28. 5. 2002
Jak mi Český Telecom neumožnil připojení k internetuBydlím v menším městečku ve středních Čechách asi 30 km od Prahy. Pracuji v Praze v oboru IT a mívám potřebu se za pomoci modemu připojovat do práce i mimo pracovní dobu - většinou o víkendech. Až do této chvíle má pevná linka na hlasové hovory fungovala bezproblémově (pokud nepočítám, po kolika nekonečných letech bylo vyhověno žádosti o zavedení). A hle, poté co jsem se připojil modemem zapůjčeným z práce, zjistil jsem, že maximální rychlost připojení je 9600bps, což je prakticky nepoužitelné. Dovolával jsem se tedy Telecomu o pomoc. Tam mi suše sdělili, že nemám žádné koncové zařízení přihlášeno, a tudíž jsou jim mé problémy lhostejné. Má námitka, že modem je zapůjčen a že si svůj nebudu kupovat, dokud linka nebude fungovat, jim logická nepřišla. Tím to skončilo. Já jsem odmítal utratit zbytečně peníze a Telecom odmítal bez přihlášení konkrétního zařízení se problémem zabývat.
|
Dal jsem tomu tedy nějaký čas a mezitím nadřízený rozhodl, že mi zaplatí ISDN. Požádal jsem tedy o zavedení ISDN. Po nekonečné anabázi se podařilo Telecomu přijmout moji žádost. Po dvojnásobné době, než původně slibovali jsem z nich dostal, že ISDN ke mně zavést nelze, neboť jim chybí asi 150m kabelu a ten kvůli jednotlivci v žádném případě nenatáhnou. Na dotaz, kdy v budoucnu to bude možné, neuměli odpovědět. Během dalšího běhu času jsem připojení potřeboval stále víc a zahodil tedy hrdost, zakoupil si modem, přihlásil a začal se dožadovat řešení. Telecomová infolinka 0800123456 je kouzelná, protože snad ani jednou mi tam neporadili správně, ale po mnoha dalších přepojováních a voláních se mi podařilo zjistit, že můj problém spočívá v tom, že telecomová ústředna u nás je vybavena zařízením PCM (což jsem očekával, nicméně oni museli opět provést technické šetření, aby tomu sami uvěřili) a nabídli mi řešení, nechť zašlu žádost o vypojení z PCM, přidělí mi samostatnou linku a bude vše v pořádku. Učinil jsem tak. Když se mi na mou žádost půl roku nikdo neozval, začal jsem opět telefonovat. Toto se stalo před pár dny, takže si mohu dovolit o trochu větší podrobnosti. Infolince jsem sdělil co mám na srdci. Slečna, hlasem s notnou dávkou účasti a pochopení se mě snažila přesvědčit, abych napsal dopis ještě jednou a poslal kamsi přímo na centrálu, kde se toto řeší. Nedal jsem se odbýt, vysvětlil slečně, že doporučený dopis stojí 14,40 a že nemám v úmyslu každou chvíli posílat dopisy, že bych místo toho uvítal, kdyby můj problém opravdu někdo vyřešil. To slečnu poněkud zaskočilo, nicméně ihned mi poradila zavolat přímo k nim na centrálu, dala mi číslo na spojovatelku a jméno oddělení, které prý vyřeší můj problém. Po několika marných pokusech mě tamní spojovatelka přepojila na doporučené oddělení. Tam jsem narazil na technika, který sice nechápal, proč mi infolinka dala číslo na něj, neboť on se zabývá instalací ústředen, ale velmi vstřícně a ochotně slíbil, že zjistí, komu můj problém náleží, a zavolá mi zpět, což opravdu učinil a musím říci, že to byl první slušný a ochotný člověk, s nímž jsem u Telecomu mluvil. (No tak to má být, na infolinky je třeba posadit ty nejarogantnější a nejhloupější - a to není výsada jen Telecomu). Číslo, které mi zjistil bylo nikoli na ústředí, nýbrž celkem logicky do Benešova, kamž spadám. Paní v Benešově byla asi nejlepší. Mluvila hlasem, v němž se nedal vypozorovat ani náznak snahy o vstřícnost, a nejprve se tvářila, že vůbec nechápe, o co jde. Trpělivě jsem ji záležitost vysvětloval. Poté se mě optala na jméno a tel. číslo a zalovila v databázi. Pak mi sdělila, že tam mám jedinou žádost a tou je žádost o ISDN. Vysvětlil jsem jí, že v tuto chvíli se jedná o jinou žádost, načež mě zpražila větou, že jejich systém dokáže zpracovávat pouze jednu žádost najednou, že u nich nemohu mít více aktivních žádostí. Vysvětlil jsem, že žádost o ISDN je již uzavřená, neboť mi sdělili výsledek, že linku není možné ke mně zavést. Protože ovšem připojení opravdu potřebuji, jednám na podnět infolinky tím, že chci vypojit z PCM. Paní to uzavřela velmi jednoduše. Rázem měla řešení. Odpojení od PCM není možné ze stejného důvodu, z jakého není možné zavedení ISDN. Co se týče výhledu do budoucna, nemá paní ani zdání a ani jí to moc nezajímá. Optal jsem se tedy jakou mi Telecom poskytne slevu na poplatcích a cenách hovorného, když se poplatky stále zvyšují, mimo jiné i kvůli spoustě nových služeb a pro které moje linka není plnohodnotná. Bylo mi vysvětleno, že linka plnohodnotná je, a že PCM se instalovali proto, aby se vyhovělo více zákazníkům. Prohlásil jsem, že linku nechám zrušit a více se s paní nebavil, neboť hlavou zeď neprorazíš. Asi si říkáte, proč Vám to všechno píšu, že to tak je a vy to všichni víte - a stejně se s tím nedá nic dělat. Ale mě to prostě štve. Pevnou linku samozřejmě zruším, neboť i mobilní operátor má lepší služby, co se týče přenosu dat, a cena je už pro mé potřeby srovnatelná. Ale vážně: budeme stále podporovat takto neefektivní monopol? |