Anthropoid: Nudné zpracování pozoruhodné zápletky

11. 8. 2016

Na letošním karlovarském filmovém festivalu se dostalo obrovské publicity novému anglickojazyčnému filmu Anthropoid o pražském atentátu na Heydricha. V den zahájení festivalu se film promítal v hlavním sále hotelu Thermal jako úvodní film a také hned asi ve třech dalších sálech najednou.

Jak jsem napsal během festivalu, film je zřejmě věrný historickým událostem, avšak k známému příběhu nepřidává absolutně nic nového. Možná jen úvahu o tom, zda bylo skutečně rozumné Reinharda Heydricha usmrtit, neboť na jeho smrt reagovali v Čechách němečtí nacisté s neuvěřitelnou brutalitou. Ale i toto bylo v minulosti diskutováno už mnohokrát.

Film Anthropoid je zřejmě první česko-britskou koprodukcí, snímkem natočeným v Praze, i s několika českými herci (včetně Anny Geislerové) s dialogy v angličtině. Jeho producenti v Karlových Varech si libovali, že takto se dostane zapomenutý příběh českého hrdinství znovu do světového povědomí.

Možná. Reakce na Západě zdaleka není tak nadšená jako od tvůrců v Karlových Varech. Posuďte pár citací z recenze v deníku Guardian, píše Jan Čulík:

Československý plán zavraždit Heydricha během druhé světové války by měl být napínavou podívanou, ale drama je ploché

(...)

Takže Jozef, Jan a jejich relativně slušné přízvuky směřují do konspiračního bytu, kde se chovají tak trochu jako špioni. Než stačíte říct 'Tomuhle filmu něco chybí', se objeví dvě dívky a milostná tematika, což je snahou vdechnout život jinak mechanické sérii špionážních scén. (Antropid se zdaleka nevyrovná filmu The Day of the Jackal, a nedokáže konkurovat jen příběhem o špionážní misi). Scény, které vedou k atentátu, jsou naprosto nudné - což vyžadovalo velké množství talentu, vzhledem k tomu, že filmaři měli k dispozici tak nádherná místa, jako je Pražský hrad a Karlův most. Ve filmu je jen jedná jiskřička originality (namočení žárovky do červené barvy, aby vznikla temná komora), která jediná nepůsobí, jako že byla převzata přímo ze stojedna lepších filmů.

Sekvence znázorňující atentát funguje naprosto dobře a film se pak pěkně překlopí v napjatou honbu po pachatelích. Historikové se mohou přít o tom, zda exilová vláda vážně uvažovala o důsledcích operace (anebo si jich byla vědoma, ale bylo jí to jedno), avšak reakce nacistů je předpověditelně brutální. Sekvence mučení, jimž se nacisté snaží získat informace o tom, kde se skrývají atentátníci, je groteskní. Je to možná přesné vylíčení práce gestapa, ale scéna se nehodí do filmu, který až do této chvíle byl víceméně standardní inscenací jako z televize BBC.

Což vede k závěru jako ve filmu Rambo, kdy se Jozef, Jan a celá řada dalších chlapů, které jsme dosud neznali, podílejí na dlouhé střílečce. Zase, je historicky přesné, že proti Němcům v tom kostele nebojovali šest hodin jen naši dva hlavní hrdinové, ale kinematografická funkce těchto nových postav děj zdržuje.

Anthropoid není nejhorší thriller z doby druhé světové války, ale zapamatovatelný také není. Zloduši jsou skupina helem vykřikujících "Schnell", nebo "Scheisse!", anebo dokonce "Schnell" a zároveň i "Scheisse!" Doufejme, že dostali dobře zaplaceno. Závěrečný titulek nás instruuje, jak důležití byli tito muži pro další průběh války a jak strašný byl Heydrich, asi proto, abyste měli pocit viny, že jste zívali během té nekonečné bitvy, tvořící třetí jednání.

Kompletní recenze v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 11.8. 2016