Kapitola XII.O osiřalých vrchnostech.Trojím se způsobem stává, že páni poddané stracují. Předně, když
se poddaní zbouří a vrchnost svrhouc jinou sobě zvolí; jako když
desatero pokolení od Roboáma odstoupivše, Jeroboáma nad sebou
ustanovili (3. Král. 12).
Druhé, když se v království neb panství někdo víc práva moci mající
uváže a prvního držitele odstrčí; jako když Abimelech Jorama odstrčil
(Soudc. 9). Podobné jest tomu, když někdo v čas války od svých
zahnán bývá.
Třetí, skrze zsazení od vyšší vrchnosti; jako když Farao vezma
království Joachazovi, dal je Joakimovi (4. Král. 23).
A Nabuchodonozor zsadiv Joachima, Sedechiášovi království
odevzdal (4. Král. 24). Ale kterýmkoli tím
způsobem komu panování vzato bývá, že se to Boží vůlí a poručením
jeho děje, písmo učí (o čemž viz
Job 34, 24.
Dan. 2, 21.
Jer. 27, 4). I když skrze rebellii, Bůh sobě to předce
připisuje (2. Par. 11, 4).
Přičiny, proč to Bůh na vrchnosti dopouští, jsou:
- Nedbánlivost v zpravování poddaných a jen hledání zisku,
lhostejnosti, zbohacení a slávy vlastní. Tak Pán Bůh skrze Ezechiele
o Izraelských vrchnostech dí: Zastavím jim pasení stáda, proto že pasou sami
sebe (Ezech. 34, 3. 4. 10).
- Tyranství a ukrutnost nad poddanými. O čemž Bůh tak dí: Běda
pastýřům, hubícím a rozptylujícím stádce pastvy mé; zaženu vás a
ustanovím jiné pastýře (Jer. 23, 1). Jako Farao přivedl
ukrutenstvím svým Izraelské k úpění, a vyslyšel je Pán Bůh a vytrhl z
ruky jeho. Tak Roboám přičiněním robot a tvrdými pohrůžkami
připravil se o poddané (3. Král. 12).
- příčina bývá modlářství; jako od Šalomouna a synů jeho pro
odvrácení se od Boha odtrhl větší díl království (3. Král. 11,
11.
- Bůjnost tělesná a rozmařilost také časem vrchnosti o poddané
připravuje; jako Davidovo cizoložství vyhnáním, Manassesova
rozpustilost žalářem strestána byla; když pak jeden i druhý se
upamatoval a kořil, navrátil jim Pán Bůh poddané i všecko.
Povinnost tedy osiřalých,pánů, knížat, králů a jiných vrchností
tato jest:
- Předně, poznávati ruku Boží, že ona to švihá, a pokořiti se.
Tak David utíkaje řekl: Najdu-li milost před očima Hospodinovýma,
přivede mne zase; pakliť řekne: Nelíbíš mi se, aj, teď sem, nechť mi
učiní, co se mu dobře libí (3. Král. 15, 25).
A když mu Semei zlořečil, řekl: Nechte ho, Hospodin rozkázal mu
(2. Král. 16, 11). Naproti tomu zle učinil Saul, že vida, an Bůh
jej svrci a jiného hodnějštho, než on jest, dosaditi chce, nechtěl se
však poddati vůli Boží, ale jí se urputně protivil, až i zahynul
bídně.
- Mají se v té kázni horlivě Pánu Bohu modliti za odpuštění
hříchů, a líbí-li se milosti jeho, i za navrácení. Tak činil
David, že v vyhnání svém chodil na vrch hory, aby se tam modlil (2.
Král. 15, 32.
Žalm 121). Manasse v svém z královstvi zsazení jak
se horlivě modlil, modlitba jeho ukazuje.
- Mají souditi a při sobě vyhledávati příčin, proč asi na ně to
dopustil Pán Bůh? A s sebou třeba jobovský onen exámen držeti:
Snads brával základ (pokutu) bez příčiny? A roucha nuzných svlékal?
Snads ustalému nepodával vody a hladovitémus chleba zbraňoval? Snads
bohatým a vzáctným proti chudým
pomáhal? Snads vdovy od sebe bez vyslyšení pouštěl a sirotků ramena
potíral, aneb potírati dopouštěl? (Job 22, 6.)
- Nalezli-li by sebe v čem patrném Bohu vinni, mají na sebe slib
činiti, že to změniti a napraviti chtějí. Nebo tak nakloněn bývá Bůh
k milosrdenství; jehož když by dosáhli, na pilné plnění slibů těch
také pamatovati mají.
- Navrátil-li by je Bůh zase, povinni jsou to jako nový dar z
ruky Boží přijíti příkladem Davida, kterýž, když ho zase domů
zprovázeli, řekl: Dnes sem učiněn králem v Izraeli (2. Král. 19,
22).
- Naposledy nemstíti se na lidech a nebýti přísnými vyhledavateli
zpronevěření. David po svém regimentu dosažení žádné exequucí
nedržel; ačkoli mu dvakrát rebellovali; nýbrž i Semejovi, kterýž mu
zlořečil, i Amazovi, kterýž proti němu vojska vedl, ochotně odpustil
(2. Král. 19). A Pán Bůh tomu regimentu požehnal, proto že
se kochá v milosrdenství: Sic když kdo v vyhledávání vin příliš chce býti
prúdký; Kristus říká: Nevíte; čího jste ducha (Luk. 9, 55). Ne
zle říkával Kato senior: Skrovně moci užívej, aby jí užívati dlouho
mohl. Julius Caesar Ciceronovi, Ligariovi a jiným největším
rebellantům svým vesele odpustil. A když jemu truhlička k rukám
dodána byla plná listů od některých měšťanů, kteříž proti němu s
Pompejem spiknutí měli, psaných, nechtěl jich čísti, ale před svýma
očima spáliti poručil; kterouž dobrotivostí svou srdce všech k sobě
naklonil a císařství své utvrdil; a David podobným postupováním
(jakž dotčeno) také. Ješto na proti tomu Saul, kterýž pro každé jen
puntování nějakého podezření hned mordovati dal, na to se přivedl,
že království zbaven a i s kmenem svým vyhlazen. Boží zajisté řeč
jest: Běda tobě, jenž hubíš; nebo když přestaneš hubiti, zahuben
budeš (Izai. 33, 1).
|