě je,
že jakými odstraněním studené války došlo k tomu, že ten akcent na dobudování
systému ochranného se již nedokončil a šetřily se peníze, to je celá trase B. To
je rozhodnutí podle mě, které reagovalo na společenskou objednávku a druhá věc:
některé prvky z roku 1979 selhaly. To je hodně dlouho a já nejsem právník, ale
určitě to velký aspekt znamená. Konstrukce, kde chybí výztuž -- některé jsou z
roku 1979 ..."
MUDr. Pavel
Bém:
"Jestli mohu doplnit jen na
základě zkušeností s přebíráním veřejných zakázek v dnešní době, vždy je to
dvoustranný proces. Na jedné straně dodavatel a na druhé straně zadavatel. Oba
nesou svůj díl odpovědnosti. Samozřejmě, stejně tak, jako dodavatel měl dodat
kvalitní dílo a práci, tak zadavatel si měl prostě přezkoušet, jestli to dílo je
dodáno tak, jak mělo být dodáno. Na druhou stranu, to je historie dvacet pět let
zpátky a já si myslím, že nikdo z nás tady si dnes nemyslí, že je možné tuto
historii přinášet na obětním oltáři a myslet si, že tím něco dokážeme. To v
žádném případě ne. Já si myslím, že to nejcennější, co dnes víme je, že řada
těch stavebně-technických nedostatků v metru byla, že způsobila to, co způsobila
a pro nás je svým způsobem tragédií, že nám nezbývá nic jiného, než je
odstranit. Odstranit znamená obrovské finanční investice. Tedy my, v
následujících letech budeme investovat do sektoru, jako je dopravní podnik,
hovořím za hlavní město Prahu, budeme investovat obrovské finanční prostředky do
toho, abychom tyto nedostatky, tyto závady odstranili, i s ohledem na
skutečnost, že to bude znamenat pravděpodobně přezkoumávání celé řady dalších
tubusů metra, které voda nepostihla a tak dále. A bude to znamenat, že tyto
finanční prostředky budou chybět někde jinde. Například v další investiční
výstavbě metra, čili to je, nebo alespoň část z nich bude v této oblasti chybět.
To je problém, který vidíme, ale nicméně, toto je absolutní prioritou. Já si
myslím, že na tu otázku nelze odpovědět tak, že bychom mohli hnát k odpovědnosti
někoho za historické nedostatky roku 1978/79."
Ivana
Gorgolová:
"Děkuji a já poprosím o
poslední dotaz. Jestli nejsou žádné otázky, tak vám všem moc děkuji za
pozornost, že jste přišli a přeji vám hezký víkend."
|