13. 9. 2002
Ministr pro místní rozvoj lhal ve sněmovně, a tak byla demokratická práva občanů omezenaPoslanecká sněmovna včera rozdílem šesti hlasů podpořila omezení práv občanů v novele stavebního zákona, aniž by to bylo v jakékoli souvislosti s urychlením stavebních prací po záplavách. Povodňová situace tak byla zneužita k prosazení kroku, který využil režim legislativní nouze a nakvap odstranil leckdy nepohodlnou kontrolu rozhodování úřadů.
Ministr pro místní rozvoj účelově lhal ve sněmovně, aby prosadil nedemokratické omezení práv občanů, záminkou se staly povodně. Vláda navzdory oponentním hlasům sedmi ministrů schválila a předložila parlamentu návrh, který je v části, v níž drasticky omezuje účast občanských sdružení v řízení podle stavebního zákona, nejen v rozporu s jejím vlastním programovým prohlášením*, ale též s Aarhuskou úmluvou**. - Toto je tisková zpráva Ekologického právního servisu. |
Sněmovní Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí na čtvrtečním zasedání s útokem na účast veřejnosti nesouhlasil a připravil pozměňovací návrh, který účast občanských sdružení v řízeních zachovával. Ztotožnil se s argumenty právníků a občanských sdružení, kteří poukazovali na to, že omezení práv občanů nemá s popovodňovou obnovou žádnou souvislost, protože k urychlení a zjednodušení obnovy po živelních pohromách nemůže přispět. Argumenty předkladatele o zdržování řízení některými účastníky jsou zcela liché. "Podle návrhu by se měly některé opravy na poškozených stavbách provádět jen na základě ohlášení. V takovém případě se však žádné řízení nevede a nikdo ho tedy nemůže ani zdržovat," vysvětlil nesmyslnost návrhů právník Vítězslav Dohnal z Ekologického právního servisu. V jiném případě popovodňové obnovy může podle novely stavebník začít stavět a stavební řízení proběhne až dodatečně. Zde je ovšem žádoucí, aby se v tomto dodatečném řízení uplatnily pohledy všech účastníků včetně občanských sdružení, neboť živelně opravované stavby mohou vykazovat řadu bezpečnostních, hygienických, ekologických aj. rizik, které stavební úřady v hektických časech popovodňové obnovy samy nemusí ošetřit. Návrhy k vyloučení účasti veřejnosti jsou navíc formulovány natolik obecně, že by se daly zneužít i v případě řízení, která mají s povodněmi jen velmi malou souvislost. Občanské iniciativy mohou být vylučovány z řízení vedených dlouho po povodních či z řízení o stavbách a úpravách, které preventivně předchází povodňovým škodám. "Právě tato kategorie je velmi mlhavá a s trochou fantazie může jít o téměř jakékoli stavby - i kladný statický posudek, povinná součást každé stavební dokumentace, osvědčuje preventivní ochranu stavby před spadnutím v důsledku povodní", komentuje přijatý zákon Mgr. Pavel Doucha, právník Ekologického právního servisu. V rozpravě k novele se vedla značná diskuse; proti snaze vyloučit veřejnost se vyslovila řada poslanců mj. Svatopluk Karásek (nezávislý, klub US-DEU), Miloš Kužvart (ČSSD) či předseda Výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí Radko Martínek (ČSSD). Zástupce překladatele, ministr pro místní rozvoj Pavel Němec (US-DEU), reagoval na námitky nepravdivým tvrzením, že námitky účastníků stavebního řízení vedou k přerušení řízení, předání věci soudu a velkému zdržení. "Sněmovna zde byla přesvědčována pomocí lživých argumentů. O námitkách účastníků rozhoduje přímo úřad a nemají jakýkoli odkladný účinek. Námitku řeší soud pouze v případě, že namítá věc, která představuje občanskoprávní spor, k jehož řešení nemá správní úřad kompetenci. To je však zcela zanedbatelné minimum případů, jinak námitky řízení nijak nezdržují," konstatuje Helena Svatošová z Ekologického právního servisu. K úspěchu návrhu zachovávajícím občanům jejich práva nakonec chybělo pouhých šest hlasů. Proti se postavil celý klub ODS, přes polovina klubu ČSSD, dva unionisté a jeden lidovec***. Hlasy celého klubu KSČM, klubů US-DEU a KDU-ČSL (se výše uvedenými třemi výjimkami) a demokratické části klubu ČSSD nestačily. Ekologická občanská sdružení přitom iniciovala řadu opatření, která důsledky povodní podstatně zmírnila - např. tzv.měkké regulace vodních toků nebo protipovodňovou bariéru u skladu dioxinů ve Spolaně. *Část 2: "Vláda si v nastávajícím čtyřletém funkčním období stanovuje následující priority:....posílení účasti občanů na rozhodování" ** Úmluva OSN "O přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí", kterou ČR podepsala v červnu 1998, připravuje se její ratifikace. *** Byl jím ministr zahraničních věcí Cyril Svoboda, který tímto porušil svůj rok starý závazek z Brandýské deklarace, kde se zavázal "při své veřejné činnosti prosazovat a uskutečňovat" deklarace tzv. programu pro občanskou společnost mj.: " fungování moderní a demokratické státní správy se neobejde bez možnosti účasti veřejnosti v řízeních, v nichž se zasahuje do záležitostí veřejného zájmu" |